به گزارش خودرونگاران به نقل از ایسنا، محسن سرخو ظهر امروز در نشست خبری که پیرامون برگزاری نمایشگاه خودرو برگزار شد
وی با بیان اینکه در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران استفاده از حمل و نقل پاک مورد تاکید قرار گرفته است تصریح کرد: شورای شهر علاوه بر برنامه دوم پنج ساله در بخشی از مصوبات خود شهرداری را موظف کرده است که در حمل و نقل خود از خودروهای پاک و برقی استفاده کند.
رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه بکارگیری اتوبوس، تاکسی و ونهای برقی با تاکید بر توسعه حمل و نقل عمومی در راستای کاهش آلودگی هوا مورد تاکید قرار گرفته است گفت: معتقدیم که استفاده از حمل و نقل عمومی پاک در کاهش آلایندگی شهر موثر است و بر همین اساس بر استفاده از این حمل و نقل پاک تاکید زیادی داریم.
وی با بیان اینکه رسانهها میتوانند در بحث فرهنگسازی و اطلاع رسانی به عموم مردم در مورد مزایای استفاده از حمل و نقل پاک کمک کننده باشند گفت: در این نمایشگاه تلاش کردیم که انواع و اقسام خودرو و موتورهای برقی را در معرض دید عموم قرار دهیم تا هر فردی بسته به نیاز و کارآیی وسیله نسبت به انتخاب خودرو یا موتور اقدام کند و نباید شهرداری مردم را مکلف کند که تنها از یک خودرو یا موتور استفاده کنند بلکه پیکهای موتوری، اداره جات به مانند اداره پست و ... باید بر اساس نوع نیازشان محصول را انتخاب کنند.
میزان آلایندگی موتور برابر با 8 خودرو
سرخو با بیان اینکه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرده است که آلایندگی موتورسیکلتها در روز برابر 8 خودرو است گفت: اگر محاسبه کنیم که یک میلیون موتورسیکلت روزانه در تهران تردد میکنند باید عنوان کنیم که معادل 8 میلیون جابجایی خواهند داشت که باید میزان آلایندگی بالای آنها را نیز محاسبه کرد.
رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه بر اساس برنامه پنج ساله دوم شهرداری، سالانه باید 500 اتوبوس جدید به ناوگان اضافه شود که از این میان در کل برنامه باید 400 دستگاه اتوبوس برقی نیز وارد میشد گفت: شهرداری باید سالانه 30 کیلومتر مترو به چرخه اضافه میکرد که در سال 94 و 95 عقب ماندگیهایی را شاهد هستیم که امیدواریم تا پایان سال 95 و تا آخر سال 96 این عقب ماندگیها جبران شود.
وی با بیان اینکه 50 کیلومتر خطوط متروی حومه نیز باید با هزینه دولت احداث میشد گفت: تهران باید مترواش به 540 کیلومتر برسد که با احتساب 200 کیلومتر خطوط حومهای این عدد به 740 کیلومتر خواهد رسید که امیدواریم تا پایان سال 1400 که افق برنامه جامع حمل و نقل تهران است این مهم محقق شود.
وی افزود: بر اساس افق طرح حمل و نقل باید 12 هزار دستگاه اتوبوس نو آماده به کار وارد چرخه شود که تا پایان سال 97 ، تعداد اتوبوسهای تهران به 9000 میرسد و تا سال 1400 نیز این عدد به 12000 خواهد رسید.
متروی اسلامشهر منتظر اعتبار دولتی است
سرخو در مورد سرانجام متروی اسلامشهر نیز با بیان اینکه ساکنان شهرهای اقماری تهران نقش زیادی در استفاده از حمل و نقل عمومی پایتخت ایفا میکنند گفت: اگر متروی اسلامشهر به شرط تامین اعتبار از سوی دولت ساخته شود قطعا موجب رضایتمندی بخش اعظمی از مردم شهرکهای اقماری خواهد شد.
وی با بیان اینکه امیدواریم تا پایان امسال مترو به فرودگاه امام خمینی برسد گفت: شرکت متروی تهران آمادگی دارد که مترو را به اسلامشهر برساند اما مشروط به اینکه دولت اعتبار لازم را تامین کند و این در حالیست که طول مسیر مترو تا اسلامشهر تنها 50 کیلومتر است.
به گفته سرخو بخشی از خط 6 و 7 مترو تا پایان امسال به بهره برداری میرسد.
وی در مورد عقب ماندگی شهرداری از برنامه ساخت مترو گفت: در سال 93 شهرداری به اهدافی که در برنامه 5 ساله ترسیم شده بود به طور کامل دست یافت اما در سال 94 و 95 به دلیل کاهش درآمدها نتوانست بر اساس برنامه زمانبندی شده مترو را بسازد اما از اواسط سال جاری با پشتیبانی بانک شهر احداث خطوط 6 و 7 سرعت گرفته است و امیدواریم بخشی از خطوط در سال جاری و مابقی خط نیز تا سال 96 به پایان برسد.
وی در مورد وضعیت کمبود واگن در متروی تهران نیز به ایسنا گفت: پیش بینی ما در برنامه 5 ساله، در خطوط موجود سرفاصله 4.5 دقیقه بود که به این ترتیب نیازمند 1200 واگن هستیم اما اگر بخواهیم سرفاصله را به استانداردهای جهانی که همان 2.5 دقیقه است برسانیم نیازمند 2000 دستگاه واگن جدید هستیم که پیش بینی شده با اقدامات مناسب قطارهای مورد نیاز خطوط 6 و 7 تامین شده و برای سال آینده علاوه بر تکمیل خطوط در حال ساخت 6 و 7 تامین واگن را نیز در دستور کار خواهیم داشت و امیدواریم با افزایش تعداد واگنها فشار کمتری بر روی مترو ایجاد شود و همچنین سعی شده است که در سال آتی به موازات تامین واگنهای جدید پلههای برقی و آسانسورهای ایستگاهها نیز تامین شود. هر چند که بخشی از قطار مترو از خارج از کشور وارد میشود و نیازمند زمان بیشتری است.