داستان ادامهدار تولید قطعات بیکیفیت توسط قطعهساز از یکسو و استفاده از قطعات بیکیفیت در تولیدات خودروسازان از سوی دیگر، تبدیل به محل بحثی برای کارشناسان این حوزه شده است.
به گزارش خودرونگاران به نقل از سمت، تحریم یکی از اصلیترین دلایل سوق دادن خودروسازان به استفاده از قطعات کمکیفیت شد چرا که در آن زمان به واسطه محدودیتهای به وجود آمده، قطعات اصلی کمتر در دسترس بود اما درحالحاضر گشایشهای اقتصادی اتفاق افتاده و بیشتر قطعهسازان صاحبنام ایرانی یا قراردادهای خود را با شرکتهای قطعهساز مشهور دنیا منعقد کرده یا در حال مذاکره هستند بنابراین در چنین شرایطی، استفاده خودروسازان از قطعات کمک کیفیت خارجی بدون توجیه خواهد بود. در چنین شرایطی بهتر است شرکتهای خودروسازی مانند تمام خودروسازان کلاس جهانی نسبت به مستقر کردن بازرسانی که وظیفه نظارت بر تمام قطعات یک خودرو را بر عهده دارند اهتمام بورزند تا از نصب و به کار رفتن قطعاتی که استاندارد نیست در خودروهای داخلی جلوگیری کنند.