به گزارش خودرونگاران به نقل از ایلنا، عباس آخوندی در مراسم بهرهبرداری از فاز اول سامانههای هوشمند ثبت تخلفات با بیان اینکه آنچه به عنوان سیاستگذاری برای من اهمیت دارد این است که سیستمها و تبادل اطلاعات در سیستمها یکپارچه باشد گفت: تمام سیستمها باید یکپارچه شوند و سیستمهای درون سازمانی و برونسازمانی به یکدیگر برای تبادل اطلاعات متصل شوند.
وی افزود: در داخل وزارت راه و شهرسازی چندین سیستم اطلاعاتی مانند ترددشمارها، ثبت تخلفات، صدور بارنامه، سامانه هواشناسی و غیره وجود دارد که باید یک سیستم یکپارچه با وجود تمام اطلاعات این سامانهها راهاندازی شود. همچنین بین سامانههای وزارت راه و شهرسازی و سیستمهای برونسازمانی مانند گمرک و گذرنامه هم باید تبادل اطلاعات وجود پیدا کند.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه هرچه سامانه های یکپارچهتری داشته باشیم بهرهوری رشد بیشتری خواهد داشت ادامه داد: یکپارچگی سیستمها و سامانهها باید به سطح فراملی برسد و اگر مدعی این هستیم که ایران شاهراه ترانزیتی منطقه است باید به سیستمهای فراملی هم متصل شویم و در یک سامانه یکپارچهای اطلاعات تبادل شود.
آخوندی با بیان اینکه سیستم فناوری اطلاعات و سیسم ارتباطات نوین یک انقلاب در تبادل اطلاعات ایجاد کرده است، ادامه داد: با این سامانههای جدید در لحظه میتوان سرعتهای غیرمجاز را شناسایی کرد و یک ابزار مدرنی برای مدیریت جادههای کشور هستند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کنترل تخلفات بخش کوچکی از این سیستم محسوب میشود گفت: در واقع با این سامانههای جدید امکان بهرهوری از مجموعه سرمایهگذاری ملی که در جادهها انجام شده است، میسر میشود.
وی افزود: این سامانههای جدید امکان مدیریت جادههای کشور را در لحظه به ما می دهد و این امکان را داریم که بتوانیم با سیستمهای یکپارچه جادهها را رصد کنیم که این ارزش بسیار زیادی دارد.
وی ادامه داد: در حالی که کشورمان در تنگنای مالی شدیدی قرار دارد پروژه نفت و بهرهبرداری از هزار و 880 دوربین هوشمند ثبت تخلفات بطور مستقیم برای 6 نفر اشتغال ایجاد کرده است که این اشتغالزایی برپایه اشتغال دانشبنیان است و افتخار میکنیم که میتوانیم با اتکا به نیروهای خلاق و دانشورز چنین پروژههایی را اجرایی کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز آغاز یک مدیریت جدید در راهداری کشور است ادامه داد: میزان سرمایهگذاری در زیرساختهای کشور رو به گسترش است و زمانی طول راههای کشورمان 100 هزار کیلومتر بود که امروز 217 هزار کیلومتر راه آسفالته در سراسر کشورمان وجود دارد که این مقدار رو به افزایش است.
آخوندی با بیان اینکه باید آماده مدیریت 250 هزار کیلومتر راه در سطوح مختلف باشیم گفت: در حال حاضر 75 درصد ترافیک کشورمان در 34 هزار کیلومتر راه است که در این مسیر پرتردد نصب سامانههای هوشمند ثبت تخلفات در حال اجرا است.
وی با تاکید بر اینکه تنها بودجه نگهداری از راههای کشور سالانه 10 هزار میلیارد تومان است ادامه داد: بطور قطع نمیتوان انتظار تامین چنین بودجه ای را از هزینههای عمومی داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به تدریج باید به این سمت برویم که هزینههای استفاده از جادهها و راههای کشور را مصرف کننده و بهرهبردار نهایی پرداخت کند گفت: با ایجاد این پایگاههای اطلاعاتی میتوان برآورد کرد که هر مسافر چند کیلومتر از مسیر استفاده کرده است و برابر آن می توان هزینه مصرف را تعیین کرد که این راهکار بسیار مناسبی برای سرشکن کردن هزینهها است.
وی ادامه داد: دو گزینه برای ما وجود دارد اول اینکه تمام هزینه ها را به بخش عمومی و بودجه محدود موکول کنیم که این امکان وجود ندارد و گزینه دوم این است که سیستمی ایجاد شود که هزینه استفاده از راهها را مصرفکننده نهایی بپردازد.
آخوندی با بیان اینکه برای رسیدن به ایران آباد باید مصرف کنندگان نهایی در پرداخت هزینهها مشارکت کنند ادامه داد: همه دنیا به این سمت رفتهاند و به توسعه جدی رسیدهاند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طول 10 سال گذشته توانستیم میزان تلفات جادهای را تا 40 درصد کاهش دهیم گفت: برای کاهش میزان تلفات ناشی از تصادفات جادهای به هستههای سخت رسیدهایم و نیاز به این داریم که انگارههای ایمنی را تغییر دهیم.
وی با تاکید بر اینکه شناسایی رفتارهای پرخطر با استفاده از سیستمهای ITS و اعمال قانون میتواند تغییر جدی در انگارههای ایمنی ایجاد کند افزود: پس از نصب 50 درصد از سامانههای هوشمند ثبت تخلفات میتوان آمار جدی از کاهش تلفات ناشی از تصادفات جادهای و کنترل رفتارهای پرخطر ارائه داد.
وی تاکید کرد: بطور قطع اکثریت شهروندان کسانی هستند که قانون را رعایت میکنند و مشکل ما اقلیتی هستند که با رفتارهای پرخطر ایمنی خود و دیگران را به خطر میاندازند.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با سیستمهای رصد لحظهای پلیس میتواند در لحظه نسبت به اعمال قانون متخلفان اقدام کند و اینکه یک ماه بعد جریمه افراد ارسال شود نمیتواند در کنترل و کاهش تخلفات موثر باشد.
آخوندی گفت: هدف قانون ایجاد نظم است و وقتی قانون اعمال میشود که ابزار اعمال قانون وجود داشته باشد. قانونی که امکان اعمال آن نیست قطعا به ضد خود تبدیل میشود.
وی با بیان اینکه یکی از ابزارهای ایمن کردن کریدورهای ترانزیتی و منطقهای استفاده از همین سامانههای بر خط است گفت: اگر مدعی هستیم که ایران کریدورهای امن برای عبور است باید با استفاده از سامانههای جدید این ایمنی را در حد مطلوب ایجاد کنیم.