شناسه خبر : 428096
تاریخ انتشار :
ترکان‌ به‌ نعمت‌زاده: بی‌محابا حرف‌ نزن، ممکن است از کوره در بروم

ترکان‌ به‌ نعمت‌زاده: بی‌محابا حرف‌ نزن، ممکن است از کوره در بروم

خودرونگاران- مشاور رئیس‌جمهور انتقاد دولتی‌ها از کابینه را هرج و مرج دانست و با انتقاد از سخنان وزیر صنعت، گفت: آقای نعمت‎زاده بی‌محابا حرف نزن، جایی ممکن است از کوره در بروم.

به گزارش خودرونگاران به نقل از مهر، اکبر ترکان در برنامه متن، حاشیه شبکه سه سیما با بیان اینکه در ابتدای دولت، مسئولیت‌های سرپرستی ۴ نهاد به بنده سپرده شد که همگی را تا دو ماه بعد از آن تحویل داده‌ام، گفت:اکنون فقط در مناطق آزاد مشغول به کار هستم؛ بنابر این، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر مناطق آزاد، تنها شغل من است، البته ماهی یک بار در جلسات دانشگاه آزاد شرکت می‌کنم و هیچگونه دریافتی از این دانشگاه ندارم.

مشاور رئیس‌جمهور افزود: آنچه که به عنوان خط‌مشی در مناطق آزاد تعیین شده، بر اساس بند ۱۱ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است؛ در این میان سیاست کشور در منطقه آزاد، نسبت به سرزمین اصلی متفاوت نیست و این تصور که فکر کنیم مشکلات کشور مربوط به سرزمین اصلی است و در منطقه آزاد طور دیگری عمل می‌شود، اصلا اینگونه نیست.

وی تصریح کرد: وضعیت تولید، صادرات و جذب تکنولوژی در مناطق آزاد بهتر از سرزمین اصلی است، بر این اساس، مناطق آزاد ۴ نوع واردات دارند که اولین آن، از منطقه آزاد هست، ولی در منطقه آزاد مصرف نمی‌شود و مبدأ آن جای دیگری است؛ در واقع مناطق آزاد نه مبدأ واردات است و نه گشایش دهنده آن، ضمن اینکه کالایی که برای مصرف در منطقه آزاد وارد می‌شود؛ نیاز همان منطقه است و از آنجا خارج نمی‌شود.

ترکان دسته دیگر واردات در مناطق آزاد را ورود مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان در مناطق آزاد دانست و گفت: همچنین واردات به مناطق آزاد با عنوان کالای همراه مسافر نیز صورت می‌گیرد که در فروشگاههای این مناطق به مردم عرضه می‌شود.

مشاور رئیس جمهور، رقم واردات کالاهای همراه مسافر را ۴۰۰ میلیون دلار دانست و خاطرنشان کرد: در عدد ۱۵ میلیارد دلار قاچاق کالا بر فرض قاچاق بودن همه کالای همراه مسافر، این میزان هیچ است و اگر فردی گفته ۹۰ درصد قاچاق کشور از مناطق آزاد است، احتمالا اعداد را نمی‌شناسد.

وی در ادامه تاکید کرد: به پدیده قاچاق از منطقه آزاد به هیچ وجه اعتقادی ندارم، چراکه یک کالا هنگامی "قاچاق" محسوب می‌شود که در سرزمین اصلی عرضه گردد، یعنی بدون نظارت گمرک و نیروی انتظامی وارد شود، اما آنهایی که کانتینرهای قاچاق را رد می‌کنند، هیاهو درست می‌کنند تا برخی مسائل روشن نشود و فقط به مناطق آزاد اتهام می‌زنند و موردی برای پیگیری ندارند.

به گفته ترکان، قسمت‌هایی که در اروند، انزلی، ارس و ماکو کالای همراه مسافر عرضه می‌شود، محدوده و فنس دارند و تحت نظارت گمرک هستند؛ بنابراین بهتر نیست کمی درباره اظهارنظرهای غلط برخی درباره قاچاق در مناطق آزاد، فکر کنیم؛ چراکه برخی شلوغ می‌کنند تا رد گم کنند.

وی ادامه داد: خودرو در منطقه آزاد شماره‌گذاری می‌شود؛ ولی نباید از منطقه آزاد بیرون بیاید؛ پس تردد خودروها فقط در داخل منطقه آزاد مقدور است و خارج از آن در تصمیم‌گیری منطقه آزاد نیست؛ ضمن اینکه به همه کشور اعلام کرده‌ام که تردد خودرو خارج از محدوده منطقه آزاد غیرقانونی است و اگر این قانون توسط فردی شکسته شده، منطقه آزاد نباید پاسخگوی آن باشد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: مناطق ویژه اقتصادی غیر فعال، سرمایه‌گذار و زیرساخت‌های لازم را ندارند؛ بر این اساس حدود ۴۵ منطقه ویژه اقتصادی توجیه ندارد که البته آنها دایر نیستند و سرمایه‌گذار ندارند؛ به این معنا که فعالیتی هم در آنها جریان ندارد، اما مناطق ویژه‌ای که جدیدا در مجلس مطرح شده توجیه اقتصادی دارند.

وی گفت: جاسک به عنوان یک پایانه صادرات نفت مطرح است و پالایشگاه، انبار نفت و پتروشیمی در جاسک ساخته می شود؛ به عبارت دیگر، جاسک پایانه دوم صادرات نفت ایران است؛ ضمن اینکه اینچه‌برون در استان گلستان برای توسعه روابط اقتصادی و ریلی میان ایران و کشورهای آسیای میانه احداث خواهد شد و شهر متالورژی در آن ساخته می‌شود.

به گفته ترکان، سیستان در شمال استان سیستان و بلوچستان برای کار با افغانستان طراحی شده و کریدور صادراتی چابهار ـ زابل ـ افغانستان با این منطقه فعال می‌شود؛ در عین حال مهران در استان ایلام برای روابط تجاری با عراق، بوشهر برای استفاده از ظرفیت‌های تجاری ایران با خلیج فارس و بانه ـ مریوان برای روابط تجاری ایران با اقلیم کردستان عراق طراحی شده، ضمن اینکه اردبیل نیز برای کسب و کار و روابط با کشورهای آسیای میانه پیشنهاد شده است.

وی در خصوص انتقاد محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص عملکرد مناطق آزاد نیز پاسخ داد: گمرک ایران ابتدا ورود، کالا را سند می‌زند و کالا بعد از آن وارد گمرک منطقه آزاد می‌شود؛ در حالیکه به نظر می‌رسد گفته‌های وزیر صنعت درباره قاچاق در مناطق آزاد اصلا صحت نداشته باشد، چراکه محال است دو شرکت با یک کدپستی، ثبت شود؛ ضمن اینکه یک شرکت  در منطقه آزاد در سازمان ثبت مرکزی هم ثبت می‌شود.

ترکان گفت: رییس کمیسیون اقتصادی به ایجاد مناطق آزاد جدید رای مثبت داده است؛ در حالیکه وی قبلا اطلاعات کمی داشت؛ ولی با جلساتی که با او برگزار شد، به مناطق آزاد جدید رای داد. البته من از اظهارات آقای توکلی درباره شکست خوردن مناطق آزاد تعجب می‌کنم؛ اگرچه درست است که به اهداف منطقه آزاد به طور کامل نرسیده‌ایم؛ ولی طرح مفهوم شکست خوردن اشتباه است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: منطقه آزاد اروند به تنهایی در سال گذشته، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از مرز شلمچه صادرات داشته است؛ در عین حال پایانه صادراتی در منطقه آزاد ماکو در کشور بی نظیر است و بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی با هدف و رویکرد صادرات در حال ساخت است.

وی خاطرنشان کرد: مناطق آزاد هنوز به هدف نهایی نرسیده است؛ ولی در مسیر توسعه قرار دارند و گزارش‌های مناطق آزاد مرتب به ستاد اقتصاد مقاومتی داده می‌شود.


نظرات

نظر شما

: : :




آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.