به گزارش خودرونگاران به نقل از قتصادآنلاین؛ موسسه اعتباری کوثر، در مزایده سهام سه شرکت سرمایه گذاری توسعه انرژی هور، فن پردازان بهمن و سرمایه گذاری اندیشه فردا را که در مجموعه مالک 62.2 درصد سهام گروه بهمن هستند، امروز به صندوق منحل شده جوانان خیر واگذار کرد. مالکیت این صندوق در اختیار یک شخص حقیقی به نام اصولی است که در موسسه اعتباری کوثر ادغام شده است.
این در حالی است که پیشتر گزارش های دریافتی از تلاش گروه قطعه سازی کروز برای تملک این دارایی مدیریتی حکایت داشت.بلافاصله پس از برگزاری این مزایده نادر عبدالحسینی سخا، مدیر عامل گروه قطعه سازی کروز در گفت و گو با فارس گفت: « کروز از موسسه کوثر یک برگه سهام خریداری نکرده » و مذاکره ای برای حضور در مزایده خرید سهام گروه بهمن وجود ندارد.
به گزارش اقتصادآنلاین ؛ قیمت پایه کل این مزایده 16 هزار میلیارد ریال و مبلغ سپرده شرکت در مزایده 1.500 میلیارد ریال تعیین شده بود .
سرمایه ثبت شده شرکت سرمایه گذاری اندیشه فردا(سهامی عام) 20 میلیارد ریال، سرمایه ثبت شده شرکت سرمایه گذاری توسعه انرژی هور(سهامی عام) 10 میلیارد ریال و سرمایه ثبت شده شرکت فن پردازان بهمن(سهامی خاص) 10 میلیون ریال اعلام شده و نوع فعالیت هر سه شرکت نیز، سرمایه گذاری است.
بررسی اقتصادآنلاین نشان می دهد علی رغم انعقاد تفاهم نامه مشترک موسسه اعتباری کوثر و قطعه سازی کروز در هفته های گذشته اما نامه نگاری نهاد های نظامی بالاسری موسسه کوثر مبنی بر منع این موسسه از هر گونه واگذاری سهام گروه بهمن باعث شده تا قطعه سازان کروز از این مزایده فعلاً کنار گذاشته شوند.
در موسسه اعتباری کوثر وابسته به وزارت دفاع اما این مزایده به ناچار یا مصلحت به نوعی دوباره به این مجموعه فروخته شد.
موسسه جوانان خیر که یک صندوق قرض الحسنه منحل شده در استان اردبیل است به دلیل مطالبات بالا و ورشکستگی در سال گذشته با موسسه اعتباری کوثر ادغام شده و ساماندهی آن بر عمده این موسسه است.
عیسی رضایی، مدیرعامل موسسه اعتباری کوثر طی مصاحبه ای در شهریور ماه 94 با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای این موسسه پس ادغام با صندوق جوانان خیر گفته بود: « این صندوق دارای 1900 میلیارد تومان تعهدات بود که 1300 میلیارد تومان آن تسهیلات قرضالحسنه پرداخت شده بود، ضمن آن که بخشی از وجوه نیز صرف خرید و ملک شخصی شده بود که هنوز به موسسه کوثر تحویل داده نشده است.»
وی با این ادعا که ساماندهی صندوق جوانان خیر از سوی کوثر جنبه کمک به بانک مرکزی داشته، عنوان کرده بود که « در حالی منابع مردمی با نرخ سود 20 تا 25 درصد جذب شده بود که این صندوق حدود 1500 میلیارد تومان از منابع خود را به صورت قرض الحسنه تا 5 درصد، تسهیلات داده بود که اگر بانک مرکزی جلوی این کار را نمیگرفت میتوانست به یک بحران در 4 استان کشور تبدیل شود.»
رضایی از رسیدگی پرونده کیفر خواست 85 نفر مربوط به صندوق قرض الحسنه جوانان خیر در دادگستری آذربایجانشرقی خبر داده و گفته بود: « شاکی این پرونده بانک مرکزی بوده و موسسه کوثر تنها از یک دلال شکایت کرده است.»
به گزارش اقتصادآنلاین،موسسه منحل شده قرضالحسنه جوانان خیّر با نام صندوق قرضالحسنه جوانان خیّر مرند در شهرستان مرند تاسیس و با اخذ پروانهی مجوز فعالیت از اطلاعات نیروی انتظامی استان آذربایجانشرقی با امضای اساسنامه تیپ ارایه شده از طرف ناجا، به صورت موسسهیی غیرانتفاعی به شماره ثبت 17 اداره ثبت شرکتهای مرند، در چهارم تیرماه 1381 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.
این صندوق با بیش از 50 شعبه در شمالغرب کشور در استانهای شمالغرب کشور شامل آذربایجانشرقی، آذربایجانغربی، کردستان و اردبیل تسهیلات قرضالحسنه تخصیص می داده است.
ساختمان اداری موسسه جوانان خیّر در تهران ، ساختمانهای محل استقرار ادارههای سرپرستی در استانهای مختلف، محل دایمی استقرار شعب که در نقاط مرکزی و مهم شهرها و شهرستانهای مختلف واقع شده است از جمله سرمایههای ثابت این موسسه است.
خبرهای غیر رسمی در این زمینه حاکی است مجموعه قطعه سازی کروز طی سه مرحله 100 میلیون تومانی،45 میلیون تومانی و 5 میلیون تومانی اقدام به واریز مبلع 150 میلیارد تومان سپرده مورد نیاز برای شرکت در مزایده کرده است.
به گزارش اقتصادآنلاین با کنار گذاشتن مصلحتی کروز اکنون دو سناریو به ذهن خطور می کند . نخست اینکه سهام مدیریتی گروه بهمن بطور مشارکتی به نام صندوق جوانان خیر خریداری می شود و سپس کروز سهم شریک خود را خواهد خرید.
سناریو بعدی اینکه کروز در آینده ای نزدیک سهم گروه بهمن را که اکنون به صندوق جوانان خیر واگذار شده خواهد خرید.
هر چه باشد صندوق جوانان خیر به تبع ادغام به موسسه اعتباری کوثر همچون با بدهی های سنگینی مواجه است و این در حالی است که اموال مالک حقیقی این صندوق به دلایلی در گذشته از سوی مالکان پیشین سهام مدیریتی گروه بهمن مصادره شده است.
اما در این زمینه دو اشکال اساسی وجود دارد که به نظر می رسد از دید نهاد های نظارتی و حاکمیتی پنهان مانده است.
نخست اینکه معامله سهام سه شرکت سرمایه گذاری توسعه انرژی هور، فن پردازان بهمن و سرمایه گذاری اندیشه فردا که مالک سهام مدیریتی گروه بهمن هستند نباید خارج از چارچوب مزایده فروخته شود چرا که باید خریدار از اهلیت کافی به منظور پرداخت اقساط برخوردار باشد.
از سویی دیگر در معامله ای که سرمایه گذاری مهر اقتصاد با موسسه اعتباری کوثر بر سر خرید و فروش نیروگاه کازرون با واگذاری سه شرکت فوق داشت ابتدا موسسه کوثر اقدام به واگذاری سهام نیروگاه کازرون به قیمت 1950 میلیارد تومان به مجموعه مهر اقتصاد می کند در حالیکه بررسی ها حاکی از ارزش 1300 میلیارد توماتنی این دارایی دارد.
در مقابل سهام مدیریتی گروه بهمن که از ارزندگی 1350 میلیارد تومانی برخوردار بوده از سوی مهر اقتصاد به قیمت 1560 میلیارد تومان به موسسه کوثر واگذار و الباقی با داغ تر شدن قیمت سهام تاید واتر و فروش این سهم به ان موسسه ، وجوه جابجا شده جبران می شود.
قدر مسلم مجموعه کروز یک گروه قطعه سازی است که طی سال های اخیر و همزمان با شروع تحریم ها با هدف تامین ماشین آلات قطعه سازی ،منابع نقدینگی خود را در کشور هایی همچون کانادا و چین متمرکز کرد. اما با تنگ تر شدن حلقه تحریم ها ورود قطعات بی کیفیت چینی با برند ایرانی افزایش یافت و از سویی دیگر قطعه سازان داخلی از چرخه صنعت خارج شدند.
مجموعه قطعه سازی کروز که هم اکنون در ترکیب هیات مدیره ایران خودرو صاحب کرسی مدیریتی است پیش از این در سال های 92 و 93 بطور مشخص با نام مدیران حقیقی این شرکت در ترکیب هیات مدیره "خودرو" حضور داشت. اما پس از تغییر مالکیت سهام این اشخاص به نام شرکت آراد ایرانیان این رویه تغییر یافته بود با دقت در نحوه ثبت این شرکت و بکار گیری حسابرسی موشکافانه می توان به روشنی دید اگر چه مدیران کروز به اسم خود در ایران خودرو سهامدار نیستند اما در واقع این دو مدیر مالکیت سهام را همچنان در اختیار دارند .
واقعیت این است که اگر چه مالکیت سهام مدیران کروز در ایران خودرو به اسم شرکت آراد ایرانیان ثبت شده ولی در معاملات با اشخاص وابسته این مجموعه پولی از بابت این واگذاری جابجا نشده است . بنابراین سهام مدیریتی ایران خودرو همچنان به نام علی پور و کشاورز باقی مانده و در جلسه ها و مجامع کماکان این افراد حضور می یابند که نشاندهنده معاملات موضوع ماده 129 قانون تجارت است.
یادآور می شود، پیش از این شورای رقابت بر عدم ورود اشخاص حقیقی قطعه سازی کروز تاکید کرده بود که به ناچار این مالکیت به نام شرکت آراد ایرانیان تغییر داده شد.
به نظر می رسد قطعه سازی کروز بیش از آنکه دغدغه سهامداری در غول های خودرو ساز کشور را داشته باشد به دنبال سنگین تر کردن سایه خود برای فروش قطعه های چینی با مارک ایرانی و وصول درآمد های میلیاردی است.
مطابق با آمار خودروسازان گروه قطعه سازی کروز سالانه حدود 2000 میلیارد تومان به ایران خودرو و حدود 1000 میلیارد تومان به سایپا انواع قطعه می فروشد و از این رو خرید سهام مدیریتی 300 میلیارد تومانی گروه بهمن برای کروز چندان کار دشواری نخواهد بود.