به گزارش خودرونگاران به نقل از ایسنا، شهرام آزادی اظهار کرد: تا پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید صنایع خودروساز داخلی به دلیل تحریم و البته سیاستهای مالی غلط، دچار مشکلات مالی فراوانی شده و زیانده بودند.
وی با بیان اینکه تحریم و سیاستهای مالی نادرست خودروسازان وضعیت نامناسبی را برای این صنعت ایجاد کرده بود، خاطرنشان کرد: تحت تاثیر این وضعیت بود که تیراژ تولید خودرو از حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۹۰ به نصف در سال ۱۳۹۲ کاهش یافت.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در آن شرایط بسیاری از شرکتهای قطعهسازی ورشکسته و مجبور به تعدیل و بیکاری نیروهای متخصص خود شدند و البته دو شرکت بزرگ خودروسازی داخلی نیز اگرچه زیانده شده بودند اما با ملاحظاتی از تعدیل نیرو خودداری کردند.
وی افزود: در چنین شرایطی دولت تدبیر و امید توانست برجام را به سرانجام رسانده و تحریمهای خارجی را لغو کند که به دنبال آن شاهد بازگشت شرکتهای خودروساز اروپایی و آسیایی به ایران هستیم.
آزادی با بیان اینکه در زمان تحریم شرکتهای خودروساز و قطعهساز چینی جایگزین شرکتهای اروپایی و آسیایی معتبر شده بودند، تصریح کرد: تحت تاثیر همین شرایط بود که در آن زمان علاوه بر کاهش تیراژ تولید شاهد کاهش کیفیت خودروهای داخلی نیز بودیم.
وی ادامه داد: سیاستهای اعمال شده از سوی دولت یازدهم باعث شد مشکلات موجود برای همکاری با شرکتهای خودروساز بینالمللی و تامین قطعات از شرکتهای معتبر خارجی حل شود که به دنبال آن کیفیت خودروهای داخلی نیز افزایش یافته است.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: علاوه بر آن تحت تاثیر تعاملات خارجی در یکی دو سال آینده شاهد تولید و عرضه خودروهای جدید و با کیفیت از سوی خودروسازان داخلی خواهیم بود.