شناسه خبر : 429016
تاریخ انتشار :
کاربراتوری‌ها ۸ سال حق تردد دارند
تمدید مهلت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری تا پایان سال

کاربراتوری‌ها ۸ سال حق تردد دارند

خودرونگاران- حجم زیادی از جامعه موتورسیکلت‌ها امروز در اختیار کاربراتوری‌هاست چراکه این دسته از موتورسیکلت‌ها از نظر اقتصادی و خدماتی همچنان مقبول مردم هستند.

به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت ، بنابراین به نظر می‌رسد باید اهرم‌های قانونی و فرهنگی به کمک بیایند تا بستر جایگزینی موتورسیکلت‌های انژکتوری با برقی در جامعه فراهم شود. در این شرایط این پرسش مطرح می‌شود، از آنجا که نسبت موتورسیکلت‌های کاربراتوری در تردد در سطح شهرها بسیار بالاست آیا برای جمع‌آوری این دسته از موتورسیکلت‌ها چاره‌ای اندیشیده شده است؟ چرا که تا این حجم بالا از کاربراتوری‌ها از بین نروند نمی‌توان نسبت به هوای پاک نظر مثبتی داشت. حال دست‌اندرکاران در این‌باره چه برنامه‌ای دارند؟


آمادگی انجمن برای تعویض
ابوالفضل حجازی، رییس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در پاسخ به این پرسش گفت: انجمن در این بحث همگام با دولت است و زمانی که مصوبه‌ای در هیات دولت تصویب می‌شود باید به‌عنوان تولیدکننده نسبت به اجرای آن اقدام کنیم. این در حالی است که سازمان حفاظت محیط‌زیست مصوبه‌ای در بحث آلایندگی موتورسیکلت در تمام صنف‌ها تعیین و زمان‌بندی آن را نیز اعلام کرده است.
وی افزود: انجمن ابتدا اعتراض‌هایی نسبت به زمان محدود جایگزینی انژکتوری‌ها با کاربراتوری‌ها داشت که پیشنهاد شد ممنوعیت تولید کاربراتوری‌ها از مهر به اسفند منتقل شود البته این امر شامل آن دسته از تولیدکنندگانی است که تا پیش از سوم تیر ۹۴ ثبت‌سفارش‌های خود را انجام داده باشند.
این فعال صنعت موتورسیکلت در ادامه به اقدامات انجام شده انجمن در این زمینه اشاره کرد و گفت: انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت از خرداد ۹۴ پیشگام اجرای این مصوبه بوده و از دولت درخواست کرد تا ثبت‌سفارش موتورسیکلت‌های کاربراتوری را ممنوع کند. بنابراین امروز موجودی بازار موجودی کارخانه‌هاست و امیدواریم تا پایان سال موتورسیکلت‌های کاربراتوری به‌طور کامل براساس ثبت‌سفارش‌های خود تولید و شماره‌گذاری شوند.
رییس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت همچنین در ادامه درباره جمع‌آوری موتورسیکلت‌های کاربراتوری موجود در سطح شهر نیز بیان کرد: البته قرار نیست موتورسیکلت‌های کاربراتوری که در شهر و بازار تردد دارند از رده خارج شوند بلکه تردد آنها قانونی است. چرا که از مسیر قانونی شماره‌گذاری شده و بر اساس قانون از زمان تولید ۸سال حق تردد در خیایان‌ها را خواهند داشت. وی افزود: همچنین انجمن آمادگی دارد سالانه بین ۲۰۰ تا ۵۰۰هزار موتورسیکلت فرسوده را با برنامه‌ریزی و کمک دولت از خط خارج کند که این ظرفیت در انجمن وجود دارد، باید برای این امر ایستگاه‌هایی در نظر گرفته شود تا برای تعویض موتورسیکلت‌ها همراه با دولت همگام شویم.
حجازی در پایان همکاری بانک‌ها را ضروری دانست و تصریح کرد: انجمن خواستار هیچ کمک بلاعوضی نبوده و تنها انجمنی است که زیرمجموعه خودروسازان به‌شمار می‌رود اما به‌عنوان یک مجموعه مستقل، آمادگی دارد بدون یک ریال کمک بلاعوض با همکاری و حمایت بانک‌ها، موتورسیکلت‌های انژکتوری را جایگزین موتورسیکلت‌های فرسوده کند.

 


حمایت از موتورسیکلت‌های برقی
اما بخش دولتی در این‌باره چه کرده است؟ سیدوحید حسینی، رییس دفتر محیط‌زیست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که شهرداری برای جمع‌آوری موتورسیکلت‌های کاربراتوری در اختیار مصرف‌کنندگان چه برنامه‌ای دارد نیز به صمت گفت: شهرداری ضمانت اجرایی ندارد در نتیجه برنامه‌ای برای جمع‌آوری موتورسیکلت‌های کاربراتوری در سطح شهر نیز در دست اجرا ندارد اما با ممنوعیت تولید و پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری آنچه در اختیار مصرف‌کنندگان است نیز آرام‌آرام از سیستم حمل‌ونقل شهری خارج می‌شود و اگر فردی داوطلبانه خواستار تعویض موتورسیکلت کاربراتوری خود با موتورسیکلت برقی باشد، می‌تواند از تسهیلات شهرداری که برای این امر اختصاص داده شده، استفاده کند.
وی افزود: جمع‌آوری به‌طور تقریبی یک میلیون موتورسیکلت از سطح شهر کار راحتی نیست، اما باید این کار از جایی آغاز شود. به‌طور نمونه ممکن است ابتدا تردد این موتورسیکلت‌ها در برخی مناطق ممنوع شده تا این امر باعث شود موتورسواران به این نتیجه برسند که باید برای تغییر موتورسیکلت خود اقدام کنند. سپس این محدودیت‌ها بزرگتر شده و ممنوعیت تردد از یک منطقه به چند منطقه تسری پیدا می‌کند و به این ترتیب این نوع موتورسیکلت‌ها به‌طور کامل از سطح جامعه جمع‌آوری می‌شوند.
این محقق در بحث سوخت وسایل نقلیه در پاسخ به این پرسش که چرا شهرداری برای جایگزینی کاربراتوری‌ها با انژکتوری‌ها مشوقی درنظر نمی‌گیرد، گفت: برنامه شهرداری حمایت از وسایل نقلیه روز دنیاست. موتورسیکلت‌های کاربراتوری و انژکتوری سوخت فسیلی دارند، البته آلایندگی موتورسیکلت‌های انژکتوری نسبت به کاربراتوری‌ها بسیار پایین‌تر است اما تنها راهکار به صفر رساندن آلودگی زیست‌محیطی و آلودگی صوتی در سطح شهر استفاده از موتورسیکلت‌های برقی است.
وی افزود: پیشنهاد شهرداری از همان ابتدا حمایت از موتورسیکلت‌های برقی بود و با در نظر گرفتن تسهیلات، یارانه و ایستگاه شارژ رایگان، هدف حمایت از آخرین فناوری روز دنیا در صنعت موتورسیکلت را دنبال می‌کند.
به گفته بسیاری از کارشناسان فعال در صنعت موتورسیکلت، از آنجا که بسیاری از مصرف‌کنندگان از این وسیله نقلیه برای امرار معاش خود استفاده می‌کنند موتورسیکلت‌های برقی پاسخگو نخواهد بود.
 حسینی نیز در این‌باره گفت: با مشخصات فنی که شهرداری برای موتورسیکلت برقی مانند باتری‌هایی با حداقل ۳ کیلووات و لیتیوم یونی تعیین کرده، بسیاری از مشکلاتی که عنوان می‌شود حذف خواهد شد. البته حمل‌ونقل بار با موتورسیکلت غیرقانونی است اما برای مصارفی مانند پیک عواملی لازم مشخص شده‌اند و این موتورسیکلت‌ها می‌توانند با حداقل ۳ کیلووات بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتر مسافت را با یک بار شارژ طی کنند.
رییس دفتر محیط‌زیست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: با شارژ رایگانی که شهرداری در اختیار راکبان این موتورسیکلت قرار داده مزیت‌های خوبی پیش‌بینی شده و لازم است در این‌باره پیشرو فکر شود. او گفت: شنیده می‌شود موتورسیکلت‌های انژکتوری بین ۵۰۰هزار تا یک میلیون تومان گران‌تر هستند، پس بهتر است این هزینه با کمی تفاوت، برای فناوری روز دنیا مصرف شود که تسهیلات ویژه‌ای برای آن درنظر گرفته شده است.

 


پارکینگ‌های رایگان برای برقی‌ها
حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری برنامه‌ای برای شارژ این نوع موتورسیکلت‌ها دارد، عنوان کرد: بله، مناقصه ایستگاه‌های شارژ در منطقه ۱۲ در حال برگزاری بوده و کار آغاز شده و برای نصب ایستگاه‌های شارژ از متصدیان امر دعوت به عمل آمده است تا این اقدام هرچه سریع‌تر اجرایی شود.
وی گفت: قرار است در پارکینگ‌های شهرداری و در ایستگاه‌های دوچرخه ایستگاه شارژ رایگان نصب شود تا در ابتدای راه کار برای راکبان راحت‌تر شود. سعی بر این است تا این امر به کارت‌های شهروندی کرایه دوچرخه و استفاده از مترو متصل شود و متقاضیان به رایگان از این ایستگاه‌ها استفاده کنند، حتی استفاده رایگان از پارکینگ شهرداری نیز امکانپذیر خواهد بود.
با این وجود از آنجا که استفاده از موتورسیکلت برقی هنوز همه‌گیر نشده و مردم شناخت کافی از این وسیله نقلیه ندارند برای هزینه کردن نسبت به انژکتوری محتاط‌تر عمل می‌کنند. حسینی درباره این مسئله گفت: مشکل امروز همین نبود آگاهی است و از آنجا که اطلاعات نادرستی در اختیار مردم قرار داده شده برای خرید تردید دارند. در حالی که استفاده از تسهیلات شهرداری برای این نوع موتورسیکلت‌ها محدودیتی ندارد و هر فرد می‌تواند از هر نشان و کارخانه موردنظر خود موتورسیکلت برقی را خریداری و تسهیلات آن را از شهرداری دریافت کند.


رسانه‌ها و رسالت فرهنگ‌سازی
این استاد دانشگاه اظهار کرد: اگر رسانه‌ها همراهی لازم را در این موضوع داشته باشند و مزایای استفاده موتورسیکلت برقی را انعکاس دهند پذیرش آن راحت‌تر اتفاق می‌افتد چراکه به عنوان نمونه اگر تنها برای منطقه بازار تهران ممنوعیت استفاده از موتورسیکلت‌های غیربرقی به وجود آید، به لحاظ آلایندگی هوا و نیز آلودگی صوتی کمک بزرگی به سلامت جسمی و روحی مردم جامعه شده است. بنابراین یک سو دستگاه‌های مجری قرار دارند و در سوی دیگر رسانه‌ها هستند که باید فرهنگ‌سازی کنند. وی افزود: کارشناسان این مسئله از ابتدا به عملکرد این نوع موتورسیکلت‌ها اطمینان لازم را نداشتند تا اینکه آزمایش‌های لازم را انجام دادند. او گفت: حتی برای حمایت از تولیدکننده موتورسیکلت برقی داخلی نیز توصیه‌های لازم داده شده و اگر موتورسیکلتی در انبارها باقی ماند شهرداری حاضر است تمام آنها را خریداری کند تا تولیدکننده داخلی متضرر نشود زیرا تلاش شهرداری این است که موتورسیکلت‌های بنزینی حداقل از مرکز شهرهای بزرگ حذف شود.
حسینی تاکید کرد: هرچه از سوی دولت و شهرداری برای این جایگزینی هزینه شود پولی خرج نشده بلکه سرمایه‌گذاری بلندمدت انجام شده است. موتورسیکلت‌های بنزینی باعث شده‌اند تا بازدید از مناطق تاریخی تهران دچار افت شود و شلوغی و آلودگی صوتی که موتورسیکلت‌های بنزینی در فضا ایجاد کرده‌اند تاثیر منفی بر بازدید از این مناطق داشته باشد زیرا سرعت، شتاب و آلودگی تاثیر منفی بر آسایش مردم دارد و سلامت جسم و روح آنها را به خطر انداخته است. این کارشناس در امور سوخت تاکید کرد: بنابراین در این امر رسانه‌ها و مردم باید مطالبه‌گر باشند و به‌عنوان کارشناس معتقدم حتی اگر موتورسیکلت برقی به رایگان در اختیار مردم قرار گیرد از منظر هزینه‌هایی همچون سلامت و بهداشت که کشور روی آلودگی هوا می‌پردازد، به نفع کشور است.
حسینی گفت: انتظار این است که جمع‌آوری موتورسیکلت‌های بنزینی از سطح شهر خواسته مردم باشد و تولیدکنندگان داخلی موتورسیکلت که در حال تولید موتورسیکلت‌های بنزینی هستند می‌توانند این سرمایه‌گذاری را روی تولید موتورسیکلت‌های برقی داشته باشند. بنابراین برنامه پیش‌رو این است که موتورسیکلت‌های برقی پلاک شده تحویل خریداران شود زیرا پلاک شدن، مبنی بر گذراندن استانداردها از نهادهای ذی‌ربط است، از این رو شهرداری حمایت و تسهیلات ویژه‌ای برای این امر اختصاص خواهد داد.


نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.