به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت ، علاوه بر طرحهای اختصاصی نوسازی ناوگان عمومی پایتخت از سوی شهرداری، تهران بهعنوان یکی از کلانشهرهای ایران شامل طرح سراسری نوسازی در کشور میشود که قرار است در آن ۹۰هزار تاکسی و ۴هزار اتوبوس درونشهری در همه کلانشهرها نوسازی شوند. مسئولان مدیریت شهری میگویند بهدلیل کمبود بودجه و همکاری نکردن دولت در ارائه سهم خود در نوسازی، روند خروج خودروهای فرسوده از ناوگان کند پیش میرود.
فعالیت ۲۰هزار تاکسی فرسوده
براساس قانون، عمر تاکسیها باید کمتر از ۵ سال باشد. بر همین اساس در حال حاضر حدود ۲۰هزار تاکسی فرسوده در تهران فعالیت دارد و آنطور که مازیار حسینی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران به تازگی اعلام کرده، در ۵ ماه نخست امسال ۳هزار و ۱۳۰ تاکسی فرسوده نوسازی شدهاند و حدود ۸۰۰ تاکسی نیز در مسیر نوسازی قرار گرفتهاند. به گفته او بیش از ۲هزار دستگاه از این تاکسیها، خودروی پیکان بودهاند. به این ترتیب ۳۵ درصد کل تاکسیهای پیکان تهران در مسیر تبدیل به خودروهای نو قرار گرفتهاند.
در ۵ماه ابتدایی سال ۹۵ در مجموع حدود ۴هزار تاکسی در تهران نوسازی شدهاند. به گفته حسینی، برنامه شهرداری تهران نوسازی ۱۰هزار و ۵۰۰ تاکسی در سال ۹۵ است که در این میان، ۶هزار و ۳۰۰ تاکسی پیکان تاکسیهای بسیار فرسوده به شمار میروند. این آمار نشان میدهد برنامه نوسازی شهرداری تهران در حوزه تاکسی در ۵ ماه پیشرفت قابل قبولی داشته اما برخی اعضای شورای شهر معتقدند سرعت نوسازی تاکسیها در تهران پایین است.
ابوالفضل قناعتی، عضو کمیته حملونقل و ترافیک شورای شهر تهران که پیشتر پیشبینی کرده بود با اجرای مصوبه دولت مبنی بر اختصاص وام ۲۰میلیون تومانی به ۹۰هزار تاکسی فرسوده کشور، همه تاکسیهای فرسوده پایتخت تا پایان سال ۹۶ از چرخه فعالیت خارج میشوند، اکنون معتقد است مشکلاتی در ارائه وام به تاکسیداران پیش آمده که روند نوسازی را به تاخیر انداخته است.
وی با یادآوری اینکه از میان ۱۷هزار تاکسی فرسوده تهران حدود ۱۳هزار خودرو برای نوسازی ثبتنام کردهاند، میگوید: یکی از دلایل کندی روند نوسازی تاکسیهای فرسوده، مشکلات اداری در امور بانکی است.
به گفته او سختگیریهای ۳ بانک عاملی که قرار است به تاکسیداران تسهیلات ارائه دهند، روند نوسازی را به تاخیر انداخته است. قناعتی تاکید میکند همچنان بخش زیادی از آلودگی هوای تهران به دلیل فعالیت ۶هزار تاکسی پیکان فرسوده است. آنطور که این عضو شورای شهر تهران توضیح میدهد، یکی از نمونههای سختگیری بانکها در ارائه تسهیلات نوسازی این است که سند خودرو باید در رهن بانک باشد. به گفته او ارائه ضمانت از سوی دو کارمند رسمی دولت نیز از شرایطی است که بسیاری از رانندگان قادر به انجام آن نیستند. از سوی دیگر مقرر شده اگر راننده تاکسی ضامن نداشته باشد و بخواهد از ضمانت راننده تاکسی دیگری استفاده کند، راننده ضامن نمیتواند از تسهیلات نوسازی استفاده کند. قناعتی یادآوری کرد: از خودروسازان نیز انتظار میرود به تعهدات خود به تاکسیداران در زمینه پرداخت هزینه واقعی اسقاط لاشه خودرو پایبند باشند.
اقبال شاکری، عضو دیگر کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز معتقد است نوسازی تاکسیهای شهر تهران هنوز توفیقی نداشته است. وی با اشاره به اینکه در تهران از حدود ۷۷هزار تاکسی، ۲۵هزار تاکسی فرسوده است، تاکید میکند به دلیل وجود مشکلات متعدد در روند تحویل تاکسیهای نو و زمانبر بودن آن، تاکسیداران تمایلی به شرکت در این طرح نشان نمیدهند و این مشکل اصلی اجرای طرح است.
به گفته شاکری، با توجه به اینکه تاکسی وسیله امرارمعاش رانندگان است، باید در طرح نوسازی تحویل خودرو نو، یکروزه باشد اما اینگونه نیست و تحویل خودرو مدت زیادی طول میکشد، بنابراین خواب سرمایه و بیکاری باعث میشود رانندگان تمایلی به شرکت در این طرح نداشته باشند.
فعالیت ۳۵۰۰ اتوبوس فرسوده
ناوگان اتوبوسرانی تهران، حدود ۶۵۰۰ اتوبوس دارد که ۳۵۰۰ اتوبوس بالای ۸سال دارند. بر اساس قانون اتوبوسهایی که بالای ۸ سال سن داشته باشند، فرسوده به شمار میآید و این آمار نشان میدهد حدود ۳۵۰۰ اتوبوس ناوگان تهران سن فرسودگی را رد کردهاند.
سید مازیار حسینی معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران میگوید از سال ۸۹ حتی یک اتوبوس هم وارد ناوگان نشده و این در حالی است که تهران نیاز به ۹هزار اتوبوس دارد اما در حال حاضر تنها ۶۵۰۰ اتوبوس داریم و هر ماه نیز ۷۵ اتوبوس به ناوگان فرسوده افزوده میشود.
پیمان سنندجی، مدیرعامل اتوبوسرانی تهران میگوید یکی از برنامههای این شرکت بازسازی ۵۰۰ اتوبوس از سوی بخش خصوصی است که این مسئله در برنامه ۵ساله شهرداری نیز آمده است. او معتقد است ناوگان اتوبوسرانی تهران به ۱۱هزار اتوبوس فعال نیاز دارد. آنطور که مدیرعامل اتوبوسرانی میگوید، ۳۵۰۰ اتوبوس بالای ۸ سال در ناوگان تهران فعالیت میکند که نیاز به نوسازی دارد.
در زمینه نوسازی بخشی از ناوگان اتوبوسرانی همزمان با آغاز ماه مهر و آغاز تردد دانشآموزان و دانشجویان، ۵۰ اتوبوس تککابین و ۴۴ اتوبوس برقی وارد ناوگان حملونقل عمومی تهران شد که ظرفیت جابهجایی روزانه ناوگان اتوبوسرانی تهران را حدود ۳۰۰هزار نفر افزایش میدهد و قرار است در ماههای آینده ۴۵۰ اتوبوس تککابین دیگر نیز با همکاری شهرداری و بخش خصوصی وارد ناوگان شود، با این حال سنندجی میگوید در شرایطی که بیش از ۳۵۰۰ اتوبوس فرسوده در تهران وجود دارد این اقدامات شهرداری به تنهایی پاسخگوی نیاز نوسازی نیست و دولت باید سهم خود را در زمینه نوسازی ناوگان حملونقل بپردازد. وی در این زمینه به وارد نشدن اتوبوس از سوی دولت به ناوگان پایتخت از سال ۸۹ به بعد اشاره میکند.
آنطور که قناعتی، عضو شورای شهر تهران درباره وجود ۶۵۰۰ اتوبوس فرسوده در ناوگان تهران گفته است، هر سال ۱۰۰ اتوبوس جایگزین و ۴۰۰ اتوبوس نوسازی میشود و با توجه به روند فرسودگی اتوبوسها، هر سال فاصله میان اتوبوسهای فرسوده با اتوبوسهایی که نوسازی یا جایگزین شدهاند در حال افزایش است. بررسیها نشان میدهد برای جابهجایی مسافران تهرانی، هر سال باید حدود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس نو وارد پایتخت شود. به گفته او در حال حاضر ۶هزار اتوبوس داریم که ۸۰درصد آن در دست بخش خصوصی است و ۲هزار اتوبوس باید در مدت ۲ سال از رده خارج شوند.
به گفته مدیران شهری، عمر مفید یک اتوبوس شهری بین ۷ تا ۱۰ سال است اما بسیاری از اتوبوسهای فعال در ناوگان پایتخت، عمری بیش از این دارند، به همین دلیل در این زمینه دولت باید نگاه حمایتی داشته باشد.
براساس مصوبه دولت ۲۰ درصد بودجه لازم برای حوزه حملونقل درونشهری باید از سوی دولت تامین شود، اما آنطور که مدیرعامل اتوبوسرانی تهران میگوید این وعده از سوی دولت قبل و دولت یازدهم محقق نشده است. به گفته مدیرعامل اتوبوسرانی، روزانه ۳۰۰اتوبوس ناوگان پایتخت راهی تعمیرگاه و هر سال حدود ۵۰۰ اتوبوس از رده خارج میشوند آن هم در شرایطی که امکان جایگزین کردن این اتوبوسها با اتوبوسهای نو وجود ندارد زیرا قیمت یک اتوبوس در حال حاضر برای شهرداری ۷۰۰میلیون تومان است و شهرداری توان پرداخت این هزینه بدون کمک دولت یا بخش خصوصی را ندارد. سنندجی معتقد است برای ارائه خدمات مناسب و کاهش مدت زمان انتظار در ایستگاهها تهران نیاز به ۹ تا ۱۱هزار اتوبوس دارد. براساس آنچه او گفته، دولت باید سالیهزار اتوبوس به شهرداری بدهد و بر همین اساس در سالهای گذشته، سالانه باید حداقل ۶۰۰ اتوبوس توسط دولت وارد ناوگان میشد اما این قانون از نیمه دوم سال ۸۹ به بعد اجرایی نشده است.
۲هزار مینیبوس فرسوده
مینیبوسها نیز بخشی از ناوگان حملونقل عمومی پایتخت را تشکیل میدهند که قسمتی از بار فرسودگی بر دوش آنهاست. به گفته حسینی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران ۲هزار مینیبوس فرسوده در ناوگان حملونقل عمومی تهران فعالیت میکند که خروج همه آنها از چرخه فعالیت تا پایان سال ۹۶ در دستور کار قرار دارد.
برنامهای که مسئولان برای نوسازی مینیبوسها دارند تبدیل آنها به اتوبوس یا تاکسی است. به گفته حسینی، سال گذشته به همین شیوه ۱۰۰ مینیبوس نوسازی شده است. آنطور که سنندجی، مدیرعامل اتوبوسرانی اعلام کرده، به تازگی کار نوسازی مینیبوسها آغاز شده و بیش از ۱۰۰ مینیبوس در مرحله نخست در نوبت نوسازی و تعویض قرار گرفتهاند.