شناسه خبر : 431735
تاریخ انتشار :
برای داشتن  موتور سالم چه باید کرد؟

برای داشتن موتور سالم چه باید کرد؟

خودرونگاران- اگر می خواهید موتور خودروی سالم تری داشته باشید در روزهای سرد به محض روشن کردن خودرو ،شروع به حرکت کنید .

به گزارش خودرونگاران، دریکی دو دهه گذشته بارها شاهد این گفتگو بوده ایم که بعد از روشن کردن خودرو باید اجازه دهیم خودرو چند دقیقه ای درجا کار کند تا به اصطلاح عامیامه موتور خودرو گرم شده و آماده حرکت شود ، موضوعی که این روزها به صراحت از سوی مهندسان خودرویی رد میشود،اما هیچ گاه به دنبال چرایی این اظهار نظرها نبوده ایم .
برخلاف تصور رانندگان قدیمی، امروزه یکی از راه های کاهش استهلاک و ساییدگی موتور و اجزای درونی آن گرم کردن سریع موتور یا به اصطلاح  Warm-up است. 
در درون محفظه سیلندر قطعاتی از جنس های مختلف وجود دارندکه هریک دارای ضریب انبساط و هدایت گرمایی خاصی هستند؛ به عنوان مثال پیستون از جنس آلومینیوم، بوش سیلندر و سوپاپ ها از جنس فولاد، شاتون از جنس چدن، رینگ های روغن و کمپرس از جنس فولاد، سرسیلندر معمولا از جنس آلومینیوم و یاتاقان ها از جنس بابیت هستند.
هنگامی که موتور سرد است دمای تمامی اجزا و متعلقات آن با دمای محیط برابر است. به محض روشن کردن موتور، قطعات متحرک داخلی در اثر اصطکاک شروع به گرم شدن می کنند که در نتیجه بر اساس قوانین انتقال حرارت و ترمودینام، هرگاه به فلزی حرارت دهیم به واسطه افزایش دما افزایش طول در سطح مقطع آن فلز اتفاق خواهد افتاد. 
اگر موتوری را که برای انجام تعمیرات اساسی دمونتاژ شده را به صورت دقیق بررسی کنیم متوجه می شویم که در داخل بوش سیلندر شیارهای عمودی ایجاد شده است که یکی از علل اصلی ایجاد آن خوردگی بوش سیلندر توسط رینگ های فولادی است.
اگر بخواهیم موضوع را کمی ساده تر بیان کنیم باید بگوییم به محض روشن شدن موتور، پیستون که از جنس آلومینیوم است تغییر طول متفاوتی نسبت به بوش سیلندر و رینگ های روغن و کمپرس خواهد داشت که به واسطه این تغییر طول های مختلف در دمای یکسان، خوردگی و سایش بوش سیلندر توسط رینگ های فولادی اتفاق می افتد. 
این مساله تا زمانی روی می دهد که تمامی اجزای موتور به یک دمای تعادل رسیده باشند؛ به معنی دیگر با رسیدن قطعات داخلی موتور به دمای تعادل کلیه قطعات انبساط طولی خود را به دست می آورند که در این صورت کم ترین میزان ساییدگی و استهلاک قطعات را خواهیم داشت. برای این منظور باید هر چه سریع تر موتور را گرم کرد تا زمان رسیدن به دمای تعادل کوتاه تر شود؛ این فرایند اصطلاحا به فرایند گرم کردن سریع موتور یا Warm-up معروف است.
اگر خودروی شما نیاز به پر کردن مخزن باد ندارد (معمولا در خودروهای تجاری نظیر انواع کامیون، اتوبوس و مینی بوس از سیستم پنوماتیک در ترمز ها و ادوات کنترلی و ایمنی استفاده می شود) بهتر است به خصوص در فصول سرد سال به محض روشن کردن موتور، آهسته شروع به حرکت کنیم تا علاوه بر گرم شدن سریع موتور، روغن و متعلقات داخل گیربکس نیز سریع تر گرم شود.
 با این توضیح، هرچه زمان گرم شدن موتور و رسیدن به دمای تعادل کم تر باشد، آسیب دیدگی قطعات موتور کمتر خواهد بود.


کلید واژگان
اخبار مرتبط
در سرما چطور موتور خودرو را گرم کنیم؟
در سرما چطور موتور خودرو را گرم کنیم؟
خودرونگاران- با سرد شدن هوا و بارش برف یکی از سوالات همیشگی این است که موتور خودرو را در زمستان چطور گرم کنیم تا به خودرو آسیبی نزند.

۱۰ موتور خودرو برتر سال ۲۰۱۷ +عکس
۱۰ موتور خودرو برتر سال ۲۰۱۷ +عکس
خودرونگاران- برای مقایسه و انتخاب برترین موتورها، فاکتورها و معیارهای مختلفی وجود دارند. برخی شاید از روی اعداد و ارقام به مقایسه موتورها بپردازند، ...

آب بندی موتور خودروهای صفر چقدر ضرورت دارد؟
آب بندی موتور خودروهای صفر چقدر ضرورت دارد؟
خودرونگاران- خرید خودروی جدید، مخصوصا صفر کیلومتر برای خیلی‌ها لذت بخش است. این لذت زمانی به اوج خودش می‌رسد که شما به سختی مبلغی را پس‌انداز کرده و ...

ساخت قطعه‌ای برای جلوگیری از آتش‌سوزی در موتور خودروها
توسط مخترع ایرانی انجام شد
ساخت قطعه‌ای برای جلوگیری از آتش‌سوزی در موتور خودروها
خودرونگاران- مخترع ایرانی موفق به ساخت نمونه ایرانی قطعه‌ای شد که بدون نیاز به هر وسیله و حتی آب، آتش را خاموش می‌کند.

نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.