به منظور رفع مشکل نقدینگی واحدهای کوچک و متوسط که به لحاظ تعدادی ۹۶ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۰ تا ۲۵ درصد از صنعت قطعهسازی را شامل میشود، پیشنهادی از سوی انجمن قطعهسازان ارائه شد تا پرداخت مطالبات این واحدها یک ماهه انجام شود.
به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت، پیشبینی میشود در صورت موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز عملی شدن این پیشنهاد، قطعهسازان کوچک جان تازهای بگیرند. پرداخت مطالبات برای واحدهای بزرگتر طولانیتر است، البته برای دیرکرد نیز سود بانکی در نظر گرفته میشود. حرکتهایی برای پرداخت مطالبات قطعهسازان آغاز شده اما همچنان به وضعیت مطلوبی در این زمینه دست نیافتهایم. بهبود وضعیت پرداختهای قطعهسازان در حالی است که قرارداد ایرانخودرو با پژو در حال عملیاتی شدن است و این همکاریها به زودی آغاز خواهد شد. در این شرایط پیشبینی میشود گروه خودروسازی سایپا در آینده با پژو وارد همکاری شود که این شرایط وضعیت قطعهسازان را بهبود میبخشد. از سویی مذاکره با رنو نیز در جریان است و همچنین شرکت فولکس در حال انتخاب شریک خود از بخش خصوصی است و فیات نیز قرارداد اولیه همکاری خود را با ایرانخودرو تنظیم کرده که برای دستیابی به قرارداد قطعی مستلزم اقدامات اولیه و کارشناسی است. در این زمینه نیز اقدامات لازم در حال پیگیری است.
درباره بازگشایی سوئیفت و مشکلات موجود در این راستا، برخی از بانکهای کوچک اروپایی همکاریهایی در زمینه مبادلات پولی با ایران آغاز کردهاند اما همچنان بانکهای بزرگ اروپایی به دلیل مشکلاتی که امریکا برای آنها ایجاد کرده است امکان همکاری ندارند، هر چند که تلاش بر این است مشکلات و موانع در این زمینه برطرف شود. به نظر میرسد در چنین شرایطی با امضای تفاهمنامههای همکاری با خارجیها، شرایط فعالیت برای قطعهسازان نیز بهبود یابد.
محمدرضا نجفیمنش - عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان