به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت، به گونهای که به عنوان نمونه شرکت ایرانخودرو دیزل با تولید بیش از ۲هزار خودرو تجاری در سال ۹۴، حدود ۲۰درصد از بازار داخلی این محصولات را در اختیار خود قرار داده است. در سال گذشته حدود ۱۱هزار دستگاه خودرو تجاری در کشور به تولید رسید، این در حالی است که در سند چشمانداز برای سال ۹۶ ساخت ۴۳هزار و در سال ۱۴۰۴ تولید ۱۲۰هزار خودرو تجاری پیشبینی شده است؛ آمار و ارقامی که به نظر میرسد این خودروسازان تا دستیابی به آن فاصله بسیاری دارند. صنعت خودروهای تجاری همانند دیگر صنایع از رکود حاکم بر اقتصاد کشور رنج برده است. پس از اجرایی شدن برجام، شرکتهای خارجی که در زمینه خودروهای تجاری صاحبنام هستند به کشور آمدند و با شرکای قدیمی خود برای ادامه فعالیت و توسعه ساخت محصولات خود تفاهمنامههایی امضا کردند. این رفتوآمدها و مذاکرهها اگرچه مثبت ارزیابی میشود و شاید روی کاغذ و در بیان مورد قبول باشد اما باید منتظر نتیجه آن ماند. از میان خودروسازان خارجی، شرکت دایملر نیز به ایران آمد و قرار است با شرکت ایرانخودرو دیزل وارد فاز تازهای از همکاریها شود که نمونه آن تاسیس شرکتی مشترک بین آنهاست. از آنجایی که ایرانخودرو دیزل سهم قابلقبولی در بازار خودروهای تجاری دارد، ه گفتوگو با غلامرضا رزازی، مدیرعامل این شرکت نشستیم تا با وضعیت کنونی ایرانخودرو دیزل و برنامههایی که برای آینده هدفگذاری کرده است، بیشتر آشنا شود. نتیجه این گفتوگو را در ادامه میخوانید.
شرکت ایرانخودرو دیزل برای سال ۹۵ هدفگذای تولید چند دستگاه خودرو تجاری را در دستورکار قرار داده است؟
این شرکت درنظر دارد برای سال جدید تیراژ تولید خود را به ۲ برابر (۵هزار دستگاه) برساند. انواع خودروهای تجاری از ون گرفته تا کامیونت، انواع کشنده، آمبولانس، انواع اتوبوس و... با نشان(برند) ایرانخودرو دیزل و همچنین خودروسازان خارجی که شریک ما شدهاند را تولید خواهیم کرد. سبد محصولات این شرکت کامل خواهد بود و خودروهایی مانند اتوبوس گازسوز، برقی، اتوبوس ۶ و ۷ متری و... برای تولید در نظر گرفته شده است.
تیراژ تولید سال گذشته حدود چند دستگاه بود؟
در سال ۹۴ حدود ۲هزار و ۲۰۰ دستگاه تولید کردیم.
چرا تیراژ تولید خودروهای تجاری در سال گذشته تا این اندازه پایین بوده است؟
رکود بازار بهعنوان اصلیترین عامل کاهش تیراژ تولید در سال گذشته است، البته کامل نبودن سبد محصولات ایرانخودرو دیزل نیز در این زمینه اثرگذار بود که امید میرود امسال با کامل کردن آن علاوه بر افزایش تیراژ فروش بتوانیم به نیاز بازار نیز پاسخ دهیم. ایرانخودرو دیزل در سال گذشته با رشد ۴درصدی موفق شد حدود ۲۰درصد از بازار خودروهای تجاری کشور را در اختیار گیرد و برای سال ۹۵ نیز برنامه رساندن آن به ۲۵درصد را دارد. سال گذشته در بخش صادرات نیز این شرکت با رشد حدود ۱۵درصدی مواجه شد و برای امسال نیز صادرات حدود ۲۰۰ دستگاه خودرو را در دستور کار قرار داده است.
بازارهای هدف صادراتی این شرکت در چه کشورهایی واقع شدهاند؟
کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال افریقا ازجمله عمان، الجزایر و سوریه بازار هدف صادرات ایرانخودرودیزل هستند. در همین حال اوایل امسال با سوریه برای صادرات کامیونت قرارداد امضا کردیم.
با توجه به قیمت بالای خودروهای تجاری، آیا برنامههای حمایتی برای خرید این خودروها کافی است و چگونه میتوان به بازار این خودروها رونق بخشید؟
افزایش یا کاهش قیمت خودروهای تجاری تاثیری بر بازار این خودروها ندارد، بنابراین تمرکز روی طرحهای جایگزینی خودروهای فرسوده راهگشا خواهد بود. ایرانخودرو دیزل برای جایگزینی خودروهایی نظیر اتوبوس، مینیبوس و کامیون طرحهایی در دست اجرا دارد. طرحهای نوسازی بازار را تحریک میکند زیرا با اختصاص تسهیلات با سود پایین برای خریدار از قیمت نهایی یک خودرو تجاری مهمتر است. خریدار بر مبنای فعالیت با خودرو تجاری تمایل دارد اقساط بلندمدت را پرداخت کند. در حالحاضر ناوگان مینیبوس از فرسودگی بالایی برخوردار است که برای نوسازی آن نهادهای دولتی از جمله شهرداری باید وارد عرصه شوند و با حمایت از مالکان این خودروها در قالب طرحهای ترغیبی، مالکان آنها را به نوسازی خودروهای خود ترغیب کنند. ظرفیت نوسازی مینیبوسهای فرسوده نیز در کشور وجود دارد که تحقق آن علاوه بر رونقبخشی به فعالیت خودروسازان تجاری، تاثیر قابل ملاحظهای در کاهش آلودگی هوای کشور بهویژه کلانشهرها دارد. بنابراین در یک نگاه کلی ارائه تسهیلات خرید و اجرای طرحهای نوسازی ازجمله عواملی هستند که باعث رونق بازار خودروهای تجاری خواهند شد.
کم اعتمادی مردم نسبت به خودروسازان تجاری را میتوان یکی از دلایل کاهش تقاضا در این بخش برشمرد؟
براساس برنامه پس از حضور خودروسازان خارجی و آغاز همکاری با آنها، داخلیسازی محصولات مطرح است و به دیگر سخن قرار نیست ایران نقش مونتاژ خودروهای آنها را ایفا کند. در این شرایط خودروهای تولیدی در همکاری با شرکتهای خارجی با داخلیسازی به نوعی خودرو داخلی محسوب میشوند و مورد قبول مشتریان قرار میگیرند.
شرکای خارجی ایرانخودرودیزل چه شرکتهایی خواهند بود؟
ایرانخودرودیزل با شرکت دایملر و همکار چینی خود ادامه فعالیت میدهد اما با شرکتهای جدید نیز وارد مذاکره شده است. برای نمونه با شرکت هیوندایی بهعنوان همکار قدیمی و با فیات هم مذاکره داشتهایم.
چند درصد محصولات کنونی ایرانخودرودیزل داخلیسازی میشوند؟
میزان داخلیسازی محصولات کنونی ایرانخودرو دیزل متفاوت بوده، بهگونهای که بین ۲۰ تا ۹۰درصد محصولات داخلیسازی شده است. خودروهایی که با نشان ایرانخودرودیزل تولید میشوند، حدود ۷۰درصد داخلیسازی شدهاند و تولید محصول با خودروسازان خارجی با داخلیسازی ۲۰درصدی آغاز میشود و امسال حداقل به ۳۵درصد داخلیسازی میرسد. شرکت ایرانخودرودیزل برنامه داخلیسازی ۳۵ تا ۴۰درصدی محصولات تولیدی با خودروسازان خارجی را در دستورکار خود قرار داده است. این موضوع راهبرد مذاکرات ماست. این روش علاوه بر همکاری با شرکای قدیمی، با شرکای جدید نیز به اجرا درمیآید.
در قراردادهایی که ایرانخودرودیزل با شرکای خارجی منعقد میکند، محصولات مشترک با چه نشانی ارائه خواهد شد؟
ایرانخودرودیزل در حال تاسیس شرکتی مشترک با دایملر است که ترجیح میدهیم این خودروها با نشان(برند) بنز (دایلمر) به بازار عرضه شود اما در همکاری با دیگر خودروسازان با توجه به افزایش سهم داخل بهطور عمده نشان(برند) ایرانخودرودیزل روی آن نصب میشود.