نحوه همکاری قطعهسازان در قراردادهای خودرویی از نکات مهم و ضروری در همکاری با خارجیها به نظر میرسد زیرا در صورت تصمیمگیری نادرست به سرنوشت ۵۰ سال گذشته دچار شده و همچنان مونتاژکننده باقی میمانیم.
به گزاش خودرونگاران به نقل از صمت،نحوه قرارداد خودروسازان داخلی با شرکتهای خارجی باید با هدف ارتقای توانمندیهای صنعت قطعه کشور بهویژه در بخش طراحی و تحقیق و توسعه باشد.
در این مشارکتهای بینالمللی جدید در صورت اضافه شدن تبصرهای، گام مثبتی درباره رشد قطعهسازان داخلی برداشته شده که این روند به نفع صنعت خودرو و قطعه خواهد بود. بیشک در مسیر همکاریها با خارجیها باید به این نکته توجه شود، ارزش آنچه در این قراردادها نصیب صنعت خودرو و قطعه ایران میشود نباید کمتر از بازاری باشد که در اختیار شرکتهای خارجی قرار دارد.
امروز تولید محصول با کیفیت و با قیمت مناسب در گرو مشارکت خودروسازان و قطعهسازان ایرانی با شرکتهای خارجی است و بهطور قطع با تامین شدن این دو گزینه میتوان در زنجیره تامین جهانی قرار گرفت و خودروهای تولیدی را روانه بازار جهانی کرد.
اما یادآوری این نکته لازم است که مشکل نقدینگی در هر صورت باید برطرف شود و با وجود وعدههای داده شده تاکنون گشایش چندانی در این زمینه انجام نشده است و قطعهسازان همچنان امیدوار به بهبود وضعیت موجود و گشایش امور هستند.
محسن رزمخواه - مشاور انجمن قطعهسازان کشور