به گزارش خودرونگاران به نقل از عصر ایران کافی است گشتی در بازار خودروهای دست دومی بزنید و نفوذ این خودرو را از نزدیک به چشمان خود ببینید، تا به خوبی دریابید که چگونه محصولی چون IX35 از برند، هیوندا حکم پول نقد در بازار شاسیبلندهای ایران را دارد.
توسان چه بود و چه شد؟
دوقلوهای قدبلند گروه کیا-هیوندای در سال 2004 میلادی بر روی پلتفرم مشترک با الانترا و تیبورون طراحی شدند. توسان در حقیقت مقیاس کوچکتری از نسل اول سانتافه بود که طرحی محافظه کار را با خطوط نرم و سیال ارائه میداد. در حالی که برادر تنیاش اسپورتیج، با خطوط تیزتز و ظاهرجوان پسندتر، برای این قشر خوشتر درخشید.
در بازار ایران هم اگرچه نسل نخست توسان در کنار سوزوکی گرندویتارا از بدعت گذاران کلاس جدید شاسی بلند سواری بودند، اما اندکی بعد این کیا اسپورتیج بود که سکان این بخش از بازار را در دست گرفت.
دومین نسل از توسان این بار برای هماهنگی بیشتر با سیستم نامگذاری جدید هیوندای و به تبعیت از مدل بزرگتر IX55(وراکروز) با کد جدید IX35 در بازارهای اروپایی و بیشتر کشورهای خاورمیانه از جمله ایران عرضه شد. این مدل که اولین بار در فرانکفورت 2009 خودنمایی شد پس از سوناتا YF، دومین هیوندایی بود که با زبان طراحی بدنه سیال ساخته میشد.
طراحی انقلابی نسل دوم این بار در افزایش جذابیت ظاهری کلاس کراساوورهای کوچک و واداشتن رقبا به توجه بیشتر به طراحی نیز بیتاثیر نبود. این نسل با وجود جهش قیمت چندبرابری نسبت به نسل پیشین در ایران، با استقبال گستردهتر نسبت به گذشته مواجه شد و محبوبیت بالایش (که در این بین حجم بالای واردات شخصی آن توسط افراد و شرکت های گوناگون نیز بر جا افتادن آن در بازار تاثیر داشت)، به حدی بود که IX35 در آخرین و جزئیترین فیس لیفتها هم زودتر از هرجا به ایران میرسید!
در نمایشگاه ژنو رونمایی از نسل سوم توسان انجام شد سوغات جدید کر ه ای اکنون به دور از اغراقهای گذشته و سادهتر و بیآلایشتر به دست مشتریان میرسد. تغییر رویکرد طراحی و ارتقا کیفیت، دو آرمان اصلی هیوندای در ساخت توسان جدید بوده است.
هیوندای، مدرنترین پیشرانه 2 لیتری خود را برای توسان 2016 در نظر گرفته است. این پیشرانه چهار سیلندر، با حداکثر قدرت 164 اسب بخاری، (گشتاور) 150 نیوتون متری را در دور موتور 4000 RPM بروز می دهد.
در بخش رفاهی توسان به صورت استاندارد در تیپ پایه با تجهیزاتی اعم از شیشههای سولار رنگی، برف پاککن هوشمند متناوب، لامپهای هالوژن اتوماتیک جلو، صندلیهای 6 حالته راننده و 4 حالته سرنشین با تنظیم برقی، صندلیهای تاشو عقب با نسبت 60-40، ستون فرمان تلسکوپی با تنظیم دستی، سیستم ورود بدون کلید، سه خروجی برق 12 ولتی، پاورویندوز، سانروف پانورامیک(سقف شیشهای)، کروز کنترل هوشمند و فیلتراسیون هوای ورودی سیستم تهویه مطبوع به میدان آمده است.
وجود امکاناتی چون سیستم کنترل الکترونیکی پایداری(ESC)، سیستم کنترل کشش(DTC)، ایربگهای فرمان و داشبورد و جانبی و پردهای، سیستم هشدار فشار باد لاستیکها و دوربین دید عقب در کنار مهر تایید موسسه معتبر یورو انکپ و کسب 5 ستاره ایمنی در این آزمونها، توسان را قادر به تامین 86 % از ایمنی سرنشین بزرگسال خود، 85 % سرنشین کودک و 71 %از امنیت جانی عابرین پیاده کرده است که برای این کلاس از اتومبیلها آمار و ارقام مطلوبی به حساب میآید.
دیگران چه می گویند؟
به دلیل اینکه این خودرو هنوز با پلاک ملی وارد خیابان های ایران نشده است لذا امکان آزمایش آن فراهم نشد و در نتیجه نتایج تست های خارجی و نظر ژورنالیستهای مطرح جهانی را برای معرفی این خودرو منعکس کرده ایم.
وبسایت CAR & Driver این گونه مینویسد که "در نبرد همیشه جذاب برای فتح قلب خریداران SUV، امسال هیوندای هم شخصیت اروپایی توسانش را به فروش گذاشته است. هفت سرعته دوکلاچه اتومات، چهارسیلندر توربو غنی از گشتاور، ساختار قرص و محکم و شاسی بهبود یافته تمام چیزهاییاند که این قدبلند زیبای کرهای را جذابتر از قبل کردهاند. بنابراین این نباید آن دسته از رانندگان قدیمی جهانی را که میگویند فقط اتوبانهای دوبانده نامحدود باواریا را عشق است(!) ناامید کند."
صحت ادعای هیوندای مبنی بر استفاده از چسبهای ساختاری برای درزگیری و عایق بندی بهتر کابین، در توسان 2016 حقیقتا نمود پیدا میکند. قدرت برقی فرمان IX35 به خوبی پاسخگو است، اما شاید هیچ گاه به اندازه فرمان برقی مزدا CX-5حس ارتباط را به راننده منتقل نکند. این نشریه در مجموع توسان جدید را خودرویی لوکس بدون حس عذاب وجدان بعد از خرید معرفی میکند.
سایت مشهور AUTO EXPRESS نوشته است که "ممکن است توسان نامی قدیمی باشد، اما در ورژن 2016 آن همه چیز جدید است! توسان جدید عملا سانتافهای است که از یک فیلتر بازبینی عبور کرده است .
اتو اکسپرس گیربکس جدید این خودرو را با تکنولوژی دابل کلاچش میستاید و راحتی راندن با آن را توصیف ناپذیر تلقی میکند. نویسنده در نهایت بهبود کیفیت تریم داخلی را گامی بزرگ برای خودروساز کرهای و زنگ خطری جدی برای تیگوآن از شرکت فولکس واگن میداند و معتقد است که هیوندای در این زمینه اگر بهتر از فولکس عمل نکرده باشد کمتر هم نخواهد بود!
در پایان به نشریه TOPGEAR میرسیم که همچون همیشه با نگاهی خشک و سختگیرانه به نقد یک محصول آسیایی پرداخته است. کارشناس تاپگیر میگوید" هیوندای از 2009 به این سو تحت نام جدید IX35، توسان را بزک کرده و به جنگ قشقایی در بریتانیا فرستاده است!
اگرچه که مدل 2016 در برخی بازارها همچنان با نام توسان به فروش میرسد. اگر قیافه توسان 2016 برایتان آشنا به نظر میآید، خب این چیز عجیبی نخواهد بود! زیرا عملا با سانتافه کوچک شدهای با کمترین سطح خلاقیت طرف هستیم. البته این نسل با افزایش 30 میلیمتری در پهنا و 65 میلیمتری در طول مواجه شده که قابل تامل است. در پاسخ به کسانی که احتمالا از ما خواهند پرسید که آیا توسان 2016 ارزش راندن دارد یا نه، باید بگوییم که حقیقتا اگر دستتان به نسخه چهارچرخ متحرک با موتور 1600 توربو نرسید، قید خریدش را بزنید!"
تاپگیر سرانجام اینطور جمع بندی میکند که "در دوراهی بین قشقایی و توسان، شاید در نگاه اول مواردی چون گارانتی 5 ساله و امکانات خوب IX35 بر روی تصمیمگیری تاثیر بگذارد، اما شخصا اگر روزی در کنار مدل عادی، نسخهای ویژه از توسان با قدرت بیشتر در انگلستان در دسترس باشد، آن وقت انتخابم بدون شک توسان خواهد بود".