شناسه خبر : 428229
تاریخ انتشار :
استارت نارنجی گران‌فروشی در جاده مخصوص
سایپا پراید را گران کرد

استارت نارنجی گران‌فروشی در جاده مخصوص

خودرونگاران- در حالی که خودروسازان نمی‌خواهند زیر بار افزایش قیمت بروند و معتقدند که بر اساس ضابطه در حال فروش خودروهای خود هستند، اما نیم‌نگاهی به قیمت‌های فروش آن‌ها نشان می‌دهد که برخی خودروسازان جاده مخصوص از هفته آخر تیرماه (رسما حدود 40 روز پیش) استارت گران‌فروشی را در سکوت به صدا در آورده‌اند.

خودرونگاران- البته خودروسازان با همان شگرد قبلی خود یعنی افزایش یک آپشن به محصولاتشان سعی دارند این افزایش قیمت را  توجیه کنند.  به گونه ای که نارنجی پوشان از روز شنبه 26 تیرماه سال 95 مبادرت به افزایش قیمت پرتیراژترین گروه خودرویی سواری x100   (پراید) با موتور جدیدM13  کرده است. که این تغییر و افزایش قیمت با نزدیک شدن در تعطیلات تابستانی که به نوعی اوج تقاضا برای خودرو در بازار به شمار می آید، صورت گرفته است.

این افزایش قیمت از طریق بخشنامه روز پنج شنبه 24 تیر به نمایندگی های سایپا اطلاع رسانی شده بود. معاون بازاریابی و فروش سایپا اعلام کرده بود که این افزایش بر اساس مصوبه شورای رقابت که از 4 خرداد ماه به شرکت های خودروساز اعلام شده و خودروهای سایپا 111، 131 و 132 افزایش قیمت و خودرو سایپا 141 کاهش قیمت داشته است.

نکته قابل توجه اینکه در حال حاضر حاشیه مثبت قیمتی روی سه خودرو که دارای مجوز افزایش قیمت هستند وجود دارد و در خصوص سایپا 141 ، قیمت خرید و فروش این خودرو در بازار زیر قیمت کارخانه است.

اردیبهشت امسال، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در مورد آخرین مصوبه شورای رقابت مبنی بر افزایش ۱.۸۱درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و ۰.۴درصدی سایپا موافقت شورا را اعلام کرده بود.

 

با توجه به بخشنامه اخیر شرکت سایپا به‌طور میانگین 2.2 درصد افزایش برای خودروهای مذکور را اعمال کرده که می توان ریز آن  را در جدول ذیل شاهد بود:

درصدافزایش

افزایش نرخ

قیمت جدید

قیمت قبلی

مدل

۲٫۸۵

۵۷۰ هزار تومان

۲۰ میلیون و ۵۷۰هزارتومان

۲۰ میلیون تومان

سایپا ۱۳۲ مدل SE با موتور جدید

۲٫۳۳

۴۷۰ هزار تومان

۲۰ میلیون و ۶۷۰هزارتومان

۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

سایپا ۱۳۱ مدل SE با موتور جدید

۱٫۴۶

۳۰۰ هزار تومان

۲۰ میلیون و ۹۰۰هزارتومان

۲۰ میلیون و ۶۰۰هزارتومان

سایپا ۱۱۱ مدل SE

۲٫۲۱۳

متوسط افزیش در ۳ خودرو

 

نکته حائز اهمیت  این است که شرکت سایپا در توجیه تخطی خود برای افزایش قیمت بدون مصوبه شورای رقابت، مدعی شده است که بر روی خودروهای گروه X100  موتور جدید M13 را نصب کرده است . حال آنکه این موتور در سال 91 طراحی شده و در سالهای اخیر برروی این محصولات مورد استفاده قرار گرفته است. این موضوع با مراجعه به آرشیو خبرهای مربوط به مصاحبه معاون تحقیق و توسعه مگاموتور در سال 91 که ماجرای طراحی و عرضه موتور M13 اعلام شده بود به خوبی به چشم می خورد.


نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.