این تسهیلات سبب شکسته شدن کمپین «خودرو نخرید» شد و در عرض مدت زمانی کوتاه، نزدیک به 130 هزار خودرو به فروش رفت. در واقع این استقبال مردمی از تسهیلات 25 میلیون تومانی نشان داد مشتریان با بازار خودرو قهر نیستند و مشکل آنها تنها قدرت خرید پایین است. با این حساب نمیتوان گفت کمپین موردنظر توانسته تغییری در رفتار خودروسازان داده و سبب بهبود کیفی خودروهای داخلی شود. اگر هم تغییر در سطح کیفی خودروها به چشم میآید، این موضوع بیشتر ناشی از برنامه خودروسازان مبنیبر بهبود مستمر کیفی محصولات شان است نه کمپین. به اعتقاد من حتی ارائه روشهای فروش جذاب نیز ربطی به کمپین ندارد، چه آنکه چنین روشهایی در گذشته نیز اجرا میشد و هماکنون دوباره مورد استفاده قرار گرفتهاند. در مجموع معتقدم کمپین «خودرو نخرید» بهدلیل آنکه مردمی نبود، اثری هم روی رفتار خودروسازان نداشته و اینکه شرکتهای خودروساز تلاششان را (در حوزه کیفی) بیشتر کردهاند، ناشی از برنامهریزی آنهاست و ارتباطی به کمپین موردنظر ندارد.
محمدرضا نجفیمنش
عضو انجمن قطعه سازان ایران