شناسه خبر : 423635
تاریخ انتشار :
آئودی Q3، کراس‌اوور مجلل اروپایی

آئودی Q3، کراس‌اوور مجلل اروپایی

گرچه آئودی زمان اندکی مهمان جاده‌هایمان بود و بقولی، نیامده رفته بود اما در همان دوران کوتاه هم تصویری به‌غایت مدرن و پیشرو را از خود به یادگار نهاد.

به گزارش خودرونگاران به نقل از بازارخبر ،‌دهه پنجاه شمسی، دهه حضور و بروز انواع و اقسام برندهای شرقی و غربی در کشورمان بود و ده‌ها برند متنوع و رنگارنگ، جهت تصاحب این بازار، درگیر نبردی سخت و بی‌امان با یکدیگر بودند. دراین‌بین، آئودی هم برای آنکه از این خوان نعمت بی‌نصیب نماند با دستانی پر وارد میدان شد و در وهله نخست، دو سدان مدرن را روانه سرزمینمان نمود؛ مدل‌های 80 و 100.


مدل 80 چندان محلی از اعراب نیافت ولی در عوض این مدل 100 بود که سخت درخشید و مشتریانی چند را هم مجذوب و هوادار خویش نمود. طراحی این مدل از زمانه خود به‌مراتب جلوتر بود و راحتی آن زبانزد خاص و عام؛ و مهم‌تر از همه، بهایش بود که هم‌تراز ژاپنی‌های متوسط‌الحال بود و نه دیگر ژرمنی‌های گران؛ اما به‌رغم همه این جریانات، دولت آئودی سخت مستعجل بود و در پی ممنوعیت کلی واردات خودرو از اواخر آن دهه، آئودی هم بالاجبار خاک ایران را ترک نموده و راهی سرزمین مادری خویش شد.


در تمامی این سال‌هایی که ما ایرانیان، به دور از آئودی و تولیداتش بوده‌ایم، این برند رشد حیرت‌انگیزی را درزمینهٔ تکنولوژی و کیفیت محصولات خود شاهد بود و از یک تولیدکننده خودروهای متوسط به یک سازنده خودروهای لوکس و درجه یک ارتقاء یافت و رفته‌رفته، به یکی از مهم‌ترین بازیگران این عرصه مبدل شد. مهم‌ترین عاملی هم که در این میان به آئودی یاری رساند، کیفیت عالی مواد و متریال مورد استفاده در ساخت خودروهایش بود و این همان نکته مهمی است که عمده سایت‌های خودرویی در عالم، تأکید وافری بر آن دارند.

 

اینک پس از گذشت سه دهه، آئودی مجدداً به بازار میهنمان بازگشته و این بار، با انبانی پرتر از پیش پا به میدان نهاده است. مدل‌های متنوعی از این برند جهت فروش در بازار کشورمان گزینش شدند که ما از بینشان فعلاً به کراس‌اوور Q3 اکتفا نمودیم. کراس‌اووری که حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و رقیبی است قدر و پرتوان برای دیگر همتایان خود، من‌جمله ب‌ام‌و X1، مرسدس بنز GLK و اینفینیتی X50.

 

آئودی Q3 یک شاسی‌بلند جمع‌وجور و یا کامپکت است که برای نخستین بار، در سال 2006 میلادی و در هیئت یک کانسپت پا به عرصه وجود نهاد. این کانسپت که توسط شخصی به نام JULIAN HOENIG طراحی شده بود، در آوریل سال 2007 میلادی و در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش در آمد. نسخه نهایی و تولیدی آن در سال 2009 میلادی آماده شد؛ و در سال 2012 میلادی هم فروش آن در بازارهای جهانی آغاز گردید.

 آئودی Q3 بر مبنای پلت‌فرم A5 (PQ35) گروه خودروسازی فولکس‌واگن تکوین و توسعه یافته است، پلت‌فرمی که در دیگر خودروهای این گروه، ازجمله فولکس‌واگن گلف MK5 و تیگوآن، سئات Tribu و اشکودا یتی نیز به کار رفته است. در حال حاضر، برای توان‌بخشی به این خودرو از طیف متنوعی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی استفاده می‌شود که فعلاً در بازار ممالک حوزه خلیج‌فارس تنها دو نسخه بنزینی از آن عرضه می‌شود.

 این دو نسخه، از انواع 1.4 لیتری و 2 لیتری توربو هستند؛ و در این میان، پیشرانه 2 لیتری با دو توان متفاوت عرضه می‌شود. توان خروجی پیشرانه 1.4 لیتری معادل 150 اسب بخار است و پیشرانه 2 لیتری هم در دو نسخه 180 و 220 اسب بخاری به فروش می‌رسد. پیشرانه‌های وارده به کشورمان هم از انواع 2 لیتری هستند که به‌احتمال بسیار زیاد، نسخه 180 اسبی آن در اولویت ورود قرار دارد.

در حال حاضر، آئودی Q3 در ممالکی همچون اسپانیا، چین و هند به تولید می‌رسد که دراین‌بین، تمامی نسخه‌های صادرشده به بازار کشورهای حوزه خلیج‌فارس ساخت اسپانیا هستند.


به گزارش پدال؛ این خودرو در سایت‌های خودرویی متعددی در دنیا مورد تست و بررسی قرار گرفته است که در اینجا به‌صورت تیتروار به پاره‌ای از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سایت «EDMUNDS» آمریکا

نکات مثبت:

  • سواری راحت و آرام
  • کابین مجلل


تجهیزات لوکس بسیاری به‌صورت استاندارد در این خودرو تعبیه شده است.

نکات منفی:

  •  فضای کوچک محل بار
  • به‌کارگماری ناشیانه برخی از کنترلرها
  •  هندلینگ و شتاب این خودرو این خودرو آن‌گونه که انتظار می‌رود «اسپرتی» نیست.


این خودرو 4.5 امتیاز از 5 امتیاز کامل را از این سایت دریافت نموده است.

سایت «CARBUYER» بریتانیا

نکات مثبت:

  •  آرم و نشان مجلل
  • کابین عالی
  • بهای دست‌دوم پابرجا و استوار

نکات منفی:

  •  طراحی ساده
  • آپشن های گران
  • از توان آفرودی واقعی برخوردار نیست.

درمجموع، کارشناسان این سایت 4.2 از 5 امتیاز کامل را به این خودرو اعطاء نمودند و مالکین این خودرو هم 4.4 از 5 امتیاز کامل را برای آن در نظر گرفتند.

مشخصات فنی آئودی Q3


همان‌طور که در سطور فوقانی نیز گفته شد، تمامی خودروهای آئودی Q3، با پیشرانه‌های 1.4 و 2 لیتری توربو به بازار کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شوند؛ از همین رو در ذیل، مشخصات همگی آن‌ها درج شده است.

پیشرانه 1.4 لیتری:

حجم موتور: 1395 سی‌سی

توان: 150 اسب بخار در 5000 الی 6000 دور در دقیقه

گشتاور: 250 نیوتن‌متر در 1750 الی 3000 دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد: 8.9 ثانیه

حداکثر سرعت: 204 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت ترکیبی: 6.2 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت

پیشرانه 2 لیتری با توان 180 اسب بخاری (نسخه سفارش ایران):

حجم موتور: 1984 سی‌سی

توان: 180 اسب بخار در 4000 الی 6200 دور در دقیقه

گشتاور: 320 نیوتن‌متر در 1400 الی 3900 دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد: 7.8 ثانیه

حداکثر سرعت: 212 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت ترکیبی: 6.5 الی 7 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت

پیشرانه 2 لیتری با توان 220 اسب بخاری:

حجم موتور: 1984 سی‌سی

توان: 220 اسب بخار

شتاب صفر تا صد: 6.9 ثانیه

حداکثر سرعت: 230 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت ترکیبی: 6.6 الی 7.2 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت

نوع گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک (نسخه 2 لیتری) – 6 سرعته اتوماتیک (نسخه 1.4 لیتری)

نوع کالیپر ترمز جلو: دیسکی خنک شونده

نوع کالیپر ترمز عقب: دیسکی جامد

استاندارد آلایندگی: یورو
6


ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: 4388/1831/1608 میلی‌متر

فاصله بین دو محور: 2603 میلی‌متر

گنجایش محل بار: 460 لیتر

حجم مخزن سوخت: 64 لیتر

 

ایمنی


این خودرو در موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) تحت تست‌های متعددی قرار گرفت و در بیشتر بخش‌ها اعم از استحکام سقف، برخورد از نیمه جلو (هم‌پوشانی کامل)، برخورد از بغل (بخش کناری خودرو) و نیز حفاظت از سر و صندلی‌ها و تست بسیار دشوار همپوشانی کوتاه یا SMALL OVERLAP، بالاترین امتیاز و یا همان خوب (GOOD) را از آن خود نمود.

5 ستاره ایمنی از موسسه EURONCAP اروپا

5 ستاره ایمنی از موسسه ANCAP استرالیا

6 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای)

سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)

سیستم کمکی ترمز (BA)

سیستم توزیع الکترونیکی ترمز (EBD)

سیستم کنترل پایداری (DSC)

سیستم کمکی آغاز حرکت از روی تپه (HILL ASSIST)

سیستم ISOFIX برای صندلی کودک

و…

 

تجهیزات


سیستم هوشمند ورود بدون کلید (KEYLESS ENTRY)+استارت بدون کلید

فرمان الکتریکی حساس به سرعت

سامانه کمک پارک با نمایش شماتیک 360 درجه اطراف خودرو

سقف پانورامیک

کروز کنترل

سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای و تمام‌اتوماتیک

تنظیم برقی صندلی‌های جلو

گرم‌کن صندلی‌های جلو

صفحه نمایشگر لمسی به سایز 6.5 اینچ

سیستم MMI آئودی

کانال تهویه برای سرنشینان عقب

سنسورهای پارک جلو و عقب

کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB،AUX و قابلیت اتصال بلوتوث و تلفن همراه

نورپردازی هوشمند و تطبیقی چراغ‌های جلو

دوربین دید عقب

سیستم روشنایی در روز

استراحتگاه دست برای سرنشینان جلو

شیشه عقب بخار زدا

خروجی برق 12V برای سرنشینان جلو

شوینده چراغ‌های جلو

ریل‌های سقفی

اگزوزهای دوگانه عقب

و…

آپشن های سفارشی: سیستم ردیابی نقاط کور اطراف خودرو – ترمز پارک الکترونیکی – سیستم صوتی BOSE – درب برقی صندوق عقب – سیستم نورپردازی تمام LED چراغ‌های جلو – پکیج S LINE و…

 

قیمت


در ایران: 325 میلیون تومان (نسخه 2 لیتری 180 اسب بخاری)

در امارات: 122/500 الی 140/000 درهم (نسخه 1.4 TFSI) و 131/000 الی 150/000 درهم (نسخه 2 لیتری 180 اسب بخاری) و 139/500 الی 210/000 درهم (نسخه 2 لیتری 220 اسب بخاری)
قیمت در بریتانیا: 29/910 پوند (نسخه 2 لیتری 180 اسب بخاری)

مکان ساخت نسخه‌های سفارش امارات: کشور اسپانیا













 

 


نظرات

نظر شما

: : :




آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.