به گزارش خودرونگاران به نقل از ایسنا، زمانی که استفاده فولکس واگن از نرم افزار تقلب در تستهای آلایندگی دیزلی آمریکا در سپتامبر سال 2015 برملا شد، مثل بمب در صنعت خودرو صدا کرد اما در ماههای بعد تقریبا همه خودروسازان بزرگ جهانی در ارتباط با آلایندگی و اقتصاد سوخت خودروهایشان به زیر ذرهبین مقامات نظارتی رفتند و معلوم شد فولکس واگن تنها خودروسازی نبوده که تلاش کرده قوانین را دور بزند.
این گزارش به بررسی خودروسازانی پرداخته که تحقیقات مقامات دولتی در سراسر جهان تخلفات آنها در زمینه رعایت استانداردهای آلایندگی و برآورد دقیق اقتصاد سوخت خودروهایشان را محرز کرده است. این خودروسازان عبارتند از:
اوپل
برند آلمانی اوپل که متعلق به جنرال موتورز است اواسط ماه مه زیر ذره بین مقامات رفت زیرا تحقیقات مشترک مجله اشپیگل، برنامه تلویزیونی مونتیور شبکه ARD و گروه طرفدار محیط زیستی آلمانی DUH کشف کرد در مینی ون دیزلی زافیرا و سدان اینسیگنیا اوپل نرم افزاری وجود دارد که کنترلهای آلایندگی را در شرایط رانندگی واقعی غیرفعال می کند.
کارل توماس نیومان، مدیرعامل اوپل در نخستین واکنش به این اتهامات، منکر استفاده از نرم افزار غیرقانونی شد و تاکید کرد موتورهای این شرکت مطابق با مقررات هستند. این برند بعدا بیانیه طویلی منتشر کرد و در آن توضیح داد چرا نرم افزار کشف شده در تحقیقات از نظر فنی قانونی محسوب میشود.
اگرچه این نرم افزار کنترلهای آلایندگی خودرو را در زمان رانندگی معمولی غیرفعال میکند اما این نرم افزار مورد استفاده احتمالا 100 درصد مطابق با قوانین اتحادیه اروپا خواهد بود زیرا قوانین این بلوک به خودروسازان اجازه می دهد در زمانی که لازم است از آسیب دیدن موتور جلوگیری شود کنترلهای آلایندگی را غیرفعال کنند و به خودروسازان اجازه می دهد شرایط مورد نظر برای حفاظت از موتور خودرو را تعریف کنند.
شورولت/جی ام سی/بوییک
در حالی که برند آلمانی جنرال موتورز برای آلایندگی دیزلی در اروپا تحت تحقیقات قرار گرفت، این غول خودروسازی آمریکایی در ارتباط با اقتصاد سوخت در خانه خود با اندکی مشکل روبرو شد. جنرال موتورز به خطای غیرعمدی در زمینه برآورد مصرف سوخت بهینه در شاسی بلندهای جی ام سی آکادیا، بوئیک انکلاو و شورولت تراورس پی برد.
اقتصاد سوخت برآورد شده برای این خودروها 1.2 مایل به ازای هر گالن بالاتر از میزان اعلام شده بود. مهندسان جنرال موتورز زمانی که سرگرم کار روی برچسب مدل 2017 بودند خطای مذکور را کشف کردند.
جنرال موتورز به سازمان حفظ محیط زیست آمریکا اعلام کرد که برچسب اقتصاد سوخت سه مدل شاسی بلند 2016 را اصلاح میکند و قرار است اطلاعات مربوط را به این سازمان ارایه دهد.
این خودروساز حتی برای جبران خسارت مالکان 146 هزار خودروی شاسی بلند جدید که مصرف سوخت بالاتری از برچسب اعلام شده داشتند، حدود 100 میلیون دلار اختصاص داد و اعلام کرد کارتهای بدهی به ارزش 450 تا 900 دلار به مالکان شاسی بلندهای مدل 2016 در آمریکا و کارتهایی بدهی به میزان 1000 تا 1300 دلار کانادا به مالکان کانادایی خواهد داد و مالکان ممکن است حداکثر 1500 دلار دریافت کنند.
دایملر
در فوریه امسال گروهی از مالکان مرسدس بنز در آمریکا یک شکایت گروهی تنظیم کرده و مدعی شدند خودروی دیزلی BlueTEC کنترلهای آلایندگی را در هنگام رانندگی در جاده غیرفعال میکند.
شکایت دومی که در آوریل مطرح شد نرمافزار مورد استفاده در خودروی دایملر را مشابه نرم افزار غیرقانونی فولکس واگن توصیف کرد. هر دو شکایت مدعی شدند مرسدس BlueTEC دیزلی که از یک سیستم انژکتوری پیچیده و گران برای کاهش آلایندگی اکسید نیتروژن استفاده می کند، در دمای پایین 50 درجه فارنهایت غیرفعال می شود.
دایملر که شرکت مادر مرسدس بنز است همانند اوپل این اقدام را به عنوان تدبیری برای حفاظت از موتور توصیف کرده است. این خودروساز به درخواست وزارت دادگستری آلمان یک تحقیقات داخلی در خصوص فرآیند گواهی برای موتورهای دیزلی بازار آمریکا را آغاز کرده است.
فیات کرایسلر
فیات اخیرا در ارتباط با مدل 500 ایکس دیزلی در اروپا هدف اتهامات آلایندگی قرار گرفته است. نشریه آلمانی بیلد ام سونتاگ اواخر آوریل در گزارشی نوشت مدل 500 ایکس که با موتور دو لیتری دیزلی کار می کند، با گذشت 22 دقیقه از حرکت خودرو، دستگاههای کنترل آلایندگی آن را غیرفعال میکند.
گروه فعال محیط زیستی آلمانی DUH که نرم افزار غیرفعال سازی اوپل را کشف کرد، اعلام کرد در تستهای انجام شده از 500 ایکس دیزلی، زمانی که موتور خودرو گرم است، 11 تا 22 برابر حد مجاز آلایندگی اکسید نیتروژن منتشر میکند. در حالیکه تست آلایندگی اروپایی با موتور سرد آغاز می شود و حدود 20 دقیقه ادامه پیدا می کند.
میتسوبیشی موتورز
میتسوبیشی موتورز اخیرا اقرار کرد آمار اقتصاد سوخت چهار مدل خودروی مینی که در ژاپن فروخته شده اند و دو مدل آنها تحت برند نیسان بودهاند دستکاری شدهاند .بعضی از کارمندان این خودروساز آمار اقتصاد سوخت خودروها را دستکاری میکردند تا میزان مصرف بهینه سوخت این خودروها را کمتر از میزان واقعی نشان دهند.
طبق گزارش روزنامه ژاپنی آساهی، میتسوبیشی موتورز در تست بهینگی سوخت همه مدلهایی که طی 25 سال گذشته در ژاپن فروخته، تقلب کرده است. دهها مدلی که از سال 1991 در ژاپن به فروش رفته اند از جمله مدلهای سدان و شاسی بلند مانند مدل محبوب پاجیرو مصرف سوخت بالاتر از سطح اعلام شده از سوی میتسوبیشی داشتند.
تست مجدد نشان داده اقتصاد سوخت بعضی از خودروهای این شرکت بیش از 15 درصد بالاتر از سطح واقعی اعلام شده اند. تاکنون میتسوبیشی تایید کرده که تقلب اقتصاد سوخت در چهار مدل و بیش از 600 هزار خودرویی که همه در ژاپن به فروش رفته اند وجود داشته و ممکن است این رقم افزایش پیدا کند.
رنو
بررسی مقامات محیط زیست فرانسه نشان داد آلایندگی موتورهای دیزلی رنو بالاتر از میزان مجاز بوده با این همه برخلاف رسوایی فولکس واگن، نرم افزار غیرقانونی در خودروهای این شرکت پیدا نشد.
مطرح شدن احتمال تخلف، این نگرانی را بوجود آورد که رسوایی آلایندگی فولکس واگن به کشور فرانسه گسترش پیدا کرده است. اما چنین نرم افزاری در خودروهای رنو پیدا نشد و امانوئل ماکرون، وزیر اقتصاد فرانسه در واکنش به این رویداد اعلام کرد رنو از هیچ نظر قابل مقایسه با فولکس واگن نیست.
نیسان موتور
کره جنوبی نیسان را متهم کرد در شاسی بلند قشقایی از یک دستگاه تقلب استفاده کرده که سیستم مدیریت آلایندگی خودرو را در شرایط رانندگی معمولی غیرفعال میکند اما این خودروساز ژاپنی منکر ارتکاب خلاف شده است.
وزارت محیط زیست کره جنوبی فروش مدل قشقایی نیسان را به دلیل آلایندگی این خودرو ممنوع اعلام کرد. وزارتخانه محیط زیست کره جنوبی به شرکت نیسان کره که واحد کره جنوبی این خودروساز ژاپنی است دستور داد برای 814 دستگاه قشقایی که در این کشور فروخته است فراخوان دهد و فروش این مدل شاسی بلند را ممنوع کرد.
وزارت محیط زیست کره جنوبی نیسان کره را 340 میلیون وون (286 هزار دلار) جریمه کرده و علیه مدیر این شرکت یک شکایت کیفری تنظیم کرد. ادعای مقامات کره ای، بر مبنای تحقیقات از 20 مدل دیزلی بوده که بین دسامبر سال گذشته و آوریل امسال در پی افشای تقلب فولکس واگن در تستهای آلایندگی دیزلی، مورد بررسی قرار گرفته اند اما نیسان منکر این اتهامات شده و اعلام کرده که دستگاه بکار رفته در این خودروها برای حفاظت از موتور در برابر داغی بیش از حد بوده است.
سوزوکی موتور
سوزوکی جدیدترین خودروسازی است که گرفتار اپیدمی دستکاری گواهی محیط زیستی شد. این شرکت ماه گذشته اقرار کرد از استاندارد نادرستی برای تست مصرف سوخت بیش از دو میلیون دستگاه از خودروهایش استفاده کرده است.
اوسامو سوزوکی، مدیرعامل و رییس هیات مدیره سوزوکی که از سال 1978 هدایت این شرکت را برعهده داشت و با 86 سال سن یکی از باسابقه ترین مدیران صنعت خودرو بود در پی این رسوایی از سمت مدیرعاملی استعفا کرد.
اوسامو هوندا، نایب رییس سوزوکی که به عنوان مدیر فنی این شرکت خدمت می کرد، مسئولیت گروه تحقیق و توسعه که در قلب این رسوایی قرار دارند را برعهده گرفت و بازنشسته خواهد شد.
تستهای غیراستاندارد سوزوکی شامل 14 مدل تحت برند این شرکت و 12 مدل فروخته شده تحت سایر برندهاست . سوزوکی که چهارمین خودروساز بزرگ ژاپن است، اعلام کرده پس از بحران مالی سال 2008 فاقد منابع لازم برای رعایت استانداردهای تست اقتصاد سوخت بوده است و مقامات این شرکت در اظهاراتشان به فشار فزاینده برای طراحی مدلها و موتورهای جدید در اواخر سال 2000 اشاره کردند.
این شرکت اعلام کرد قصد دارد آموزش مهندسان را بهبود بخشیده و سیستمهای تست مصرف سوخت را تقویت کند. همچنین از کارمندانی که تخلفات صورت گرفته در واحدهای مشغول به کار را گزارش میکنند حمایت خواهد کرد.