به گزارش خودرونگاران به نقل از خبر آنلاین ، سال ها است آلودگی هوا یکی از اصلی ترین مسائل حل نشده شهرهای بزرگی مثل تهران، پاریس، دهلی، لس آنجلس و... است. ولی این سال ها شاید با محقق شدن رویای سبز فعالان محیط زیست درباره خودروهای برقی مسئله آلودگی هوا هم حل شود.
هرچند دیر، اما یکی دو سال هست که خودروهای هیبریدی پا به ایران گذاشتهاند، اما هنوز اقبال عمومی ندارند و البته خودروهای برقی هم از گردونه بازار ماشین ایران عقب افتاده اند.
چند روز پیش یازدهمین نمایشگاه خودروی تهران در شهر آفتاب برگزار شد، نمایشگاهی که در آن و در کنار خودروهای لوکس متفاوت خودروهای برقی و هیبریدی هم توسط شرکت های مختلف به نمایش گذاشته می شدند، هرچند که قیمت عمده این خودروها غیرقابل دستیابی برای قشر متوسط جامعه که بیشترین خودرو را در در اختیار دارد، است، اما مسئولین برخی از این شرکتها می گفتند هنوز مجوز واردات خودروهای برقی یا هیبریدی خود را به ایران نگرفتند.
یکی از لوکس ترین و بهترین خودروهای هیبریدی در جهان BMW i8 است که این هفته در نمایشگاه خودرو شهر آفتاب به نمایش گذاشته شد، حداکثر سرعت این خودروی هیبریدی 250 کیلومتر در ساعت است و در هر 100 کیلومتر فقط حدود 2 لیتر بنزین میسوزاند.
اما شرکتی که قصد واردات این خودرو را به ایران دارد هنوز مجوز این کار را نگرفته است، یکی از مسئولان این شرکت با اشاره به اینکه چند ماهی هست که برای ورود خودرو BMW i8 درخواست مجوز کرده اند، گفت: این مدل از بیامدابلیو از لحاظ فنی مشکلی ندارد، اما گرفتن مجوز از لحاظ قانونی طول می کشد، بحث هایی هم در رابطه با خودروهای لوکس وجود دارد که واردات آن را سخت می کند.
او گفت که اگر این خودرو وارد شود 900 میلیون تا یک میلیارد به فروش میرسد؛ شاید گرانقیمتترین خودروی هیبریدی در ایران. هرچند که معدود مدلهایی از i8 بیامدابلیو قیمتی حول و حوش ۲ میلیارد تومان دارند. به هرحال قیمتهایی فراتر از توان خرید مشتریهای قشر متوسط.
در بخشی دیگر از نمایشگاه، مدلهایی از خودروهای برقی رنو هم به نمایش گذاشته شده بودند که سرنوشت مبهمی مانند خودروی هیبریدی BMW i8 در واردات آنها هم وجود داشت، در این نمایشگاه سه مدل ZOE، TWIZY و فلوئنس از کمپانی رنو به نمایش گذاشته شده بودند، هر 3 این خودروها کاملا برقی هستند، اما هنوز مجوزی برای وارد شدن به ایران ندارند.
خودرو کاملا برقی و چینی BYD e6 هم از دیگر خودروهای برقی موجود در شهر آفتاب بود، این خودرو 279 میلیون تومان قیمت دارد و مسئولان آن می گفتند اگر این خودرو به میزان زیادی پیش فروش شود واردات آن را آغاز می کنند.
هرچند که مدلهایی که خواندید، فعلا در ایران به فروش نمیرسند، اما تویوتا بیشترین مدل هیبریدی را در ایران دارد که البته در شهر آفتاب هم به نمایش درآمده بود؛ لکسوس NX 300 بود، با قیمتی بین 350 تا 400 میلیون تومان تویوتا پریوس با قیمت حدودی ۱۵۰ میلیون تومان، و البته کمری هیبرید.
مدل هیبریدی هیوندای سوناتا هم که تازگی ها به عنوان تاکسی در شهر دیده میشود هم در این نمایشگاه بود؛ حدود ۱۸۰ میلیون تومان.
خودروهای برقی با قیمت مناسب و تسهیلات بلاعوض میلیونی در کشورهای توسعه یافته
هرچند که با قیمتهای فعلی، نمیتوان عمده مردم را به استفاده از خودروهای سبز ترغیب کرد، اما به نظر می رسد کشورهای پیشرفته به رویای استفاده از خودروهای سبز نزدیک ترند؛ چند سالی است که کشورهای پیشرفته شرکت های مختلف در حال تولید خودروهای برقی و هیبریدی هستند. خودروهایی که برخی از آنها قیمت مناسبی دارند و حتی در برخی کشورها دولت ها برای خرید خودرو های برقی تسهیلات می دهند.
گفتنی است قیمت بسیاری از خودروهای برقی و بعضا هیبردی در کشورهای مختلف مثل آمریکا، انگلیس، آلمان و ... برای مردم هم قیمت خودروهای تولید داخلی ایران هستند.
این درحالی است که در ایران تنها تسهیلات برای خودروهای سبز، تعرفه زیر ۵ درصد واردات خودروهای هیبریدی است. ضمن اینکه تلاشهایی که در دوسال گذشته برای ترغیب مردم به استفاده از موتورهای برقی شد هم ناکام ماند و کسی از تسهیلات کم بهره و بعضا بلاعضو برای خرید موتورهای برقی استفاده نکرد.
قیمت و مشخصات برخی از ارزانترین خودروهای برقی را در جدول زیر میبینید؛
نام خودرو | نوع خودرو | توضیحات | قیمت | تسهیلات | برخی از خودروهای تولیدی با قیمت معادل در ایران (با حساب تسهیلات) |
BMW i3 | برقی | پرفروش ترین خودرو سبز اروپا 170 اسب بخار قدرت دارد و می تواند با هر بار شارژ 130 کیلومتر تردد کند. زمان شارژ شدن این خودرو با یک شارژر سریع 30 دقیقه است. | 182 میلیون تومان (در ایالت متحده آمریکا) 142 میلیون تومان (آلمان) | ایالت متحده آمریکا نزدیک به 30 میلیون تومان هزینه این خودرو را به طور کامل می دهد. با تسهیلات قیمت این خودرو در آلمان به 126 میلیون تومان می رسد. | - |
میتسوبیشی i-MiEV | برقی | شاید ارزانترین خودروی برقی که هم اکنون در بازار وجود دارد، این خودرو باشد. i-MiEV میتسوبیشی با یک بار شارژ شدن می تواند 95 کیلومتر تردد کند. | 83 میلیون تومان | قیمت این خودرو با تسهیلاتی که آمریکا به شهروندانش می دهد به 57 میلیون تومان می رسد. | رنو تندر اتوماتیک آریو 1600 برلیانس اتوماتیک |
فولکس واگن ای-گلف | برقی | اولین خودرو برقی فولکس واگن مدل ای-گلف است، این خودرو 188 اسب بخار قدرت دارد و هنگامی که کاملا شارژ شد می تواند 133 کیلومتر تردد کند. | 93 میلیون تومان | قیمت خودرو با تسهیلات به 67 میلیون تومان می رسد | چانگان CS35 لیفان X60 (اتوماتیک) |
هوندا اینسایت | هیبریدی | این خودرو 4 سیلندر هوندا از ارزانترین خودرو های هیبریدی جهان است. | 72 میلیون تومان | - | کیا سراتو(دنده ای) |
رنو زو | برقی | ارزان ترین خودرو برقی موجود در انگلیس را رنو تولید می می کند؛ رنو زو قابلیت تردد بیش از 200 کیلومتر را هنگام شارژ کامل دارد و بر اساس معیار های ارزیابی خودرو جدید در اروپا خودرویی کاملا امن است. | 88 میلیون تومان | در بریتانیا دولت برای برخی از خودرو های سبز 21.5 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض می دهد. رنو زو هم جزو این خودرو ها است و قیمت آن با این تسهیلات به 67 میلیون تومان می رسد. | لیفان X60 (اتوماتیک) جک جی 5 (اتوماتیک) رنو ساندرو استپ وی (اتوماتیک) |
نیسان لیف 2014 | برقی | نیسان لیف خودرو کاملا برقی است که در سال 2010 تولید شده و از آن زمان تاکنون پرفروش ترین خودرو برقی تولید شده در جهان است. مدل سال 2014 این خودرو با شارژ کامل می تواند حدود 135 کیلومتر تردد کند. | 96 میلیون تومان | در ایالت متحده آمریکا با تسهیلات 28 میلیون تومانی قیمت این خودرو به 68 میلیون تومان می رسد. در آلمان تسهیلات بلاعوضی که دولت برای خرید خودرو برقی به شهروندانش می دهد 16 میلیون تومان است اما نیسان قبول کرده است که این خودرو را با تسهیلاتی 21 میلیون تومانی بفروشد. | لیفان X60 (اتوماتیک) جک جی 5 (اتوماتیک) رنو ساندرو استپوی |
فاصله ۱۵ ساله آلمان با پایان خودروهای درونسوز
این توسعه خودروهای برقی و قیمت تقریبا متناسب آنها باعث شده است که اکنون کشورهای توسعه یافته برنامه هایی برای حذف خودروهای درونسوز از شهرهای خود داشته باشند تا با گرمایش جهانی و آلودگی هوا مقابله کنند؛ اوایل سال 2016 شورای فدرال آلمان قطعنامه ای برای ممنوعیت تردد خودروهای موتوری از سال 2030 صادر کرد.
این باعث می شود شهروندان این کشور از سال 2030 به بعد فقط بتوانند از خودروهای برقی یا خودروهایی که سوخت آنها هیدروژنی است استفاده کنند.
البته آلمان برای تبدیل کردن این قطعنامه خود به یک قانون مانند بسیاری از کشورها راهی سختی دارد، خودروسازی این کشور یکی از بزرگترین صنایع در جهان است و ایجاد چنین تغییری در سیستم حمل و نقل می تواند شغل های زیادی را در این کشور به خطر بیاندازد.
خودروهای برقی و نقش مثبت آن در محیط زیست
براساس نتایج تحقیقی که سال 2014 توسط کریس تسو، از محققان دانشگاه مینهسوتا منتشر شد، تبدیل خودروهای درونسوز به خودروهای برقی می تواند مرگ و میر را به علت آلودگی ها در ایالت متحده آمریکا 70 درصد کاهش دهد.
البته این تاثیر مثبت زیست محیطی خودروهای برقی، شرطی هم دارد؛ تنها در صورتی این اتفاق رخ میدهد که برق خودروهای برقی از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین شود در غیر این صورت حتی می تواند منجر به افزایش شدت آلودگی هوا هم بشود.
از سوی دیگر خودروهای برقی انتشار گاز کربن را توسط حمل و نقل را تقریبا به صفر می رساند و نقش زیادی برای مقابله با پدیده گرمایش جهانی دارد.