شناسه خبر : 424463
تاریخ انتشار :
رفراندوم بریتانیا و بازی خطرناک خودروسازان جهان
مردم انگلیس تابستان برای ماندن یا ترک اتحادیه اروپا رای خواهند داد

رفراندوم بریتانیا و بازی خطرناک خودروسازان جهان

بریتانیا در ژوئن امسال (حدفاصل ۱۱ خرداد تا ۱۰ تیر ۹۵) تصمیم خواهد گرفت که آیا اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد یا نه و برخی از تولیدکنندگان خودرو مدتی است بازی خطرناکی را آغاز کرده و سعی دارند بر این تصمیم‌گیری و نتیجه نهایی آن تاثیر بگذارند.

به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت، با شکست (احتمالی) در تحقق این تصمیم که به احتمال زیاد ناشی از دلایل سیاسی خواهد بود تا عوامل اقتصادی، برخی خودروسازان پرتکاپو و خواهان سلطه‌گری بر بازار از هم‌اکنون به فکر منحرف کردن ریسک‌های احتمالی آتی به سمت مشتریان و عوامل تضعیف‌کننده فعالیت‌های اقتصادی خود افتاده‌اند. همه‌پرسی آتی در ژوئن ۲۰۱۶ برای بسیاری از شهروندان بریتانیایی مترادف با پیدا کردن پاسخی برای این پرسش است که چه کسی قرار است این کشور را اداره کند؟ فردی غیرمنتخب، بروکرات‌های ناشناس و فاقد چهره در بروکسل یا پارلمان چندصدساله و پاسخگوی بریتانیا؟

آندسته از خودروسازان باهوش‌تر مانند جنرال‌موتورز که مالک خودروسازی اوپل ـ واکسهال است، استون مارتین، جگوار، لندروور، پژو ـ سیتروئن فرانسه، هوندا از ژاپن و بنتلی از زیرمجموعه فولکس‌واگن گفته‌اند که با خوشحالی به تصمیمی که مردم بریتانیا بگیرند احترام خواهند گذاشت، چه پاسخ آنها ورود به اتحادیه اروپا باشد یا خروج از آن. شرکت فولکس‌واگن در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده است و شرکت تویوتای ژاپن که میزان تولید انواع خودروی آن در بریتانیا از طریق کارخانه‌اش واقع در میدلندز به حدود ۱۸۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۴میلادی رسید به نظر می‌رسد که با چشم‌انداز پیش روی بریتانیا و چالش «برکسیت»، (Brexit) و هر چه نتیجه نهایی آن باشد، مشکلی ندارد و تغییر شرایط اداره این سرزمین برایش تفاوتی نمی‌کند و به همین دلیل بود که تا اواخر هفته گذشته (۲۴ فوریه ۲۰۱۶) اظهارنظر خاصی از سوی این شرکت درباره ورود یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مطرح نشده بود تا روزی که اشاره شد و یوهان ون‌زیل مدیرعامل تویوتا موتور اروپا در بیانیه‌ای کوتاه دیدگاه شرکت متبوعش را به این صورت بیان کرد: «ما به آینده روابط میان بریتانیا و اتحادثه اروپا احترام می‌گذاریم و این موضوعی است که مردم این سرزمین باید درباره آن تصمیم بگیرند. ما به هیچ وجه قصد دخالت یا هر نوع تاثیرگذاری بر آرای مردم در انتخابات آتی را نداریم. »


این بیانیه تویوتا اما در ادامه جملاتی نیش‌دار را به دنبال خود داشت: «ما با نهایت دقت پیامدهای این انتخاب را موردتوجه و تعمق قرار خواهیم داد، به‌ویژه پیامدهای احتمالی ناشی از نتایج این رفراندوم بر عملیات و فعالیت خطوط تولید خودرو در کارخانه تویوتا در صورتی که نتیجه پایانی این رفراندوم رای به خروج انگلستان از اتحادیه اروپا باشد. ما در برابر ملت خود و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به طور کامل متعهد هستیم و به همین دلیل این نگرانی را داریم که ترک کردن اتحادیه اروپا توسط بریتانیا، به شکل‌گیری چالش‌های تجاری و اقتصادی بیشتر بینجامد.
به همین دلیل، اعتقاد داریم که تداوم عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا بهترین گزینه برای ادامه عملیات تولیدی ما و رقابت‌پذیری (بازار بریتانیا) در بلندمدت خواهد بود. »
سوای تویوتا، بیشتر خودروسازان شناخته شده بین‌المللی نیز راغب به ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا هستند تا خروج از آن. ب‌ام‌و اعلام کرده که خواهان باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپاست و شرکت فورد امریکا نیز بارها تکرار کرده است که به اعتقاد سران این شرکت، بریتانیا باید در این اتحادیه بماند.
همچنین شرکت دایملر به‌عنوان شرکت مادر مرسدس‌بنز و گروه رنو ـ نیسان نیز به گروه همسرایان که در تایید تداوم وضع موجود بریتانیا هم‌آوایی می‌کنند، پیوسته‌اند. مارک فیلدز، مدیرعامل فوردموتور براساس خبری که بلومبرگ منتشر کرد دیدگاه خود و شرکت متبوعش را در قالب این جملات بیان کرده است: «این امر واقعا برای بریتانیا اهمیت دارد که به‌عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و یکی از اجزای مهم در بازار واحد این اتحادیه باقی بماند. »
«این یک بازی بسیار خطرناک است زیرا رفراندوم ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ (۲ تیر ۱۳۹۵) تنها یک تصمیم‌گیری صرف درباره اقتصادها نیست بلکه این یک تصمیم قدرتمند سیاسی است که تعیین خواهد کرد طرف‌های خارجی و به‌ویژه امریکایی‌ها با یک دولت باز و شفاف تحسین‌شده که دارای حس پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری مردم‌نهاد (دموکراتیک) است، مواجه خواهند بود یا خیر. »
خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی که به‌منظور بررسی این رفراندوم آتی در انگلیس تهیه کرده است به نقل از بودو اوبر، مدیر امور مالی شرکت دایملر آلمان می‌نویسد: «با توجه به علاقه‌ها و ایده‌آل‌های اروپاییان به هر چه بزرگتر باقی ماندن اتحادیه اروپا، خواسته ما، ادامه حضور انگلیس در این جمع است. »


برای شرکت‌های چند میلیتی، بهترین وضعیت در یک دنیای بی‌نقص، نبود هیچ نوع مانع و چالش ملی در هیچ یک از کشورهای تشکیل‌دهنده اتحادیه و وجود یک سیستم قانون‌گذاری و مالیاتی واحد در سراسر جهان است. اما در حال حاضر بسیاری از بریتانیایی‌ها مخالف اداره کشورشان توسط دیوان‌سالاران بروکرات در بروکسل هستند که قوانین را تغییر و مالیات‌ها را افزایش می‌دهند و بدون هیچ‌گونه حس مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی سیاسی.
به هر ترتیب بیشتر خودروسازان تصور می‌کنند که پاسخ منفی بریتانیا به ادامه حضور در اتحادیه اروپا شاید منتهی به خروج شرکت‌های خودروسازی اروپایی و امریکایی از این سرزمین آنهم به شکل انبوه و پرتعداد شود. اما از آنجا که این رفراندوم برای پیوستن انگلیس به اتحادیه اروپا نیست (بلکه درباره ادامه حضور یا خروج از اتحادیه است) و یوروی اروپایی در کشورهای منطقه جنوبی اتحادیه اروپا در عمل تبدیل به یک واحد پول ورشکسته شده است، آنهم در شرایطی که اقتصاد بریتانیا و آن بخش از صنعت خودروسازی (جهان) که خارج از محدوه واحد پولی یورو هستند، بازاری پررونق دارند نگرانی‌ها در خارج از مرزهای بریتانیا هم احساس می‌شود.
موسسه خدمات مالی و اعتباری چندملیتی مورگان استنلی در گزارش خود که در این زمینه تهیه کرده است تاکید می‌کند که اگر بریتانیا تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا گرفته و موانع تجاری میان این کشور و اتحادیه ایجاد شود، صادرکنندگان سرزمین اصلی اروپا به بریتانیا متحمل خسارت‌های مالی بسیار سنگینی خواهند شد. به هر حال از دیدگاه یک بازار خودرو، اتحادیه اروپا اگر نگوییم بیشتر ولی حداقل به اندازه بریتانیا از این جدایی خسارت خواهد دید و دسترسی آنها به بازار بزرگ و ثروتمند بریتانیا و درآمدهای اتحادیه از این کشور بسیار تنزل خواهد کرد، بازاری که به طور متوسط از محل صادرات برای اروپاییان درآمدی بیش از ۳۰ میلیارد یورو داشته و انگلیس نیز به صورت بالقوه از این مراودات درآمدی ۳ تا ۴ میلیارد یورویی کسب می‌کند.
 


نظرات

نظر شما

: : :




آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.