مصرفکنندگان ایرانی لایق استفاده از بهترین خودروها هستند اما باید این نکته را در نظر داشت که در چند سال اخیر قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است.
به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت ، در حال حاضر قطعات ساخته شده در داخل کشور از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و قابل رقابت با تولیدات قطعهسازان درجه یک اروپا و آسیا است، هرچند کیفیت یک امر کاملا نسبی است اما نکته ضروری و مشکل اصلی کشور در حال حاضر قدرت خرید مصرفکنندگان است. درحالحاضر ارزانترین خودرو ۴ سیلندر دنیا در کشور با قیمت ۵هزار و ۸۰۰ دلار به مردم عرضه میشود در حالیکه این خودرو دارای حداقل استانداردهای ملی کشور است. هماکنون شاهد نارضایتی برخی مردم از خودروهای تولید داخل هستیم اما تاکنون کمتر شکایتی از خودروهایی همچون ال۹۰، لوگان، مگان و سراتو داشتهایم. پس نارضایتی این معنی را نمیدهد که صنعت خودرو یا قطعهسازی ضعیف است زیرا استاندارد و کیفیت قطعهسازی در این خودروها متفاوت است پس قطعهسازان داخلی توان تولید قطعات با کیفیت در صورت پرداخت هزینه مناسب را دارند. هماکنون ۵۰درصد قطعات خودرو زانتیا ساخت داخل است و در لوگان نیز بالای ۶۰درصد قطعات آن از سوی قطعهسازان ایرانی بومیسازی شده است که این روند نشان میدهد در وضعیت فعلی توان قطعهساز مسئله اصلی نیست بلکه پایین آمدن قدرت خرید مردم و نبود توازن در بازار تبدیل به مشکل اصلی شده است. هماکنون هیچ دفاع غیرمنطقی از قطعهسازان نمیکنیم بلکه موافق برخورد شدید با متخلفانی هستیم که استانداردها را رعایت نمیکنند. در این زمینه حتی تاکنون نامههای متعددی برای برخورد با قطعهسازان بدون جواز و زیرپلهای به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه دادهایم زیرا آنها بهطور مستقیم جان و مال مردم را به خطر میاندازند بنابراین در هر حوزه باید با متخلفان برخورد شود. آرش محبینژاد - کارشناس صنعت خودرو