به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت، البته به قراردادهایی که با خودروسازان خارجی منعقد میشود انتقادهایی وارد است و خودروسازان باید با دقت بیشتری پای میز مذاکره بنشینند. از سویی دیگر دولت به واسطه تعرفه واردات برنامه حمایت از خودروسازان را در دستور کار قرار داده این در حالی است که هزینههای تعرفه از طرف مردم پرداخت میشود و مشکلات خودروسازان به صورت مقطعی برطرف خواهد کرد.
در سالی که با عنوان اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده این انتظار وجود دارد به توانمندیهای داخل نظیر شرکتهای دانشبنیان بیشتر توجه شود و اگر در این توانمندیها، ضعفهایی به چشم میخورد بتوان با برنامهریزی آنها را بهبود بخشید. در همینحال صنعت خودرو کشور در شرایط فعلی از اعمال سلیقههای شخصی بسیاری رنج میبرد؛ سلیقههایی که تاثیر بسزایی بر این صنعت میگذارد بنابراین پیشنهاد میشود برای صنایعی نظیر خودرو که تصمیم به رشد آنها وجود دارد، شورای عالی تاسیس شود تا میزان اختیار عمل هیاتمدیرههای خودروسازی را مشخص کند. از سویی دیگر این شورا میتواند از پیشبردن سلیقههای شخصی در راهبردهای صنعت خودرو جلوگیری کند. تاسیس شورای عالی صنعت خودرو میتواند علاوه بر نظاممند کردن فعالیت خودروسازان و دیگر صنعتگرانی که به این مجموعه وابستهاند، خودروسازان را در مسیر تحقق سیاستهای کلی صنعت خودرو قرار دهد.
ابوالفضل خلخالی - استادیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علموصنعت