به گزارش خودرونگاران به نقل از ایسنا، شرکتهای فولکس واگن، مرسدس بنز دایملر، ب ام و و واحد اروپایی فورد موتور تحت تاثیر موفقیت رقیب آمریکایی خود تسلا موتورز که پیش سفارش زیادی برای خودروی برقی "مدل ۳" دریافت کرده است، یک جوینت ونچر برای ساخت ۴۰۰ جایگاه شارژ خودروی برقی در اروپا تشکیل دادند.
حل نگرانی مصرفکنندگان نسبت به احتمال تمام شدن شارژ خودروی برقی پیش از رسیدن به جایگاه شارژ، برای پذیرش گسترده خودروهای برقی کلیدی محسوب میشود. ارقام سرمایهگذاری شده در این جوینت ونچر اعلام نشدند و تنها یک یادداشت تفاهم برای این سرمایهگذاری مشترک به تازگی منتشر شده است.
رگولاتورهای دولتی هم از پروژههای زیرساخت خودروی برقی حمایت میکنند با اینهمه در آمریکا هنوز معلوم نیست دولت دونالد ترامپ از چنین پروژههایی استقبال خواهد کرد یا خیر. کاخ سفید اوایل ماه جاری و یک هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری از اقداماتی برای تشویق توسعه زیرساخت شارژ خودروی برقی خبر داده بود.
پس از اینکه دولت آلمان برای کمک به صنعت خودرو با پرداخت یارانه برای خرید خودروی برقی موافقت کرد، فشار بر روی خودروسازان آلمانی به منظور تسریع ساخت و عرضه زیرساخت لازم برای استفاده از چنین خودروهایی افزایش یافت.
زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان، خواستار پیشرو شدن خودروسازان آلمانی در فناوری خودروی برقی شده است.
پروژه زیرساخت خودروی برقی از تصمیم فولکس واگن برای سرمایهگذاری بیشتر در خودروهای برقی بدنبال رسوایی آلایندگی دیزلی این خودروساز و همچنین تصمیم اخیر دایملر برای سرمایهگذاری ۱۰ میلیارد یورویی در خودروهای برقی مورد حمایت قرار گرفته است.
جایگاههای شارژ اندک و همچنین قیمتهای بالاتر برای خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای بنزینی، موجب شده با وجود ابتکارهای مختلف شامل یارانههای دولتی، تقاضای بازار انبوه برای این خودروها رشد قابل قبولی نداشته باشد.
این خودروسازان در بیانیهای اعلام کردند: هدف آنها راحتکردن شارژ خودروی برقی مانند بنزین زدن خودروهای معمولی در پمپ بنزینها است.
مدیران در سراسر صنعت خودرو پیشبینی میکنند خودروهای برقی با پیشرفتهایی که در طراحی باتریهای ارزانتر و قدرتمندتر حاصل میشود محبوبیت فزایندهای پیدا کنند. همچنین رسوایی آلایندگی فولکس واگن مخالفت فزاینده رگولاتوری با خودروهای دیزلی را به دنبال داشته است.
خودروهای دیزلی ۵۲ درصد از فروش خودروهای سواری جدید در اروپا را تشکیل داده است، با این همه نسبت به بازار آمریکا سهم کمتری دارند.
این جوینت ونچر که بر روی خودروسازان دیگر هم باز است، قرار است ایجاد جایگاههای شارژ را از آغاز سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ مورد حمایت مالی قرار دهد.
این گروه پس از اینکه به هدف اولیه ساخت حدود ۴۰۰ جایگاه شارژ رسید، قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ هزاران جایگاه شارژ در این منطقه ایجاد کند. جوینت ونچر جدید شامل برندهای آئودی و پورشه فولکس واگن است.
سخنگوی فورد در آمریکا اعلام کرد: این جوینت ونچر سرگرم مذاکره با شرکتهای نیروست، اما هنوز زمان آن نرسیده تا اعلام کند برق مورد نیاز برای این جایگاههای شارژ را چه شرکتی تامین خواهند کرد.
براساس گزارش رویترز، شرکت شارژ پوینت که بزرگترین شبکه شارژ خودروی برقی در جهان است ماه سپتامبر اعلام کرد واحدهای آمریکایی فولکس واگن و ب ام و برای شبکههای شارژ در این کشور همکاری میکنند.
این شبکه اروپایی بر مبنای فناوری سیستم شارژ ترکیبی خواهد بود که استانداردهای شارژ AC و DC کنونی را ارتقاء داده و شارژ فوق سریع حداکثر ۳۵۰ کیلووات در ساعت را امکانپذیر میکند.