شناسه خبر : 428220
تاریخ انتشار :
تحقق نیافتن انتظارات قطعه‌سازان

تحقق نیافتن انتظارات قطعه‌سازان

خودرونگاران- درباره وضعیت امروز صنعت قطعه باید گفت انتظارهای قطعه‌سازان تاکنون برآورده نشده و تا این لحظه در رابطه با مسائلی چون قوانین و مقررات، نقدینگی، مالیات و بیمه و مواردی که یک بنگاه کسب و کار در کشور با آن درگیر است اتفاق خاصی رخ نداده است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت؛ 

متاسفانه مسائل موجود بنگاه‌داران به‌ویژه قطعه‌سازان در نهایت منجر به مشکلات اقتصادی شده چنانچه بررسی‌ها به طور عمده به پرداخت ارقامی از سوی قطعه‌سازان حکایت دارد. 
هر چند اجرای برجام نکته‌های بسیار مثبتی را برای بسیاری از حوزه‌ها به همراه داشت و خواهد داشت اما متاسفانه آنچه بنگاه‌داران از شرایط پسابرجام انتظار داشتند هنوز برآورده نشده است. 
امروز خودروسازان از نظر ظرفیت با کمی فراز و نشیب همچنان روند سال گذشته را دنبال می‌کنند البته شرکت‌های بزرگ خودروساز به لحاظ تولید همچنان عقب هستند هرچند در مجموع ۲ تا ۳درصدی نیز تولید آنها نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. 
شیوه قرارداد و پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از سوی خودروسازان به یک شکل نیست به طوری که ایران‌خودرو تلاش دارد ۱۲۰ روزه مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کند. 
البته پرداخت ۱۲۰ روزه نیز مسائلی را به دنبال دارد چراکه در قرارداد قطعه‌ساز ۴۵ روز منظور شده اما این زمان ۲ برابر شده است. در شرایطی که تورم در کشور تک رقمی شده است اما این مسئله در هزینه شرکت‌ها تاثیری نداشته و همچنان هزینه تولید قطعه‌سازان بالاست.


در ۳ سال اخیر بیش از ۶۰درصد حقوق نیروی کار افزایش یافته در حالی که قیمت قطعات در این مدت به طور تقریبی ثابت بوده است اما به هر حال برخی قطعه‌سازان در این شرایط توانستند جریان تولید را حفظ کنند و با جدیت به دنبال افزایش بهره‌وری باشند تا همچون گذشته هزینه سربار و اضافی را حذف کنند. 
خوشبختانه در این مدت با وجود مشکلات، قطعه‌سازان در مسیر افزایش بهره‌وری حرکت کردند گرچه ماشین‌آلات تولیدی قدیمی بوده اما تلاش کردند با تدابیری روند تولید و کیفیت را حفظ کنند. 
به هر ترتیب بسیاری از قطعه‌سازان با تدابیری توانستند امروز باقی بمانند و خودروسازان داخلی را پشتیبانی کنند اما نقدینگی و نبود چرخش اقتصادی همچنان از مشکلات اصلی قطعه‌سازان است. با وجود تلاش انجام شده از سوی برخی خودروسازان همچنان به لحاظ پرداخت‌ها، مشکلات زیادی وجود دارد به طوری که گاهی پرداخت قطعه‌سازان به ۸ تا ۱۰ ماه و حتی بیشتر می‌رسد. 
امروز هرچند بهره سپرده‌های بانکی ۱۵درصد اعمال می‌شود در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این رقم ۲۲ تا ۲۴درصد بود اما تاکنون این مسئله تاثیر چندانی را در اختصاص تسهیلات بانک‌ها به حوزه تولید نداشته است. البته شکی نیست کاهش سود و تسهیلات بانکی در هزینه تولید قطعه‌سازان تاثیر خواهد داشت چراکه بخش مهمی از هزینه شرکت‌ها را بهره تسهیلات بانکی تشکیل می‌دهد، در چنین شرایطی بسیار بعید است که قطعه‌سازی درگیر سود تسهیلات بانکی نباشد چنانچه در این راستا برخی قطعه‌سازان ناچار به توقف تولید و فعالیت شدند. 

رضا رضایی - عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور


نظرات

نظر شما

: : :




آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.