به گزارش خودرونگاران به نقل از ایسنا،محمد رستگاری گفت: از ابتدای امسال تا 16 بهمن ماه 16 روز هوای پاک، 226 روز هوای سالم، 72 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و 9 روز ناسالم برای همه گروه ها داشته ایم که با مقایسه این آمار نسبت به سال گذشته باید گفت که در سال 94، تعداد روزهایی که هوای پاک داشتیم 19 روز بوده است، همچنین 201 روز هوای سالم، 89 روز ناسالم برای گروه های حساس، 5 روز هوای ناسالم برای همه گروه ها و یک روز بسیار ناسالم داشته ایم که تاکنون مجموع روزهای سالم و پاک پایتخت نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
وی درباره تاثیر اجرای طرح و زوج فرد در کاهش آلودگی هوای پایتخت گفت: درست است که رقم آخر پلاک خودروها به آلودگی هوا ربطی ندارد و میزان خروج گاز از اگزوز خودروها در آلودگی هوا موثر است، ولی در حال حاضر تعداد خودروهایی که در سطح شهر تهران تردد میکنند بسیار بیشتر از ظرفیت پایتخت است و اگر طرح زوج و فرد برداشته شود به دلیل تراکم زیاد خودروها و قفل شدن خیابانها خودروها مدت زمان بیشتری در ترافیک مانده و آلایندگی بیشتری تولید خواهند کرد.
رستگاری افزود: بنابراین اجرای طرح زوج و فرد تقاضا برای استفاده از معابر شهر را کاهش داده و ازنظر کاهش آلودگی اهمیت دارد، به همین دلیل به سادگی نمیتوان طرح زوج و فرد را حذف کرد. به تجربه برای ما ثابت شده است روزهایی که طرح زوج و فرد را از درب منزل اجرا می کنیم و یا روزهایی که محدوده طرح را گسترش میدهیم اثرگذاری بسیار خوبی روی کیفیت هوا دارد.
رستگاری بیان کرد: اینکه بخواهیم بر اساس خروجی اگزوز کار کنیم حرف درستی است ولی به شرط آنکه که ظرفیت معابر تهران را هم در نظر داشته باشیم.
معاون نظارت و پایش اداره حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در بحث آلودگی هوا تابع دو متغیر عوامل اقلیمی و میزان انتشار آلاینده از منابع ثابت و متحرک هستیم، اظهار کرد: در بحث عوامل اقلیمی قابلیت ایجاد تغییر نداریم ولی میتوانیم با جلوگیری از انتشار بیش از حد آلایندهها به بهبود کیفیت هوا کمک کنیم.
رستگاری درباره اقداماتی که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا انجام شده است گفت: این اقدامات مفید بوده است؛ چراکه اگر روند آلودگی هوا را طی چندسال اخیر در تهران بررسی کنیم میبینیم که در سال 92، 40 درصد از کل روزهای سال هوا آلوده بوده است. در سال 93، این عدد به 33 درصد کاهش پیدا کرده و در سال 94، 30 درصد از روزهای سال آلودگی بوده است. برای امسال نیز برآورد ما این است که این عدد به 25 تا 28 درصد برسد.
وی با اشاره به اینکه به دنبال اقدامات انجام شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، کیفیت هوای پایتخت به تدریج در حال بهبود است افزود: این اقدامات باید ادامه پیدا کرده، صد در صد اجرا شده و متوقف نشود. درست است که خودروهای تولیدی ما درحال حاضر استاندارد یورو4 را رعایت می کنند ولی خودروهای قدیمی در سطح شهر یورو4 نیستند و باید به تدریج با خودروهای جدید جایگزین شوند. حمل و نقل عمومی در سطح شهر تهران نیز باید به اهدافی که داشته است یعنی 70 درصد از سهم حمل و نقل برسد تا شاهد بهبود کیفیت هوای پایتخت باشیم.