شناسه خبر : 433624
تاریخ انتشار :
توقف تولید پراید و پژو۴۰۵ در پیچ لابی قطعه‌سازان

توقف تولید پراید و پژو۴۰۵ در پیچ لابی قطعه‌سازان

خودرونگاران- یک کارشناس خودرو علت اصرار بر عدم توقف خط تولید پراید و پژو۴۰۵ را لابی قدرتمند قطعه سازان این دو خودرو دانست و گفت: قطعه سازان با نفوذ خود سعی می کنند از به خطر افتادن منافع خود جلوگیری می‌کنند.

به گزارش خودرونگاران به نقل از تسنیم،‌ اظهار نظر مسئولان وزارت صنعت درباره استاندارد بودن پژو405 در حالی است که مهرماه امسال رئیس سازمان استاندارد تاکید بر توقف خط تولید این خودرو داشته است. یک کارشناس خودرو معتقد است علت عدم توقف خط تولید پژو405 و همچنین پراید، لابی و مافیا قدرتمند قطعه‌سازان این دو خودرو است.

مهرماه امسال نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد صراحتا خواستار توقف خط تولید پراید و پژو405 شد و تاکید کرد طبق قانون، اتومبیل‌هایی که 10 سال از تولید آنها می‌گذرد می بایست از خط تولید خارج شوند.

مفاد قانون توقف تولید این دو خودرو، براساس آیین‌نامه «ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط» می باشد که در 24خرداد ‌ماه 1389 به تصویب شورای سیاستگذاری خودرو در وزارت صنایع و معادن وقت رسید و 30خردادماه همان سال به‌ خودروسازان ابلاغ شد.

براساس این آیین‌نامه، در بخش مربوط به «توسعه و تولید محصولات جدید» تأکید شده است از ابتدای سال1395، تولید خودروهای سواری با برند داخلی که بیش از 10سال از زمان آغاز تولیدشان می‌گذرد و همچنین تولید خودروهای سواری با برند خارجی که بیش از 7سال از زمان نخستین عرضه‌شان می‌گذرد، باید متوقف شود.

این در حالی است که از زمان تولید این دو خودرو بیش از دودهه می‌گذرد و پراید و پژو405 به ترتیب دارای قدمت 23 و 26 ساله هستند، که این خود نشان از تاخیر ده ساله در توقف خط تولید آنها و نقض قانون می‌باشد.

در هفته های گذشته بود که محمدرضا فیاض معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت از توقفِ توقف تولید پژو405 و پراید خبرداد و گفت تا زمانی که خودرویی مناسب جانشین این دو نشود، پراید وپژو405 به تولید خود ادامه می‌دهند.

فیاض در سخنانش دو توجیه برای این مسئله برشمرد، و گفت: علت تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ادامه خط تولید پراید و پژو405، از یک سو به دلیل علاقه و تقاضای مصرف کنندگان براین خودروها است که سبب شده از تولید این دو خودرو جلوگیری نکنیم و از سوی دیگر فیاض در اظهارات خود مدعی شد پژو405 خودرویی دارای استانداردهای لازم است و ضرورتی برای توقف تولید آن وجود ندارد.

در همین موضوع، خاکساری کارشناس خودرو و استاد دانشگاه علامه طباطبایی بر این عقیده است که پژو405 علاوه بر اینکه فاقد استانداردهای لازم است این خودرو در سالهای اخیر دچار افول شاخصهای کیفیتی خود بوده است. وی همچنین در واکنش به سخنان مسئولان وزارت صنعت درباره استاندارد بودن پژو405 بیان کرد: علت استاندارد دانستن این خودرو، ناشی از تغییردادن تعریف استاندارد در ایران است.

این کارشناس خودرو علت اصرار بر عدم توقف خط تولید پراید و پژو405 را لابی قدرتمند قطعه سازان این دو خودرو دانست و گفت: قطعه سازان با نفوذ خود در صنعت خودروسازی، از به خطر افتادن منافع خود جلوگیری می‌کنند.

خاکساری در تائید سخنان خود به تغییر موضع مسئولان وزارت صنعت در دولت فعلی و دولتهای گذشته اشاره کرد و گفت: مسئولان این وزارتخانه در دوره های مختلف در ابتدای فعالیتشان وعده توقف تولید پژو405 و پراید را مطرح می‌ساختند ولی پس از گفتگو با قطعه سازان این دو خودرو از وعده خود صرف نظر می‌کردند.

معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت در توجیه دیگر خود به علاقمندی و تقاضای مردم برای خرید پراید و پژو405 اشاره کرد و آن را دلیل عدم توقف خط تولید پژو405 و پراید برشمرد. اظهارات این معاون وزیر در حالی است که این دو خودرو جزو ارزانهای بازار خودرو ایران محسوب می‌شوند و در حقیقت در بازار رقیبی به لحاظ قیمتی برای جانشینی این دو خودرو نیست تا مردم بتوانند گزینه جدیدی پیش روی خود قراردهند.


اخبار مرتبط
آلمانی ها به بازار قطعه ایران آمدند
با امضا قرارداد میان کروز و کونتیننتال
آلمانی ها به بازار قطعه ایران آمدند
خودرونگاران- شرکت کروز ایران و کونتیننتال آلمان، پس از سال‌ها همکاری در زمینه تولید قطعات و به دنبال توسعه فعالیت‌های خود در بازار ایران، قرارداد ...

ریل‌گذاری دو ساله برای ادامه تولید پراید و پژو ۴۰۵
ریل‌گذاری دو ساله برای ادامه تولید پراید و پژو ۴۰۵
خودرونگاران- با افزایش استانداردهای خودروی در نظر گرفته شده از ۵۲ به ۸۳ مورد تا ابتدای دی ماه سال ۱۳۹۷، قطعا خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ حداقل تا دو سال ...

درآمد خودروسازان از پراید و پژو 405
درآمد خودروسازان از پراید و پژو 405
خودرونگاران-در حالی حرف و حدیث‌های بسیاری درباره خروج پراید و پژو 405 از چرخه تولید خودروسازان مطرح است، که این دو خودرو حجم قابل‌توجهی از گردش مالی ...

برای پراید و پژو ۴۰۵ جایگزینی نداریم
برای پراید و پژو ۴۰۵ جایگزینی نداریم
خودرونگاران- در حالیکه طبق گفته مسئولان و بر اساس قانون، باید خط تولید اتومبیل‌هایی که ۱۰ سال از عمر آنها می‌گذرد، متوقف شود، با گذشت بیش از یک دهه ...

نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.