به گزارش خودرونگاران ، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره فعالیت خودروسازان در عرصه جهانی و مذاکرات با طرف های خارجی برای توسعه صنعت خودرو به خبرنگار ما گفت: یکی از اتفاق های مثبتی که طی سال های اخیر در صنعت خودروی کشور رخ داد از سرگیری مذاکرات با خودروسازان جهانی و به نتیجه رساندن آن بود. زمانی که صنعت خودرو مورد تحریم قرارگرفت فعالیت خودروسازان محدود شد و تولید به شدت کاهش یافت، اما در دولت یازدهم مدیران این بخش سعی بر جبران گذشته برآمدند.
سعید باستانی با بیان اینکه صنعت خودرو با توجه به قدمت و سابقه طولانی که دارد نباید از عرصه جهانی بازبماند اظهار کرد: اولین اتفاق مهم که در صنعت خودرو رخ داد امضای قرارداد با شرکت بین المللی پژو بود. درست است که پژو ایران را ترک کرد و این امر به صنعت خودرو لطمه زیادی وارد کرد ولی یکی از دلایلی که باعث شد چنین اتفاقی حادث شود، عدم توجه به قراردادی بود که در گذشته مورد تنظیم قرار گرفته بود.
وی ادامه داد: اگر قرارداد با پژو به نحوی تنظیم شده بود که در صورت عدم همکاری و یا قطع ارتباط این شرکت هم با مشکلات مالی مواجه شود و سرمایه گذاری اش به خطر می افتاد، قطعا از ایران نمی رفت. از آنجا که سرمایه این شرکت فرانسوی در ایران وجود نداشت آنها با یک هشدار سیاسی و تحریم از ایران رفتند.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: مجموعه ایران خودرو در مذاکرات خود به مقوله مهم سرمایه گذاری از سوی پژو توجه کرد. تحریم باعث شد ما دیگر غفلت گذشته را نداشته باشیم. خوشبختانه در رویه جدیدی که خودروسازان در پیش گرفتند بحث سرمایه گذاری مشترک بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: صنعت خودروسازی برای اینکه بتواند موفق عمل کند باید سیاست های گذشته خود را مورد بازنگری اساسی قرار دهد. طی چند سال اخیر یعنی از ابتدای دولت یازدهم صنعت خودرو در حال بازنگری فعالیت های خود است، لذا برای اینکه بتوان به اهداف چشم انداز 20 ساله رسید باید سرعت این امر بیشتر شود.
باستانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مجموعه ایران خودرو به نحوی با شرکت پژو قرارداد امضا کرده است که به غیر از بحث صادرات، سرمایه گذاری مشترک کلید بخورد. براین اساس تصور می کنم ایجاد شرکت مشترک بین ایران خودرو و پژو به منزله درگیر کردن سرمایه فرانسوی ها در ایران است. این همان موضوعی است که در سال اول همکاری با پژو مورد غفلت قرار گرفته بود و همین امر هم لطمه سنگینی به صنعت خودرو و حتی اقتصاد کشور زد.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: ایران خودرو دو، سه سالی است که بازنگری در فعالیت های خود به خصوص در حوزه بین الملل را آغاز کرده است و خوشبختانه خروجی این امر در قرارداد با پژو و مذاکرات با طرف های خارجی قابل شهود است. ما در مقطعی هستیم که خیلی از خودروسازان جهانی قصد دارند وارد بازار ایران شوند و سهمی داشته باشند ولی باید به سال های تحریم توجه شود که این شرکت ها به دلیل نداشتن سرمایه در کشورمان چقدر راحت خداحافظی کردند. لذا امیدوارم مدیران خودروسازی رویه خود را ادامه دهند و در آینده هم قراردادهای موفق امضا کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: قرارداد با پژو و اجرایی شدن آن باعث رونق صنعت خودروسازی می شود و البته از وقتی ایران خودرو مذاکرات خود را با این شرکت فرانسوی آغاز کرد بازار نسبت به آینده صنعت خودرو خوش بین شد. لذا ادامه این روند کمک می کند تا صنعت خودرو از تکرارهای گذشته رها شود. از سویی به غیر از مساله سرمایه گذاری مشترک، انتقال تکنولوژی اتفاق مهمی است که قرار است از سوی ایران خودرو دنبال شود.