عضو شورای سیاستگذاری خودرو خبر داد
تحقق ۹۹درصدی هدفگذاری تولید خودروهای سواری
خودرونگاران- نمایشگاه مطبوعات، هر سال علاوه بر آنکه اصحاب رسانه را گرد هم میآورد تا بعد از گذشت یک سال از فراز و فرودهای شخصی یا شغلیشان با یکدیگر سخن بگویند، مجالی است تا آنهایی که گزارشها و خبرهای خبرنگاران و روزنامهنگاران با اظهارنظر و سخنانشان به نگارش درمیآید،مهمان این صنف باشند و برای چند ساعت از نزدیک شاهد خبرنگاران پویایی باشند که افکار و انگشتانشان با قلم گره خورده است.
به گزارش خودرونگاران به نقل از صمت، محمدرضا نجفیمنش، عضو شورای سیاستگذاری صنعت خودرو ازجمله این مهمانان گروه خودرو بود که در گفتوگویی خودمانی، با ابراز امیدواری از روزهای خوبی که در انتظار صنعت خودرو است، دلگرممان کرد. این عضو شورای سیاستگذاری خودرو که در صنعت قطعه نیز دستی بر آتش دارد، در ابتدای سخنان خود گفت: صنعت خودرو کشور در وضعیت خوبی به سر میبرد و خودروسازان در بخش تولید رشد خوبی داشتهاند بهگونهای که به عنوان نمونه گروه صنعتی ایرانخودرو از برنامه هدفگذاری شده تولید برای سال ۹۵ جلوتر است و تمام محصولات تولیدی این شرکت به فروش میرسد. وی افزود: از سویی عقد قرارداد با شرکتهای خارجی نیز نوید روزهای خوبی را در صنعت خودرو کشور میدهد. نخستین محصول مشترک پژو و ایرانخودرو اسفند امسال به بازار ایران عرضه میشود، قرارداد سیتروئن نهایی شده و تفاهمنامه بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با شرکت رنو نیز به امضا رسیده است. شرکت فولکس واگن به احتمال زیاد با یکی از خودروسازان داخلی به توافق برسد و شرکت فیات نیز در حال انجام مذاکره است. شرکتهای کرهای و ژاپنی هم محافظهکار هستند و درانتظار نتیجه انتخابات امریکا بودند که حال با مشخص شدن نتیجه به زودی تصمیم خود برای سرمایهگذاری در ایران را خواهند گرفت. نجفیمنش معتقد است عرضه محصولات متنوع به بازار خودرو کشور، حق انتخاب بیشتری به مشتریان ایرانی میدهد. علاوه بر آن خودروسازان داخلی به فعالیت خود ادامه خواهند دارد. آنطور که این فعال صنعت خودرو اظهار کرد، صنعت خودرو حرکتی رو به جلو و رو به بهبود را درپیش گرفته و براساس آمار امسال ۲۶/۲ درصد میزان تولید خودرو نسبت به سال گذشته با رشد مواجه شده است. در همینحال با توجه به اینکه رشد خودرو تاثیر مستقیمی در رشد تولید ناخالص ملی دارد و از آنجایی که رشد ۸ درصدی تولید ناخالص ملی موردنظر است، یکی از ابزارهای آن در کنار توسعه صنعت نفت و پتروشیمی، صنعت خودرو خواهد بود. آمار و ارقامی که نجفیمنش اعلام کرد، این پرسش را به همراه داشت که آیا امکان دارد خودروسازان از هدفگذاری تولید یکمیلیون و ۳۵۰هزار خودرو درسال ۹۵ جلو افتاده و خودروهایی بیشتر تولید کنند؟ او در اینباره توضیح داد که در حالحاضر خودروسازان موفق شدهاند هدفگذاری تولید خودرو در بخش سواری را ۹۹/۹درصد محقق کنند و با توجه به کشش بازار و افزایش تیراژ محصولات رنو که قرار است تا آخر سال روزانه به ۷۰۰ خودرو برسد، امکان دارد آمار خودروهای تولیدی در کشور بیش از عدد تعیین شده باشد. با نجفیمنش در ارتباط با واگذاری سایت بنرو به شرکت رنو از سوی ایدرو نیز سخن گفتیم. چند روز پیش خبری مبنی بر نارضایتی مسئولان سایپا برای واگذاری این سایت خود به شرکت رنو مطرح شده بود. اظهارنظری که سایپاییها درباره آن سخن نگفتهاند و بیشتر حدس و گمان است. به گفته این عضو شورای سیاستگذاری صنعت خودرو این موضوعات، مسائل داخلی است و براساس حدس و گمان نمیتوان به آن پرداخت. وی ادامه داد: تا جایی که اطلاع دارم این موضوع در هیات دولت مطرح شده و از طرفی دیگر «ایدرو» از سایپا طلبکار بوده و برای مطالبه خود، سایت بنرو را برداشته است. وی در این ارتباط که آیا واگذاری سایت «بنرو» به رنو به زیان سایپا نخواهد بود، گفت: در چند ماه گذشته از خودروسازان خواسته شده بدهیهای خود را پرداخت کنند و این شرکتها تصمیم به واگذاری زیرمجموعههای خود دارند. بنابراین واگذاری این شرکت مانع حرکت سایپا نمیشود زیرا گروه خودروسازی سایپا علاوه بر سایت تولیدی خود، در پارسخودرو و سایپا کاشان نیز به تولید محصول میپردازد. گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایرانخودرو در آیندهای نزدیک دو خودرو پراید و پژو ۴۰۵ را از رده خارج خواهند کرد. نگاهی به محصولات تولیدی در سایپا نشان میدهد خودرو تیبا یکی از جایگزینهای پراید خواهد بود اما اینکه چه خودرویی از سوی ایرانخودروییها جایگزین پژو ۴۰۵ میشود، چند گزینه وجود دارد. به گفته نجفیمنش، ایرانخودرو میتواند خودرو سمند را جایگزین «پژو ۴۰۵» کند. علاوه بر آن خودروهایی مانند دنا و رانا نیز میتوانند جایگزین این خودرو شوند. صحبت درباره قطعهسازان کشور، موضوعی بود که با این فعال در صنعت قطعهسازی درباره آن سخن گفتیم. او درباره گلایه قطعهسازان از بیتوجهی خودروسازان برای حضور آنها در مذاکرات خودرویی گفت: نیازی به حضور قطعهسازان در قراردادهای خودرویی نیست بلکه این صنعتگران باید در کنار خودروسازان باشند. برای همکاری با رنو حدود ۶۰ شرکت قطعهسازی که از گذشته با این شرکت همکاری داشتند، انتخاب شدند. قطعهسازان همکار با ایرانخودرو و پژو نیز مشغول به فعالیت برای تولید قطعات خودروهای تولید مشترک هستند.