در حال حاضر هزینه واردات خودرو به ایران بهطور تقریبی معادل ۱۰۰درصد قیمت خرید این محصولات است و این میزان در خودروهایی که حجم موتوری تا ۲هزار سیسی دارند،
به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت ،معادل ۴۰درصد و در خودروهایی با حجم موتور ۲هزار تا ۲۵۰۰ سیسی، معادل ۵۵درصد قیمت خودرو به عنوان تعرفه واردات پرداخت میشود. معادل ۵درصد قیمت فروش خودروهای وارداتی نیز به عنوان عوارض توسعه ناوگان آمبولانس پرداخت میشود. هزینههای مربوط به سازمان استاندارد، ثبتسفارش، بارگیری و تخلیه گمرک و... نیز در مجموع ۳درصد به قیمت تمامشده خودرو اضافه میکند. همچنین ۳درصد قیمت خودروهای وارداتی در گمرک ایران (CIF) صرف هزینههای گارانتی این محصولات میشود و ۱۰درصد قیمت خودروهای وارداتی نیز مربوط به عوارض شمارهگذاری است. علاوه بر این حدود ۴درصد قیمت تمامشده خودروهای وارداتی مربوط به عوارض و مالیات شمارهگذاری است که به اداره دارایی پرداخت میشود. حدود ۱۰میلیون تومان نیز هزینه اسقاط خودروهای فرسوده برای واردات یک دستگاه خودرو وارداتی است. هزینه حملونقل خودرو از کشور مبدأ تا ایران نیز حدود هزار یورو به ازای واردات هر خودرو است و ۹درصد قیمت کل خودرو نیز با مالیات ارزش افزوده ارتباط دارد. مجموع این هزینهها باعث افزایش حدود ۱۰۰درصدی قیمت خودروهای وارداتی در ایران میشود. این درحالی است که سود شرکتهای واردکننده خودرو بهطور میانگین بین ۳ تا ۸درصد خواهد بود.
فربد زاوه - کارشناس صنعت خودرو