به گزارش خودرونگاران به نقل از زومیت، بهدنبال دو تصادف اخیر خودروهای نیمه خودران شرکت تسلاموتورز، شک و تردید مشتریان برای استفاده از این نوع سامانهها بالا رفته است. اما شرکت خودروسازی میتسوبیشی الکتریک آمریکا امیدوار است تا این دید بدبینانه نسبت به سامانههای ایمنی مانند ترمز اضطراری و کنترل خروج از خطوط مسیر را تغییر دهد.
گرت ویلیامز، مدیر بخش توسعه مرکز مدیریت تحقیقات خودرو گفت: «اعتماد کاربران از این سیستمها سلب شده است. حال سوال این است که این جلب اعتماد چگونه صورت میگیرد؟ از نگاه ما، این موضوع از طریق افزایش ارتباطات دادههای خودرو با کاربر حاصل میشود. به عنوان مثال، سامانهی هشدار خروج از خطوط مسیر که به صورت خودکار خودرو را در میان خطوط مسیر قرار حفظ میکند، به طرز دیگری عمل کند. در برخی از سامانهها، خودرو از ابتدا تا انتها، تنها در میان یکی از خطوط حرکت میکند، درحالی که نوع دیگر آن، قابلیت حرکت میان خطوط را دارد و خودرو را در میان خطوط حفظ میکند.»
وی در ادامه گفت: «علت این که مردم حاضر به پذیرش و استفاده از این گونه فناوریها نیستند این است که اطمینانی از عملکرد صحیح آنها ندارند و باید اطلاعات بیشتری در اختیار آنها قرار دهیم تا از کارکرد صحیح آن آگاه شوند و احساس امنیت کنند.»
شرکت میتسوبیشی الکتریک، این مهم را با کمک نمایشگرهای روی داشبورد و نمایش نحوهی انجام عملیات توسط خودرو، عملی کرده است. این سامانه که فلکسکانکت (Flex Connect) نام دارد، شامل یک نمایشگر لمسی بزرگ روی داشبورد، نمونهی دیگری در مقابل سرنشین جلو و در نهایت نمایشگری دیگر در بخش نشانگرهای سرعت و وضعیت خودرو است.
این شرکت روز دوشنبه اعلام کرد که سامانهی فلکسکانکت با سامانهی هواشناسی AccuWeather یکپارچهسازی شده است و هر یک دقیقه، بروز میشود. این اپلیکیشن، به صورت آنی، وضعیت هوا را در مسیر به راننده اطلاع میدهد.
سازندهی فلکسکانکت، عملکرد سامانهی خود را با حداقل دو خودروساز صحهسنجی کرده است. انتظار میرود سامانههای یکپارچهسازی شدهی میتسوبیشی الکتریک، تا ۱۲ الی ۲۴ ماه آینده به بازار عرضه شود.