خودرونگاران- یکی از سیستمهایی که اخیراً در صنعت خودرو مرسوم شده و برخی از شرکتهای خودروسازی به سمت و سوی استفاده از آن رفتهاندسیستم فرمان پذیری چرخ های عقب است.
به گزارش خودرونگاران، این سیستم طرفداران زیادی نیز در بین طراحان خودرویی پیدا کرده است و دیگر شرکتها نیز در تلاش هستند چنین سیستمی بر روی ماشینهای خود پیاده سازی کنند.
سیستم فرمان پذیری چرخهای عقب آنچنان سیستم غریبی نیست احتمالا اگر با اتوبوس های vip سفر کرده باشید با آن آشنایی دارید و کارکرد آن را به چشم خود دیدهاید.
سیستمهایی که نمونه آن را نه در خودروهای جدید جهانی، این سیستم ها بر روی اتوبوسهای VIP با دو محور چرخ در انتهای بدنه دیده میشوند که یکی از آنان فرمان پذیر بوده و باعث کاهش شعاع چرخش این نوع اتوبوسها در هنگام گردش میشود.
در مردادماه سال 92 هم کمپانی خودروسازی پورشه برای اولین بار به صورت حرفه ای از سیستم فرمان پذیری چرخ های عقب بر روی پورشه 911 GT3 استفاده کرد که با واکنش عکس نسبت به جهت چرخهای جلو با حداکثر زاویه 1.5 درجه بسته به سرعت خودرو (حداکثر 50 کیلومتر) حرکت میکند که هم موجب چابکی و ثبات بهتر خودرو میشود و هم برای استفاده روزمره از جمله پارک کردن خودرو فایده های بسیار زیادی دارد.
چندی پیش هم کمپانی خودروسازی لامبورگینی با معرفی آونتادور S نشان داد این کمپانی هم علاقه زیادی به استفاده از سیستم فرمان پذیری چرخهای عقب بر روی اتومبیلهای سوپر اسپرتش دارد.
شاید همین دلایل است که می تولند توجیهی برای این همه تقاضا برای استفاده از سیستم فرمان پذیری چرخهای عقب بر روی اتومبیلهای اسپرت فراری، لامبورگینی و پورشه میتوان کاربرد اصلی این سیستم را در صنعت خودروسازی پیدا کرد.ولی در این میان یک شرکت خودروسازی بزرگ وجود دارد که از این سیستم بر روی محصولات هاچ بک و سدان خود هم استفاده کرده است.
کمپانی خودروسازی رنو فرانسه تقریباً تنها شرکت خودروسازی است که از سیستم فرمان پذیری چرخهای عقب بر روی محصولات نسبتاً ارزان قیمتش استفاده کرده است که یکی از آنان میتواند رنو تالیسمان به عنوان یکی از تازه واردهابه بازار کشور باشد، ولی متاسفانه باید بگوییم نمونه های وارد شده به کشور از چنین سیستمی بهره نمی برند و تعلیق عقب آن ها ساده است.
سیستم چهارچرخ فرمان پذیر بر روی رنو تالیسمان (4Control) تا حداکثر سرعت 50 مایل بر ساعت چرخ های عقب را مخالف با جهت چرخ های جلو می چرخاند (تا حدود 2.7 درجه). بطورمثال اگر در حال دور زدن باشید، اگر چرخ های جلو به سمت چپ بپیچند، چرخ های عقب تا 2.7 درجه به سمت راست می پیچند تا شما بتوانید با شعاش گردش بهتری دور بزنید.
اما با سرعت بالای 50 مایل، این اتفاق برعکس می افتد و چرخ های عقب هم سو با چرخ ها جلو و تا حداکثر 1 درجه می پیچند. این گردش باعث می شود که شما قابلیت مانور بهتری داشته باشید و در سرعت های بالا بتوانید کنترل بیشتری روی خودرو داشته باشید.
البته درست است که تالیسمان های وارد شده به کشور از این سیستم برخوردار نیستند، ولی رنو لاگونا کوپه که سال ها قبل و پیش از تصویب منع واردات خودروهای 2500 سی سی، توسط نگین خودرو عرضه می شد، این سیستم را داشتند اما متاسفانه واردات این خودرو نیز متوقف شد.