به گزارش خودرونگاران به نقل از بیزینساینسایدر، هر چند شاید ناخوشایند باشد، ولی در واقعیت هر روز، خدمه پرواز، خلبانان و مسافران زیادی با مرگ روبرو میشوند.
پاتریک اسمیت، خلبان خطوط هوایی تجاری اعلام کرد: «با توجه به شمار مردمی که روزانه پرواز میکنند و تعداد رو به رشد مسافران سالمند، من در تعجب هستم که در واقع این موضوع اغلب اتفاق نمیافتد.»
چگونگی واکنش خدمه پرواز به موقعیت ایجاد شده و دستورالعملهایی که باید دنبال کنند بر اساس اتفاقات رخداده تفاوت خواهد داشت. همچنین قوانین ممکن است با توجه به شرکت هواپیمایی متفاوت باشد.
اسمیت اعلام کرد: «پروتکلها از یک خط هوایی به خطهوایی دیگر متفاوت است. تصمیماتی نظیر اینکه آیا پرواز باید تغییر مسیر دهد با توجه به هر مورد تعیین میشود.»
به طور کلی، خدمه پرواز و کنترل زمینی در کنار هم برای انجام یک برنامه عملی که مختص به شرایط خاص است، عمل کنند. بر اساس اظهارات اسمیت نویسنده کتاب «اسرار کابینه خلبان» برخی از عوامل میتواند روی تغییر مسیر پرواز تاثیر گذار باشد که شامل مکان پرواز، حادثهای که منجر به مرگ مسافر شود و انتخابهای موجود برای خدمه خواهد بود.
در مواردی که فوریت پزشکی وجود دارد، برخی خطوط هوایی اجازه میدهند خدمه پرواز به طور مستقیم با متخصصان پزشکی روی زمین ارتباط داشته باشند؛ در حالی که برخی دیگر نیاز به ارتباط زمینی با خلبان دارند.
زمانی که مشخص شده مسافری فوت کرده است، خدمه در اولین اقدام جسد فرد فوت شده را با احترام تمام به دور از مسافران دیگر قرار میدهند. اگر شرایط مهیا باشد، جسد احتمالا در ردیفی از صندلیهای اشغال نشده در ردیف درجهیک (First Class) قرار داده خواهد شد.
برخی از هواپیماییها به خدمه کابین خود اجازه میدهند که مکانی را در کف آشپزخانه در عقب هواپیما برای مسافر مرحوم اختصاص دهند. ولی در پروازهای شلوغ، جایی برای اختصاص دادن به فرد مرحوم وجود ندارد، در چنین شرایطی جسد پوشانده شده و به صندلی بسته میشود.
در سال 2004، خطوط هوایی سنگاپور در ناوگان هوایی ایرباس A500-340 یک محفظه کوچک در پشت هواپیما و نزدیک دربهای خروجی تعبیه کرد. این محفظه که به اندازه کافی بزرگ بود تا یک جسد با اندازه متوسط را در خود جای دهد به نام کابین جسد شناخته شد.
در آن زمان، نماینده خطوط هوایی سنگاپور اعلام کرد که این محفظه اجازه میدهد تا خدمه، مسافر مرحوم را با رفتاری موقرانه در آنجا قرار دهند و این موضوع تنها در زمانی انجام خواهد شد که ردیفی از صندلی خالی وجود نداشته باشد.
هواپیمایی سنگاپور ناوگان پرواز A500-340 خود را در سال 2013 بازنشسته کرد. معلوم نیست که آیا خطوط هواپیمایی دیگر نیز مجهز به چنین محفظهای هستند یا خیر؟