شناسه خبر : 426675
تاریخ انتشار :
موتورسیکلت‌های برقی در مسیر تجاری‌سازی

موتورسیکلت‌های برقی در مسیر تجاری‌سازی

«طراحی و ساخت موتورسیکلت الکتریکی» از اوایل سال ۱۳۹۴ در قالب یک طرح کلان ملی و به همت یک گروه ۲۵ نفره متشکل از پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز شد و در دی همان سال به نتیجه رسید.

به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت ،‌ویژگی‌های این موتورسیکلت با توجه به اینکه در ساخت آن از الکتروموتور برقی استفاده شده این است که هیچ‌گونه آلودگی محیط‌زیستی تولید نمی‌کند و آلودگی صوتی آن نیز بسیار ناچیز است، به‌طوری‌که آلودگی صوتی این موتور نسبت به موتورسیکلت‌های بنزینی که ۸۰ دسیبل آلودگی صوتی دارند، حدود ۱۰ دسیبل است.
سرعت این موتورسیکلت حدود ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است و می‌توان با در نظر گرفتن کاربری‌های متفاوت، نمونه‌هایی با سرعت‌های بیشتر یا کمتر تولید کرد.
همچنین نحوه سوخت‌گیری این موتورسیکلت، شارژ برقی از طریق اتصال به پریز برق معمولی است که با ۳۰ تا ۴۵ دقیقه شارژ، حدود ۲ ساعت پیمایش دارد و برای استفاده در مسیرهای شهری مناسب است.
با استناد به مطالعات و بررسی‌های انجام شده در سطح شهر تهران، آمارها نشان می‌دهد حدود ۴۷درصد راکبان موتورسیکلت، از این وسیله نقلیه برای تردد در مسیر منزل تا محل کار استفاده می‌کنند، برای ۲۹درصد آنها وسیله اصلی امرار معاش است و سایر راکبان هم به منظور تفریح و نیز ورزش از آن استفاده می‌کنند.
بنابراین موتورسیکلت ساخته شده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر این قابلیت را دارد که با تغییراتی اندک، برای هر ۳ نوع کاربری مورداستفاده قرار گیرد و با قیمت‌های مختلف تولید شود. موتورسیکلت‌هایی که برای تردد در مسیر منزل به محل کار تولید می‌شوند، قیمت کمتری نسبت به دو نمونه دیگر خواهند داشت.
در حال حاضر یک موتورسیکلت بنزینی ۱۸۰ سی‌سی در بازار حدود ۶میلیون تومان قیمت دارد و قیمت موتورسیکلت برقی نیز ۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان تمام می‌شود و ممکن است در نگاه نخست، خرید آن اقتصادی به نظر نرسد اما با توجه به تفاوت قیمت بنزین و برق (سوخت مصرفی دو نوع موتورسیکلت) بعد از مدت کوتاهی، اختلاف قیمت جبران خواهد شد.
یکی دیگر از مزیت‌های این وسیله نقلیه نسبت به نمونه‌های بنزینی نداشتن آلایندگی زیست‌محیطی است و حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت بنزینی در تهران فعال هستند که به طور میانگین ۱۲۰میلیون تن مواد آلاینده را در سال وارد هوای تهران می‌کنند و این به جز آلودگی صوتی ناشی از تردد آنهاست. میزان آلایندگی یک موتورسیکلت ۸برابر یک خودرو با استاندارد یورو ۲ است.
یکی دیگر از مباحثی که استفاده از موتورسیکلت برقی را به لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر می‌کند، طول عمر بیشتر آن نسبت به نمونه‌های بنزینی است؛ به گونه‌ای که این وسیله برقی به‌دلیل کم بودن قطعات نیاز به تعمیرات بسیار کمی دارد.

محمد ساریخانی - مدرس دانشگاه امیرکبیر


نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.