به گزارش خودرونگاران به نقل از خبرآنلاین، پاسکال کات پس از یک دهه تجزیه و تحلیل این شاهکار لئوناردو داوینچی به این نتیجه رسیده است. این دانشمند که از سال 2004 اجازه دسترسی به این نقاشی را پیدا کرده است، میگوید که داوینچی تصویر دیگری را در لایههای زیرین نقاشی پنهان کرده است. موزهی لوور هنوز درباره ادعای این دانشمند اظهارنظری نکرده است.
حال با ادعای جدیدی که از سوی کات مطرح شده است، بازار داغ بحث و گمانهزنی درباره هویت حقیقی زن مشهورترین نقاشی جهان داغتر از گذشته میشود. بر اساس اصلیترین نظریه درباره هویت «مونالیزا»، این زن لیزا جراردینی همسر یک تاجر اهل فلورانس است.
کات اعتقاد دارد که نتیجهی بررسیهای او باعث از میان رفتن بسیاری از افسانهها درباره این نقاشی خواهد شد و دیدگاه ما درباره شاهکار داوینچی را برای همیشه تغییر خواهد داد. او در ادامه گفت که اکنون میتوان به دقت لایههای مختلف این نقاشی را بررسی کرد.
البته ادعاهای این دانشمند برای بسیاری قانعکننده نیست. مارتین کمپ استاد تاریخ دانشگاه آکسفورد گفت : «تصاویری که کات از «مونالیزا» استخراج کرده است خارقالعاده هستند و میتوانند نشاندهندهی تفکرات لئوناردو باشند. اما این ایده که تصویری زیر این نقاشی پنهان شده باشد، غیرقابل قبول است. گمان نمیکنم در این لایهها بتوان پرترههای متفاوتی را پیدا کرد، به نظر من این لایهها بیشتر نشاندهندهی فرایند ادامهدار به کمال رساندن این نقاشی از سوی لئوناردو است. من مطمئن هستم که مونالیزا همان لیزا جراردینی است.»
مورخان معتقدند که داوینچی بین سالهای 1503 تا 1517 مشغول کار بر روی این نقاشی بوده است. او کشیدن این نقاشی را در فلورانس آغاز و در فرانسه به پایان رساند.