به گزارش خودرونگاران به نقل از ایسنا، فولکس واگن برای پرداخت خسارت به حدود ۵۳۵ هزار مصرفکننده آمریکایی و واسطههای فروش در این کشور به ارزش حدود ۲۰ میلیارد دلار توافق کرده است، اما حاضر نشده است پیشنهاد مشابه را به حدود ۹ میلیون مشتری در اروپا که خودروهای آلاینده این شرکت را خریداری کردهاند عرضه کند.
اگر این شکایت در آلمان موفق شود، ممکن است به درخواست ادعاهای خسارات بیشتر منجر شده و هزینههای فولکس واگن برای حل رسوایی دیزلی را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد.
شرکت مدافع حقوق مصرفکننده آلمانی "مای رایت" شکایتی علیه فولکس واگن تنظیم کرد و خواستار دریافت خسارت برای خریداران این شرکت شد که از رسوایی آلایندگی زیان دیدهاند.
آلمان مقررات شکایت گروهی به سبک آمریکا ندارد. در عوض یک دادگاه به پرونده یک شاکی رسیدگی میکند که میتواند به عنوان مدل برای ادعاهای حقوقی مشابه اشخاص زیاندیده دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
شرکت "مای رایت" اعلام کرد: از سوی حدود ۱۰۰ هزار مشتری درخواست جبران خسارت دریافت کرده است.
فولکس واگن اعلام کرده از اقدام "مای رایت" مطلع شده است اما نمیتواند دراین باره اظهارنظر کند.
فولکس واگن که اقرار کرده در بیش از ۱۱ میلیون خودروی دیزلی، نرمافزاری برای دور زدن کنترلهای آلایندگی نصب کرده است، با شکایت مقامات و مصرفکنندگان در کشورهای بسیاری روبهروست، اما تنها شمار محدودی از شاکیان شکایتهای شخصی خود را در آلمان مطرح کردهاند.
براساس گزارش وال استریت ژورنال، فولکس واگن درخواست خریداران اروپایی برای جبران خسارت را رد کرده و منکر خساراتی شده که این افراد متحمل شدهاند، زیرا مقررات اروپایی از مقرراتی که در آمریکا اعمال میشوند متفاوت هستند. این شرکت به مشتریان اروپایی خود تنها اصلاحات فنی برای خودروهای آلاینده عرضه کرده است.