شناسه خبر : 428474
تاریخ انتشار :
کمبود نقدینگی سدی بر سر راه تقاضا
وضعیت بازار خودرو در آخرین ماه تابستان

کمبود نقدینگی سدی بر سر راه تقاضا

خودرونگاران- آخر تابستان، همراه با حجم زیادی از مسافرت‌هاست و این حجم سفر، تقاضا برای خرید خودرو یا تعویض آن را افزایش می‌دهد که این روند هرسال منجر به رونق بازار خودرو می‌شود.

به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت؛

از آنجا که رکود بازار خودرو البته در بخش نمایشگاه‌داران در یک سال گذشته ادامه‌دار بوده، این انتظار وجود دارد که این روند امسال و همزمان با رونق فروش خودرو در نمایندگی‌های خودروسازان همراه با تغییراتی باشد. در این گزارش تغییرات قیمتی خودرو در ماه پایانی تابستان بررسی شده است.


افزایش تعرفه خودروهای وارداتی
محمود مخلص، دبیر اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: بازار خودرو رونق سال‌های گذشته را ندارد و همچنان با رکود همراه است و هرچند نسبت به ابتدای سال وضعیت تا حدودی بهبود یافته اما در مقایسه با سال‌های گذشته در این بازه زمانی، بازار رونق خاصی نداشته است. 
او درباره موجودی بازار خودروها نیز گفت: تعداد خودروها نسبت به گذشته به ویژه در بخش واردات کمتر شده است که نبود رونق در این حوزه باعث شده تا افراد تمایل کمتری به واردات خودرو داشته باشند. 
وی افزود: در روزهای پایانی سال میلادی نیز افرادی که خواستار فروش خودروهای خود هستند با کاهش قیمت مواجه خواهند بود. 
دبیر اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران به مصوبه دوم شهریور برای خودروهای وارداتی اشاره کرد و گفت: افزایش ۴درصدی مالیات برای خودروهای وارداتی از دیگر چالش‌های بازار خودرو در روزهای اخیر است. 
وی اظهار کرد: این رویه روش مناسبی برای حمایت از تولید داخل نیست زیرا تولیدات داخلی، بازار خود را دارند و افزایش در این حوزه باعث رونق بازار نمی‌شود زیرا هر یک از محصولات مشتریان خود را خواهند داشت. 
مخلص درباره تاثیر افزایش ۴درصدی مالیات بر قیمت برخی خودروها نیز توضیح داد: با اعمال این مصوبه حتی برخی مدل‌ها کاهش قیمت را تجربه کردند که این روند متاثر از رکود و همچنین ورود مدل‌های ۲۰۱۷ است.


۳ راهکار رونق بازار
دبیر اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران راهکار رونق دوباره بازار را در ثابت نگه داشتن قیمت‌ها دانست و گفت: باید اجازه دهیم در بحث خودروهای وارداتی عرضه و تقاضا روال طبیعی خود را طی کند و ثبت سفارش دچار نوسان قانونی نشود. براین اساس تنوع و تغییر خودروهای داخلی در طول سال می‌تواند برای رونق بازار سودمند باشد. 
مخلص تاکید کرد: بسیاری از کشورهای فعال در صنعت خودرو ازجمله کره و چین در طول سال آپشن‌هایی به خودروهای خود اضافه کرده که باعث تنوع بازار و تامین سلیقه مشتری شده است از این‌رو باید این امر در خودروهای داخلی نیز دیده شود. 
وجود تقاضای بدون خرید
کاظم محمدی‌نیکخواه، از دیگر فعالان بازار خودرو در این‌باره گفت: شرایط امروز تجربه جدیدی برای فعالان این حوزه است و وضعیتی مشابه این روند در سال‌های گذشته وجود نداشته است. وضعیت بازار به گونه‌ای است که تقاضا وجود دارد اما نقدینگی در دست مردم وجود ندارد که منجر به ایجاد تحرک در بازار شود. 
او گفت: ضعیف شدن اقتصاد کشور در دوران تحریم، به بازار خودرو نیز گسترش پیدا کرده و منجر به افت شدید خرید شده است و تنها خودروسازان و نمایندگی‌هایی که با شرایط ویژه محصولات خود را به فروش می‌رسانند بازار را در اختیار دارند. بنابراین نمایندگی‌ها فروش داشته و نمایشگاه‌های خودرو دچار رکود شده‌اند. 
محمدی‌نیکخواه افزود: این مسئله تنها مربوط به تولیدات داخلی نیست و خودروهای وارداتی را نیز شامل می‌شود. 
او تاکید کرد: این کسادی بازار در حالی است که به نسبت سرانه جمعیت شاید بین ۵ تا ۱۰ سال آینده با کمبود خودرو روبه‌رو خواهیم بود زیرا تقاضا رشد کرده اما سرمایه برای خرید در دست مردم وجود ندارد. بنابراین این مسئله بازار را در وضعیت رکود باقی نگاه داشته است. 
این فعال بازار درباره چرایی ادامه‌دار بودن مشکل نقدینگی با وجود کاهش نرخ تورم اظهار کرد: زمانی که معامله‌ای انجام نمی‌شود و مردم خریدی ندارند عددها واقعی نیستند زیرا کنترل تورم زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت‌ها پایین آمده باشد. 
محمدی‌نیکخواه عنوان کرد: بی‌تحرکی بازار باعث کاهش نرخ تورم شده و این عدد مربوط به شاخص مصرف نیست.


بازار خودروهای داخلی و نوسان قیمتی 
رانا ال‌ایکس، سایپا پراید ۱۳۲ تی‌ال و تیبا ای‌ایکس یورو۴ از مدل‌هایی بودند که قیمت آنها در ۲ ماه اخیر ثابت مانده و به ترتیب ۳۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان، ۲۰میلیون و ۹۰۰هزار تومان و ۲۴میلیون و ۷۰۰هزار تومان معامله شدند. 
اما پژو ۲۰۶ تیپ۲ با افزایش بیشتر از یک‌میلیون تومانی از ۳۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان در مرداد و روزهای پایانی شهریور به ۳۴میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسید و پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس نیز با افزایش ۸۰۰هزار تومانی ۳۰میلیون و ۲۰۰هزار تومان معامله شد. 
قیمت شرکتی پژو ۲۰۶ تیپ۵ که در بازار موجود نیست نیز با افزایش به طور تقریبی یک‌میلیون تومانی به ۳۴میلیون و ۴۵۲هزار تومان رسید. 
برلیانس ۳۲۰ اتوماتیک نیز با افزایش یک‌میلیون تومانی در روزهای پایانی هفته گذشته ۵۵میلیون و ۵۰۰هزار تومان معامله شد. 
پژو پارس سال نیز نوسان قیمتی را تجربه کرد به طوری که قیمت این خودرو از ۳۶میلیون تومان به ۳۶میلیون و ۴۰۰هزار تومان و در نهایت به ۳۶میلیون و ۲۰۰هزار تومان رسید. 
سمند ال‌ایکس نیز با نوسان قیمتی مواجه بود اما در نهایت روی قیمت ۳۰میلیون و ۷۰۰هزار تومان ثابت ماند. 
سورن ای‌ال‌ایکس در این روزها تنها صدهزار تومان افزایش را تجربه کرد و ۳۶میلیون و ۱۰۰هزار تومان خرید و فروش شد. سایپا پراید ۱۳۱ اس‌ای پایه گازسوز (سفید) نیز با افزایش ۲۰۰هزار تومانی به ۲۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان رسید. 
دنا ای‌اف۷ که یک باره از ۴۳میلیون و ۸۰۰هزار تومان به ۴۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسیده بود، در نهایت با کاهش ۲۰۰هزار تومانی ۴۴میلیون و ۳۰۰هزار تومان خرید و فروش شد. 
سایپا پراید ای‌ایکس ۱۱۱ ازجمله خودروهایی بود که در مرداد و روزهای نخست شهریور با نوسان قیمتی روبه‌رو شد و پس از رسیدن به ۲۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان و تجربه کردن قیمت ۲۱میلیون و ۲۰۰هزار تومان، در نهایت به قیمت واقعی خود که همان ۲۱میلیون و ۴۰۰هزار تومان بود بازگشت. 
رنو تندر اتوماتیک‌ای ۲ دو ایربگ از مدل‌هایی بود که با کاهش قیمت مواجه شد و از ۴۸میلیون و ۴۰۰هزار تومان در مرداد به ۴۸میلیون تومان در نیمه شهریور رسید.


خودروهای وارداتی و نوسان قیمتی
هیوندای‌ای ۲۰ تیپ ۶ با کاهش ۲میلیون تومانی به ۸۰میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسید. 
قیمت شرکتی هیوندای سوناتا فول، رادار ۲۰۱۶ ال‌اف که این روزها با تغییر قیمتی زیادی مواجه بود، از ۱۸۸میلیون و ۵۰۳هزار تومان به ۱۸۴میلیون و ۱۴۰هزار تومان رسید و قیمت بازار آن نیز با افت ۵میلیون تومانی به ۱۷۰میلیون تومان رسید. 
ریو صندوقدار ۲۰۱۶ نیز کاهش ۳میلیون تومانی قیمت را در بازار تجربه کرد و در نهایت با قیمت ۱۰۵میلیون تومان خرید و فروش شد. 
اپتیما جی‌اف فول ۲۰۱۶ اتاق جدید نیز در بازار که برای ورود مدل ۲۰۱۷ به بازار در حال آماده شدن است به ۱۷۴میلیون تومان رسید. 
کیا اسپرتیج فول ۲۰۱۶ نیز از دیگر خودروهایی است که تولید آن برای ورود مدل ۲۰۱۷ متوقف شده براین اساس قیمت بازار این خودرو نیز با افزایش ۴میلیون تومانی به ۱۶۹میلیون تومان رسید. 
پیکانتو ۲۰۱۶ نیز با افزایش قیمت روبه‌رو شد و از ۶۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان به ۷۱میلیون تومان در بازار رسید. 
کیا سورنتو اتاق ۲۰۴ فول ۲۰۱۶ اتوپارک در بخش قیمت شرکتی خود کاهش به طور تقریبی ۶میلیونی داشت که از ۲۳۶میلیون و ۲۵۸هزار تومان به ۲۳۰میلیون و ۲۵۹هزار تومان رسید، در بخش بازار این خودرو افزایش ۳میلیون تومانی را تجربه کرد و ۲۳۴میلیون تومان معامله شد. 
سراتو کوپه ۲۰۱۶ نیز با افت شدید قیمت همراه بود به طوری که قیمت شرکتی آن از ۱۴۷میلیون و ۸۷۵هزار تومان به ۱۳۵میلیون و ۳۴۵هزار تومان رسید. 
النترا فول ۲۰۱۶ با کیت جدید نیز در این روزها با افزایش ۳میلیون تومانی در بخش بازار، ۱۳۸میلیون تومان خرید و فروش شد. 
اکسنت فول ۲۰۱۶ از دیگر مدل‌هایی بود که با نوسان قیمتی در هر دو بخش شرکتی و بازار مواجه بود. به طوری که قیمت شرکتی این خودرو با افت به طور تقریبی ۷میلیون تومانی از ۱۱۳میلیون و ۷۷۶هزار تومان به ۱۰۶میلیون و ۱۳۲هزار تومان رسید و قیمت بازار آن با افزایش ۲میلیون تومانی به ۱۰۵میلیون تومان رسید. 
قیمت بازار یاریس هاچ‌بک ۲۰۱۶ که به نظر می‌رسد در روزهای پایانی ۲۰۱۶ میلادی تولید آن و در نتیجه وارداتش متوقف شده، از ۱۱۲میلیون تومان به ۱۱۴میلیون تومان افزایش یافت.

 

نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.