به گزارش خودرونگاران به نقل از خبر آنلاین، وضعیت بازار طی سالهای اخیر بهگونهای بوده که هر از چند گاهی، فاصله قیمت خودروها در نمایندگیها و بازار زیاد میشد؛ این اتفاق به باور کارشناسان بازار خودرو، ناشی از نفوذ دلالان در این بازار بوده است.
با وجود یکچنین شرایطی، منصور معظمی، رییس سازمان گسترش در نامهای به خودروسازان، خواستار حذف بازار دلالی در بازار خودرو شده و به این ترتیب، وی تاکید کرده است که عرضه خودرو باید با قیمتهای رسمی اتفاق بیفتد.
البته در سالهای گذشته، افت تیراژ تولید خودرو و بههم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا، باعث ایجاد تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار خودرو شده بود؛ به طوری که بسیاری از خریداران، خودرو را با امید کسب سود از خودروسازان داخلی خریداری کرده و با قیمتهایی بالاتر در بازار آزاد میفروختند.
این بار نیز عامل افزایش فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار، به نظر میرسد کاهش عرضه برخی محصولات خودرویی است.
به این ترتیب، گزارشها از بازار خودرو حاکی از آن است که پراید SE131 با موتور M13 در بازار 21 میلیون تومان، پژو 405 SLX با موتور 16 سوپاپ TU5 یورو 4 حدود 33 میلیون و 300 هزار تومان، پژو 206 صندوقدار V8 حدود 38 میلیون و 700 هزار تومان، سمند سورن ELX توربو 39 میلیون و 500 هزار تومان و پژوپارس LX با موتور 16 سوپاپ 40 میلیون تومان است.
این در حالی است که پراید SE131 با موتور M13 در کارخانه 20 میلیون و 696 هزار تومان، پژو 405 SLX با موتور 16 سوپاپ TU5 یورو 4 حدود 30 میلیون و 837 هزار تومان، پژو 206 صندوقدار V8 حدود 37 میلیون و 873 هزار تومان، سمند سورن ELX توربو 37 میلیون و 948 هزار تومان و پژوپارس LX با موتور 16 سوپاپ 39 میلیون و 87 هزار تومان است.