به گزارش خودرونگاران به نقل از عصرایران، نمایشگاه خودرو ژنو یکی از بزرگترین و مطرحترین رویدادهای صنعت خودروسازی محسوب می شود که خودروسازان برتر جهان به ویژه آنهایی که در اروپا حضور دارند از این فرصت برای ارائه جدیدترین و بهترین محصولات و دستاوردهای خود استفاده می کنند. نمایشگاه امسال نیز از این مساله مستثنی نبوده و شاهد معرفی برخی از خاصترین خودروهای دنیا مانند بوگاتی کایرون و پاگانی هوآیرا BC بوده ایم. در ادامه نگاهی گذرا به این نمایشگاه خواهیم داشت.
بوگاتی کایرون
این خودرو جانشین بوگاتی ویرون محسوب می شود که به پیشرانه 8 لیتری W16 بازطراحی شده با چهار توربوشارژر دو مرحله ای بزرگتر مجهز شده و توانایی تولید 1,480 اسب بخار نیرو و 1,180 پوندفوت گشتاور را دارد. بوگاتی کایرون در 2.5 ثانیه سرعت خود را از صفر به 100 کیلومتر در ساعت می رساند و به ترتیب در 6.5 ثانیه و 13.5 ثانیه به سرعت 200 کیلومتر در ساعت و 300 کیلومتر در ساعت دست می یابد. بیشینه سرعت این خودرو نیز به 420 کیلومتر در ساعت محدود شده است اما تردیدی وجود ندارد که کایرون توانایی دستیابی به سرعت هایی فراتر از این را نیز دارد.
پاگانی هوآیرا BC
این خودرو به افتخار نخستین مشتری پاگانی یعنی بنی کایولا نامگذاری شده و با الهام از مدل های مخصوص پیست پاگانی زوندا R و زوندا سینک شکل گرفته است. پاگانی هوآیرا BC به پیشرانه 6 لیتری 12 سیلندر خورجینی دو توربو مجهز شده که توانایی تولید 750 اسب بخار نیرو و 738 پوندفوت گشتاور را دارد. نیروی پیشرانه توسط یک جعبه دنده هفت سرعته سکوئنشال جدید به چرخ های عقب منتقل می شود. تنها 20 دستگاه از این خودرو تولید می شود که هر یک برچسب قیمت 2.7 میلیون دلاری را یدک می کشند.
لامبورگینی سنتناریو
لامبورگینی به پاس بزرگداشت صدمین سالگرد تولد فروچیو لامبورگینی، موسس شرکت لامبورگینی، مدل سنتناریو را معرفی کرده است. پیشرانه 12 سیلندر خورجینی این خودرو توانایی تولید 759 اسب بخار نیرو را دارد و طی 2.8 ثانیه سرعت خودرو از صفر به 100 کیلومتر در ساعت می رسد. بیشینه سرعت این خودرو نیز برابر با 350 کیلومتر در ساعت است. تنها 40 دستگاه از مدل سنتناریو تولید می شود که 20 دستگاه کوپه و 20 دستگاه رودستر خواهند بود. این خودرو برچسب قیمت حدود 2.4 میلیون دلاری را یدک می کشد.
فراری GTC4 لوسو
این خودرو جانشین فراری FF محسوب می شود. فراری GTC4 لوسو به پیشرانه 6.3 لیتری 12 سیلندر خورجینی مجهز شده که توانایی تولید 680 اسب بخار نیرو و 514 پوندفوت گشتاور را دارد. این خودرو چهار چرخ محرک طی 3.4 ثانیه سرعت خود را از صفر به 100 کیلومتر در ساعت رسانده و توانایی دستیابی به بیشینه سرعت 335 کیلومتر در ساعت را دارد.
مازراتی لوانته
مازراتی از نخستین مدل شاسی بلند خود به نام لوانته در نمایشگاه خودرو ژنو 2016 رونمایی کرد. این خودرو بنابر اطلاعات منتشر شده حداقل در سه نسخه مختلف روانه بازار خواهد شد. لوانته 350 به پیشرانه توربوشارژردار 3 لیتری شش سیلندر خورجینی مجهز می شود که 350 اسب بخار نیرو تولید می کند. لوانته 430 از پیشرانه ای مشابه بهره می برد اما قدرت خروجی آن برابر با 430 اسب بخار خواهد بود. این مدل طی 5.2 ثانیه سرعت خود را از صفر به 100 کیلومتر در ساعت می رساند و بیشینه سرعت 264 کیلومتر در ساعت را کسب می کند.
کوئنیگزگ رگرا
شرکت سوئدی کوئنیگزگ در نمایشگاه خودرو ژنو 2016 یک نمونه آماده تولید از مدل رگرا را رونمایی کرد. این ابرخودرو هیبریدی به یک پیشرانه هشت سیلندر خورجینی 5 لیتری تویین توربوشارژ به همراه یک سیستم محرک الکتریکی مجهز شده است. در مجموع توان خروجی کوئنیگزگ رگرا برابر با 1,500 اسب بخار و گشتاور آن 1,475 پوندفوت اعلام شده است. این خودرو در 2.8 ثانیه سرعت خود را از صفر به 96 کیلومتر در ساعت می رساند و برای دستیابی به سرعت های 200 و 300 کیلومتر در ساعت به ترتیب به 6.6 ثانیه و 10.9 ثانیه زمان نیاز دارد. بیشینه سرعت خودرو نیز روی 400 کیلومتر در ساعت محدود شده است.
تورینگ سوپرلگرا دیسکو ولانته اسپایدر
شرکت ایتالیایی تورینگ سوپرلگرا نودمین سالگرد تاسیس خود را با معرفی مدل جدید دیسکو ولانته اسپایدر در نمایشگاه خودرو ژنو 2016 جشن گرفت. این خودرو اساسا نسخه بدون سقف از مدل کانسپت دیسکو ولانته است که طی نمایشگاه ژنو 2012 برای بزرگداشت شصتمین سالگرد آلفارومئو دیسکو ولانته معرفی شده بود. دیسکو ولانته اسپایدر از پلتفرم آلفارومئو 8C بهره می برد و به پیشرانه 4.7 لیتری هشت سیلندر خورجینی مجهز شده که توانایی تولید 444 اسب بخار نیرو و 346 پوندفوت گشتاور را دارد. نیروی پیشرانه توسط یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب منتقل می شود.
آرش AF10
شرکت آرش با نسخه به روز رسانی شده از مدل AF10 خود در نمایشگاه خودرو ژنو 2016 حاضر شد. این خودرو هیبریدی به یک پیشرانه سوپرشارژردار 6.2 لیتری هشت سیلندر خورجینی و چهار موتور الکتریکی مجهز شده است. در مجموع توان خروجی این خودرو برابر با 2,080 اسب بخار است و 1,683 پوندفوت گشتاور تولید می کند. نیروی تولید شده پیشرانه بنزینی توسط یک جعبه دنده شش سرعته غیراتوماتیک یا یک نمونه اتوماتیک تنها به چرخ های عقب منتقل می شود. هر یک از موتورهای الکتریکی نیز با یک جعبه دنده دو سرعته جفت شده و سیستم چهار چرخ محرک شکل می گیرد. آرش AF10 هیبریدی در 2.8 ثانیه سرعت خود را از صفر به 96 کیلومتر در ساعت می رساند.
استون مارتین DB11
استون مارتین به صورت رسمی در نمایشگاه خودرو ژنو 2016 از مدل DB11 رونمایی کرد. این خودرو به پیشرانه جدید 5.2 لیتری توربوشارژردار دوقلو 12 سیلندر خورجینی مجهز شده که توانایی تولید 600 اسب بخار نیرو را دارد و از این رو قدرتمندترین پیشرانه تولیدی استون مارتین تا به امروز است. استون مارتین DB11 در 3.9 ثانیه سرعت خود را از صفر به 100 کیلومتر در ساعت می رساند و در نهایت بیشینه سرعت 322 کیلومتر در ساعت را کسب می کند. نیروی پیشرانه توسط یک جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل می شود.
جگوار F-Type SVR
این خودرو به پیشرانه 5 لیتری هشت سیلندر خورجینی که توانایی تولید 575 اسب بخار نیرو در دور موتور 6,500 و گشتاور 516 پوندفوت در دور موتور بین 3,000 تا 5,000 را دارد. یک جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال نیرو به هر چهار چرخ این خودرو را دارد. جگوار F-Type SVR طی 3.5 ثانیه سرعت خود را از صفر به 96 کیلومتر در ساعت می رساند و بیشینه سرعت آن برابر با 322 کیلومتر در ساعت است.
بنتلی فلایینگ اسپر V8 S
این خودرو برای پر کردن فضای بین مدل پایه فلایینگ اسپر V8 و مدل پرچمدار W12 معرفی شده و پیشرانه 4لیتری تویین توربو هشت سیلندر آن توانایی تولید 521 اسب بخار نیرو و 502 پوندفوت گشتاور را دارد. نیروی پیشرانه توسط یک جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ خودرو منتقل می شود و نسبت تقسیم گشتاور بین چرخ ها نیز 40 به 60 است. بنتلی فلایینگ اسپر V8 S طی 4.6 ثانیه سرعت خود را از صفر به 96 کیلومتر در ساعت رسانده و بیشینه سرعت آن نیز 306 کیلومتر در ساعت است.
بنتلی مولسان 2017
بنتلی از نسخه به روز شده پرچمدار سدان های خود یعنی مولسان در نمایشگاه خودرو ژنو 2016 رونمایی کرد. بنتلی مولسان جدید در سه نسخه شامل مدل عادی مولسان، مدل عملکرد بالای مولسان اسپید و مدل کشیده مولسان اکستند ویلبیس عرضه خواهد شد. مولسان و مولسان اکستند ویلبیس به پیشرانه 6.75 لیتری توربوشارژدار دوقلو هشت سیلندر خورجینی مجهز می شوند که توانایی تولید 505 اسب بخار نیرو و 752 پوندفوت گشتاور را دارد. مولسان قادر است طی 5.1 ثانیه سرعت خود را از صفر به 96 کیلومتر در ساعت برساند و در نهایت بیشینه سرعت 296 کیلومتر در ساعت را کسب کند. مولسان اسپید از نسخه تیون شده همین پیشرانه بهره می برد که 530 اسب بخار نیرو و 811 پوندفوت گشتاور تولید می کند و شزعت خودرو در 4.8 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می رسد. بیشینه سرعت این مدل میز 306 کیلومتر در ساعت است.
مک لارن 570GT
این خودرو برای افرادی که دوست دارند از ابرخودرو خود به منظور انجام کارهای روزانه و رانندگی راحت در خیابان های شهری استفاده کنند، طراحی شده است و از این رو شاهد افزایش فضای بار در آن به 12.4 فوت مکعب هستیم. مک لارن 570GT به پیشرانه 3.8 لیتری توربوشارژردار دوقلو مجهز شده که توانایی تولید 562 اسب بخار نیرو و 443 پوندفوت گشتاور را دارد. با همراهی یک جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک که چرخ های عقب را به حرکت در می آورد این خودرو طی 3.4 ثانیه سرعت خود را از صفر به 100 کیلومتر در ساعت می رساند و بیشینه سرعت آن نیز برابر با 328 کیلومتر در ساعت است.
بامو i8 پروتونیک رد ادیشن
بامو از نسخه تولید محدود خودرو پلاگین هیبرید i8 کوپه خود در نمایشگاه خودرو ژنو 2016 رونمایی کرد. همان گونه که از نام i8 پروتونیک رد ادیشن مشخص است این خودرو به رنگ قرمز درخشان که به طور ویژه برای آن طراحی شده، رنگ آمیزی شده است. رینگ های آلیاژی با بازوهای W شکل به صورت استاندارد برای بامو i8 پروتونیک رد ادیشن ارائه می شود. از نظر فنی تغییری در این مدل با مدل استاندارد i8 دیده نمی شود و بر همین اساس شاهد استفاده از پیشرانه بنزینی توربوشارژردار 1.5 لیتری سه سیلندر و یک موتور الکتریکی روی محور جلو هستیم. با نیروی خروجی 362 اسب بخار، این خودرو طی 4.2 ثانیه سرعت خود را از صفر به 96 کیلومتر در ساعت می رساند و در نهایت بیشینه سرعت 249 کیلومتر در ساعت را کسب می کند.
بامو آلپینا B7 xDrive
این خودرو نسخه تیون شده از سدان سری 7 بامو است. آلپینا B7 بر پایه بامو 750i شکل گرفته و پیشرانه 4.4 لیتری هشت سیلندر خورجینی آن توانایی تولید 600 اسب بخار نیرو و 590 پوندفوت گشتاور را دارد. بامو آلپینا B7 xDrive قادر است طی 3.6 ثانیه سرعت خود را از صفر به 96 کیلومتر در ساعت رسانده و در نهایت بیشینه سرعت 310 کیلومتر در ساعت را کسب کند.
مرسدس بنز C کلاس کابریولت
در نمایشگاه خودرو ژنو 2016 از نسخه کابریولت دو مدل مرسدس بنز C300 و مرسدس-AMG C43 رونمایی شد. مدل C300 به پیشرانه 2 لیتری توربوشارژدار چهار سیلندر مجهز شده که 241 اسب بخار نیرو و 273 پوندفوت گشتاور تولید می کند. یک جعبه دنده 9 سرعته وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد. همانند مدل کوپه این خودرو، C300 کابریو نیز در دو مدل محرک عقب و چهار چرخ محرک 4MATIC در دسترس است. مدل C43 بر پایه مدل کوپه با همین نام شکل گرفته و به پیشرانه توربوشارژردار شش سیلندر خورجینی مجهز شده که توانایی تولید 362 اسب بخار نیرو و 384 پوندفوت گشتاور را دارد. این مدل تنها با سامانه چهار چرخ محرک 4MATIC روانه بازار می شود.
پورشه 718 باکستر، 718 باکستر S
از این پس پورشه باکستر به نام 718 باکستر شناخته می شود. مدل پایه پورشه 718 باکستر به پیشرانه توربوشارژردار 2 لیتری تخت چهار سیلندر مجهز شده که توانایی تولید 300 اسب بخار نیرو و 280 پوندفوت گشتاور را دارد. مدل 718 باکستر S نیز از پیشرانه 2.5 لیتری چهار سیلندر بهره می برد که توانایی تولید 350 اسب بخار نیرو و 309 پوندفوت گشتاور را دارد. یک جعبه دنده شش سرعته غیراتوماتیک به صورت استاندارد و یک جعبه دنده هفت سرعته دو کلاچه اتوماتیک با پدال های تعویض دنده در پشت فرمان به صورت سفارشی در دسترس هستند.
اُپل GT کانسپت
اپل GT کانسپت خودرویی با طراحی آینده نگر است که نیروی مورد نیاز آن از طریق یک پیشرانه توربوشارژردار یک لیتری سه سیلندر تامین می شود و این پیشرانه توانایی تولید 145 اسب بخار نیرو را دارد. نیروی تولیدی از طریق یک جعبه دنده شش سرعته سکوئنشال به چرخ های عقب منتقل می شود. اپل GT کانسپت در کمتر از هشت ثانیه سرعت خود را از صفر به 96 کیلومتر در ساعت رسانده و قادر است به بیشینه سرعت 214 کیلومتر در ساعت دست یابد.
لوتوس اوورا اسپرت 410
لوتوس اوورا 410 نسخه ای سبکتر و قدرتمندتر از مدل اوورا 400 محسوب می شود. این خودرو به پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر مجهز شده که توانایی تولید 410 اسب بخار نیرو را دارد. اوورا 410 به صورت استاندار به یک جعبه دنده غیراتوماتیک مجهز است که نیروی پیشرانه را به چرخ های عقب ارسال می کند. امکان سفارش جعبه دنده اتوماتیک با پدال های پشت فرمان نیز وجود دارد.
شورلت کوروت گرند اسپرت
به روز رسانی های پایه شورلت کوروت گرند اسپرت شامل استفاده از تایرهای میشلن پایلوت سوپر اسپرت 285/30ZR 19 در جلو و 335/25ZR 20 در عقب، دیسک های ترمز برمبو با شش پیستون در کالپیرهای جلو و چهار پیستون در کالیپرهای عقب، کنترل سواری مغناطیسی، پیشرانه 6.2 لیتری 460 اسب بخاری هشت سیلندر خورجینی LT1 و جعبه دنده هفت سرعته غیراتوماتیک می شود.
لکسس LC 500h
لکسس در نمایشگاه خودرو ژنو 2015 از نسخه هیبریدی خودرو کوپه LC 500 که به تازگی معرفی کرده است، رونمایی کرد. این خودرو به سیستم هیبریدی چند مرحله ای مجهز شده که از یک پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر خورجینی و یک موتور الکتریکی به همراه بسته باتری یون لیتیوم تشکیل شده است. نیروی تولید شده توسط یک جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک منتقل می شود. لکسس انتظار دارد LC 500h در کمتر پنج ثانیه سرعت خود را از صفر به 96 کیلومتر در ساعت برساند.
هوندا سیویک هاچ بک
هوندا سیویک پنج در فعلی بدون تردید با مد نظر قرار دادن بازار اروپا طراحی شده است اما این موضوع به زودی و با عرضه نسل بعدی این خودرو تغییر خواهد کرد. بنابر اطلاعات منتشر شده این خودرو در دو مدل پایه و Type-R روانه بازار خواهد شد. سیویک هاچ بک همانند دیگر مدل های جدید سیویک در حالت استاندارد به یک جعبه دنده شش سرعته غیراتوماتیک مجهز می شود.