به گزارش خودرونگاران به نقل از بازار خبر، شرکتهای معدودی در صنعت خودروسازی وجود دارند که نامشان همانند پورشه با کارایی مترادف باشد. برای آنکه با نکات جالب توجهی از تاریخ این شرکت آشنا شوید. احتمالا از این موضوع آگاه هستید که پورشه بیشتر از هر کمپانی دیگری در سطح دنیا در مسابقات مختلف به موفقیت دست یافته است.
اما آیا میدانستید که مدل 911 افسانهای این شرکت در ابتدا قرار بود تا 901 نامگذاری شود؟ یا اینکه پورشه در برههای از زمان تراکتوری را با هدف کشت قهوه طراحی کرده است؟ یا در نهایت اینکه فردیناند پورشه اوایل دههی 50 میلادی خودرویی را با چهار چرخ متحرک توسعه داده بود؟ در این مقاله قصد داریم که شما را با نکاتی جذاب در مورد این خودروساز آلمانی آشنا کنیم.
1. فردیناند پورشه سال 1899 نخستین خودروی هیبریدی الکتریکی را توسعه داد
خودروی لونر – پورشه؛ "سمپر ویووس" در حقیقت نخستین خودروی الکتریکی است که در آن یک پیشرانهی درونسوز به عنوان ژنراتور به کار گرفته شده است.
2. فردیناند پورشه برای نخستینبار ثابت کرد خودروهای کوچکتر نسبت به خوروهای بزرگ با توان بیشتر عملکرد بهتری در مسابقات دارند
فردیناند پورشه به درخواست یک فیلمساز ثروتمند به نام ساشا، خودرویی را به همین نام برای شرکت خودروسازی اتریشی Austro – Daimler توسعه داد. این خودرو نسبت به رقبای خود ابعاد کوچکتری داشت اما با این حال در 43 مسابقه از جمله رقابت افسانهای Targa Florio در سال 1922 پیروز شد.
3. فردیناند پورشه بعدها خودروهای مسابقهای موفق Grand Prix را برای شرکت Auto Union طراحی کرد
شرکت Auto Union P (پورشه) از خودرویی افسانهای با یک پیشرانهی 16 سیلندر نصب شده در وسط رونمایی کرد. این خودرو به همراه هانس استاک و تازیو ناوولاری؛ دو تن از بهترین رانندگان آن دوران به خودرویی شکستناپذیر بدل شده بود.
4. نخستین بیتل شرکت فولکس واگن در ویلای شخصی فردیناند پورشه ساخته شد
5. فردیناند مرسدس بنز T80، سریعترین خودروی تاریخ را طراحی کرد
سال 1939 مرسدس بنز T80 با هدف رسیدن به سرعت تقریبی 750 کیلومتر در ساعت و شکستن رکورد سریعترین وسیلهی نقلیهی زمینی، طراحی شد. اما این خودرو هیچگاه قادر به رسیدن به این رکورد نشد و در حقیقت دستیابی به سرعت 750 کیلومتر در ساعت، پس از گذشت 25 سال ممکن شد.
6. فردیناند پورشه موفق به توسعهی یک خودروی فرمول 1 با چهار چرخ متحرک شد.
خودروی پورشه 360 سیسیتالیا، 385 اسب بخار قدرت داشت و قادر به دستیابی به سرعت 320 کیلومتر در ساعت بود، اما به دلیل نبود منابع مالی کافی و اعمال تغییراتی در قوانین، این خودرو هیچگاه وارد مسابقات نشد.
7. تصویر اسب بکار رفته در نماد پورشه مشابه نماد فراری است
استفاده از تصویر اسب در نماد پورشه منطقی است، چرا که در نماد شهر اشتوتگارت؛ زادگاه پورشه نیز از این تصویر استفاده شده است. اما دلیل استفادهی فراری از تصویر اسب متفاوت است؛ در جریان جنگ جهانی اول یک خلبان تکخال ایتالیایی، هواپیمایی را در اشتوتگارت منهدم کرده و طبق توصیهی مادر این خلبان به فراری، این شرکت از تصویر اسب به نشان خوشیمنی استفاده میکند.
8. پیشرانهی نخستین خودروهای اسپورت پورشه در وسط آنها قرار داشت.
تصور عموم بر این است که پیشرانهی پورشه 356 در قسمت عقب آن قرار داشت، اما در حقیقت در نمونهی اولیهی این خودرو، جهت تعادل بهتر آن، پیشرانه در پشت راننده و در مقابل محور عقب قرار داشت. این خودرو برای نخستینبار در جریان رقابت تپهنوردی در اینسبروک پیروز شد.
9. حدود دو سال مدلهای 356 در یک کارخانهی چوپبری در شهر گموند اتریش تولید شدند
در حقیقت خودروهای مدل 356 نسبت به نمونههای تولید شدهی بعدی بهتر بودند چرا که بدنهی آنها به جای فلز از جنس آلومینیوم ساخته میشد، بنابراین وزن کمتری داشتند.
10. نیروی پلیس هلند در گذشته از پورشه 356 استفاده میکرد
پورشه پس از گذشت یک سال از توقف تولید 356، تعداد 10 دستگاه از آن را برای پلیس هلند تولید کرد. خودرویی را که در تصویر مشاهده میکنید، متعلق به جری ساینفلد است.
11. بدنهی بسیاری از خودروهای ابتدایی پورشه توسط ریکارو ساخته شدهاند
رویتر کاروسری ورک از تولیدکنندگان بدنه و نمای داخلی خودروها بود و طبق یک قرارداد با پورشه، بدنهی خودروهای 356 را تولید میکرد. اوایل دههی 60 میلادی پورشه بخش تولید بدنهی این کمپانی را تصاحب کرد و بخش باقیمانده از این کمپانی نیز نام خود را به ریکارو تغییر داد.
12. اوایل قرار بود که پورشه 911، پورشه 901 نامگذاری شود
در ابتدا قرار بود پورشه 911، یکی از خاطرهانگیزترین نامها در صنعت خودرو، پورشه 901 نامگذاری شود، اما پژو مانع این کار شد، چرا که روند نامگذاری مرسوم این شرکت به صورت فرمت عدد – 0 – عدد بود. به عنوان نمونه 206.
13. پورشه 917 نسبت به خودروهای مسابقهای کنونی برتری داشت
با توجه به نوع مسابقات، پورشه 917 تولید شده در اوایل دههی 70 میلادی، میتوانست قدرتی بالغ بر 1100 اسب بخار و سرعتی در حدود 385 کیلومتر در ساعت داشته باشد.
14. 25 دستگاه نخست از خودروی مسابقهای 917، "Secretary Car" لقب گرفتهاند
در آخرین لحظات مونتاژ خودرو 917، برای تولید نمونههای کافی جهت جلب رضایت بازرسان FIA برای کسب مجوز شرکت در مسابقات، تمام کارکنان پورشه مشغول کار بودند، حتی منشیهای این شرکت نیز در تولید این اتومبیلها نقش داشتند.
15. سال 1972، Porsche Design نخستین ساعت کرونوگراف مشکی دنیا را تولید کرد
در طراحی صفحهی نخستین ساعت مشکی دنیا از نمایشگر سرعت خودروها الهام گرفته شده و ظاهر آن بسیار زیبا و جذاب است.
16. عملکرد پورشه با مجاز شدن استفاده از توربو در مسابقات فرمول 1، خارقالعاده بود
قهرمانی مکلارن در سه دوره از مسابقات، نتیجهی مستقیم استفاده از پیشرانهای 6 سیلندر با حجم 1.5 لیتر و قدرتی بیش از 1000 اسب بخار است. این موضوع چه در سال 1984 و چه در سال 2014، کم ارزش نیست.
17. خودروهای مسابقهای پورشه حدود 24000 عنوان قهرمانی کسب کردند
هیچ شرکتی قادر به شکستن رکورد پورشه با 24 هزار عنوان قهرمانی در سراسر دنیا نخواهد بود.
18. پورشه سابقهی طراحی تراکتور را داشته است
سابقهی پورشه در حوزهی ساخت تراکتور از لامبورگینی نیز درخشانتر است. این شرکت حتی تراکتوری بنزینسوز را نیز برای کشت قهوه تولید کرده است. چرا که بوی گازوئیل در طعم قهوه اثرگذار است.
19. پورشه یکی از بهترین تولیدکنندگان لیفتتراک در کل دنیا است
از اوایل دههی 80 میلادی، پورشه به صورت پیوسته جوایزی را برای طراحی لیفتتراکهای Linde Material Handling کسب میکند.
20. پورشه کابین خلبان هواپیمای ایرباس A300 را طراحی کرد
پورشه برای نخستین بار از نمایشگرهای دیجیتال به جای نمایشگرهای عقربهای و آنالوگ در کابینهای خلبان استفاده کرده است.
21. پورشه 959 پیشرفتهترین سوپرخودروی نسل خود بود
959 با حداکثر سرعت 320 کیلومتر در ساعت یکی از بهترین خودروهای دههی 80 میلادی است. این خودرو همچنین برندهی رقابتهای 24 ساعتهی لمانز در کلاس خود شد.
22. پورشه 959 در رقابتهای رالی داکار پیروز شد
پورشه 959 در رقابتهایی که بر روی سختترین سطوح دنیا انجام میشود، بر تعدادی از بهترین تراکهایی (خودروهای باری شاسی بلند) که برای این رقابتها آماده شدهاند، چیره شده است. به نظر نمیرسد که هیچکدام از سوپرخودروهای کنونی قادر به انجام این کار باشند.
23. مدل 1986 پورشه 944 نخستین خودروی فروخته شده در آمریکا است که از ایربگ بهره میبرد
پورشه در دورهای ایربگ را برای سرنشین جلو درنظر گرفت که بسیاری از خودروسازها حتی ایربگ سمت راننده را نیز به صورت آپشن و با دریافت هزینهی بیشتر به خودروهای خود اضافه میکردند.
24. برخی موتورسیکلتهای هارلی دیویدسون از پیشرانههای پورشه بهره میبرند
موتورسیکلت Harley V-Rod از یک پیشرانهی 60 درجه با میلسوپاپ بالاسری دوتایی بهره میبرد؛ این پیشرانهی پیشرفته توسط پورشه و منحصرا برای بخش موتورسیکلتهای مسابقهای هارلی دیویدسون توسعه داده شده است.
25. پورشه سابقهی طراحی کبابپز را نیز دارد!