شناسه خبر : 431409
تاریخ انتشار :
بازی رسمی و غیر رسمی در بازار جوک

بازی رسمی و غیر رسمی در بازار جوک

خودرونگاران- یکی از دستاوردهای برجام که از مدت‌ها پیش انتظار آن می‌رفت، بازگشت خودروسازان بزرگ جهانی با عرضه محصولات جدید بود. هر چند که این فرآیند کمی بیش از انتظار مردم جامعه به طول انجامیده است و خودروسازان و واردکنندگان هنوز نتوانسته‌اند آن‌گونه که باید وشاید رضایت مردم را در این دوره جلب کنند اما در این مدت خودروهای وارداتی توانستند در زمان آماده سازی خودروسازان به خوبی بازار را در اختیار بگیرند.

به گزارش خودرونگاران، بازگشت برند های خوش‌نامی همچون نیسان که در گذشته همکاری‌های زیادی با پارس‌خودرو داشت و محصولات آن همواره در زمره محصولات خوش‌نام و محبوب بازار بود،  در کنار تلاش برای اخذ نمایندگی های رسمی برندهای مطرح اروپایی موجب شده حداقل بازار وارداتی ها گرمتر از سازندگان باشد. 
‎و البته خودرو دوستان نیز در زمان تعلل سازندگان به خوبی جذب وارداتی ها شده اند به گونه ا ی حتی بازار ریمی و غیر رسمی بودن این خودروها برای واردکننده ها داستان جدیدی را به وجود آورده است ،البته برخی از واردکنندگان همچون  پرشیا خودرو که بعنوان  وارد کننده بی ام دبلیو روال همیشگی خود برای ارائه گارانتی به تمام خودروهای رسمی و غیر رسمی را برعهده دارد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما برخی دیگر از وارد کنندگان با اخطارهایی خواهان خرید رسمی خودروهای وارداتی شان شده اند . 
در این میان جوک بعنوان  یک مینی کراس اور بعد از ورود  رسمی همانطور که انتظار می رفت مورد استقبال واقع شد اما همزمانی حضور این خودرو در مناطق آزاد با قیمتی تقریبا نصف قیمت پلاک شده موجب شده تا دردسرهای جدیدی برای این خودرو به وجود آید.
‎این خودرو که هم اکنون با پلاک ملی و با رعایت استانداردهای مورد نظر در نسخه نیمه فول آن ۱۲۴ و نسخه فول با قیمت ۱۳۹ میلیون تومان در بازار قابل خرید است با مشکل عدم پاس کردن استانداردهای لازم در نوع وارداتی در مناطق آزاد مواجه شده است به گونه ای که شرکت وارد کننده آن در اطلاعیه ای اعلام کرده است :"با توجه به واردات نیسان جوک از طریق مجراهای مختلف و حضور این خودرو در مناطق آزاد به اطلاع می‌رسانیم خودروهای نیسان جوک که از طریق افراد یا شرکت‌های متفرقه وارد ایران می‌شود با استانداردهای الزامی ایران و همچنین با خودروهای عرضه شده توسط شرکت جهان نوین آریا مغایرت دارد. 
هموطنان عزیز می‌توانند از طریق بررسی شماره شاسی* خودروی نیسان جوک، محل تولید و تطابق آن با استانداردهای ایمنی و زیست محیطی را چک کنند. جوک‌هایی که شماره شاسی آنها با JN1 آغاز می‌شود، با استانداردهای اروپایی که مورد قبول و پذیرش سازمان ملی استاندارد ایران است، مطابقت نداشته و تفاوت‌های مهمی در موارد زیر دارند:
-    عدم پیروی از استانداردهای آلایندگی مورد قبول در اروپا (استانداردهای Euro 5,6) و وجود تفاوت در میزان مصرف سوخت این خودروها
-    شرایط نصب و طراحی چراغ‌ها، عدم استفاده از چراغ مه‌شکن عقب در این خودروها (در حالیکه وجود چراغ مه‌شکن در استاندارد اروپایی و استاندارد کشوری الزامی است)
-    موقعیت نصب پلاک شناسایی خودرو 
-    امکانات بسیار کمتر نسبت به خودروهای عرضه شده توسط شرکت جهان نوین آریا
-    تفاوت برخی قطعات این خودروها با قطعات خودروهای نماینده رسمی که این موضوع تامین قطعات و ارائه خدمات را در آینده برای این خودروها پیچیده خواهد کرد.

خودروهای وارداتی توسط شرکت جهان نوین آریا مطابق با استاندارد اروپا و تولید کشور انگلستان است که با شماره شاسی SJN آغاز می‌شود. لازم به ذکر است خودروهایی که با استانداردهای اروپا و سازمان ملی استاندارد ایران مغایرت دارد به‌هیچ‌وجه مورد تایید شرکت جهان نوین آریا نیست و این شرکت هیچ مسئولیتی را درباره خودروهای فوق قبول نمی‌کند."

نیسان جوک را بشناسیم 
نیسان جوک، که به عنوان برگ برنده نیسان در کراس‌اوورهای کوچک شناخته می‌شود، طراحی متفاوتی دارد. جایی که در اکثر خودروها چراغ راهنما نصب می‌شود، در جوک چراغ‌های جلو قرار گرفته‌اند، چراغ‌های مه شکن جوک در محل نصب چراغ‌های جلوی خودروهای عادی واقع شده و جلوپنجره‌ای دارد که عرض آن به اندازه سپر جلو است. شاید در نگاه اول طراحی ظاهری جوک کمی غیرعادی به نظر برسد ولی به‌تدریج از آن خوش‌تان می‌آید.
طراحی داخل جوک از موتورسیکلت‌های اسپورت الهام گرفته است. کنسول وسط آن شبیه کیک فنجانی است و دکمه چراغ خطر مانند گیلاسی روی کیک است. برای اینکه داخل خودرو سرزنده‌تر و شادتر به نظر برسد رگه هایی از رنگ قرمز یا خاکستری تیره اطراف پنل‌ها، دسته دنده و نگه‌دارنده لیوان در نظر گرفته شده است.

در زمینه ایمنی، جوک در مجموع به ۶ عدد ایربگ مجهز شده است. دو ایربگ دو مرحله‌ای که یکی ایربگ جلو و دیگری ایربگ جانبی است، همراه با ایربگ‌های پرده‌ای، وظیفه حفظ امنیت راننده و سرنشینان را به عهده دارند. همچنین سیستم فعال مهار حرکت سر در صندلی‌های جلو کمک می‌کنند که گردن سرنشینان جلو در اثر ضرباتی که از عقب به خودرو وارد می‌شود، کمتر آسیب ببیند.
نیسان جوک با موتورهای مختلفی عرضه می‌شود. مدل پایه، مجهز به موتور ۴ سیلندر ۱۶۰۰ تنفس طبیعی با توان ۱۱۷ اسب بخار و گشتاور ۱۵۸ نیوتن متر است که قدرت آن از طریق گیربکس CVT-Xtronic به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. برای افرادی که خواهان قدرت بیشتر هستند نسخه توربوی همین موتور با سیستم تزریق مستقیم سوخت ۱۹۰ اسب قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که مانند موتور قبلی مجهز به گیربکس CVT-Xtronic است با این تفاوت که قدرت موتور به هر ۴ چرخ همراه با سیستم توزیع متغیر گشتاور منتقل می‌شود. شتاب صفر تا صد جوک با این موتور ۸٫۴ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۰۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. از ویژگی‌های بارز این موتور نحوه تولید گشتاور آن است که در تمام فاصله ۱۶۰۰ تا ۵۲۰۰ دور در دقیقه، بدون هیچ افتی در دسترس راننده است. چنین گشتاوری می‌تواند قدرت مانور بسیار بالایی به راننده ارائه کند.


کلید واژگان
نظرات

نظر شما

: : :




آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.