به گزارش خودرونگاران به نقل از پدال ، خبر جدید گروه مهندسی و معماری IBI تعدادی از روشهایی که خودروهای خودران میتوانند باعث بهبود و ارتقای مشکلات فعلی حملونقل شوند را ذکر کرده است. البته نیمهی خالی لیوان یعنی نقاط ضعف این نوع خودروها نیز شمرده شده است.
این خودروها که در خبر یاد شده به عنوان وسایل نقلیهی خودران و ارتباطی (CAVs) توصیف شدهاند توانایی برقراری ارتباط با زیرساختها (مثل چراغهای راهنمایی و ساختمانها)، گوشیهای موبایل و دیگر وسایل نقلیهی موجود در جاده را دارند. این خودروها همچنین به حسگرهایی مجهز هستند که به آنها کمک میکنند تا محیط اطراف خود را ببینند و قادر هستند بهصورت کاملاً خودکار رانندگی کنند.
شهرها و زیرساختها باید پیش از عادی شدن خودروهای خودران تغییر کنند. در این نوشته 4 نقطه قوت و ضعف اصلی این تغییرات را ذکر کردهایم.
- نقطه قوت: بهبود ایمنی ترافیک
مطالعهی یاد شده میگوید 90 درصد تصادفات به دلیل خطای راننده رخ میدهد و 20 تا 30 درصد این تصادفات نتیجهی آشفتگی رانندگی هستند. به علاوه بیش از 30 هزار نفر در تصادفات سال گذشته کشته شدهاند.
در گزارش IBI اشاره شده که خودروهای بدون راننده به کاهش شدید 90 درصد تمامی تصادفات کمک خواهند کرد. بسیاری از افراد فکر میکنند زمانی که خودروهای کاملاً خودران (خودروهای خودران سطح 5 که بدون غربیلک فرمان یا کنترل هستند) در حدود سال 2020 وارد بازار شوند شاهد کاهش شدید تصادفات و کشتهها خواهیم بود.
- نقطهضعف: اوضاع میتواند بدتر شود
اگر گزارش اخیر معتقد است خودروهای خودران مزیتهای ایمنی واقعی خواهند داشت اما از طرف دیگر پیشنهاد میکند که تردد خودروهای مرسوم و خودران در جاده شاید باعث بدتر شدن اوضاع شود. گیج شدن دربارهی تواناییهای این خودروها به همراه جدید بودن تکنولوژی شاید باعث ایجاد برخی تصادفات شود.
ترافیک در شهرهای بزرگ بدتر میشود و ترکیب خودروهای شخصی، حملونقل عمومی و سرویسهای اشتراک خودرویی باعث تراکم بیشتر شده است. هرچند اخبار گروه IBI پیشنهاد میکند خودروهای خودران میتوانند باعث بهبود سرویسهای حملونقل عمومی شده و با در دسترس قرار دادن سرویسهای حملونقل کاراتر، دوستدار کاربر و کمهزینه باعث کاهش خودکار مالکیت شود.
علاوه بر این حتی اگر با خودرویی خودران در ترافیک بمانید میتوانید از وقت خود بهرهی بیشتری ببرید. در نهایت خودروهای خودران میتواند از نظر مصرف سوخت و فضا راندمان بهتری داشته باشند.
- نقطهضعف: خودروهای بیشتر، تراکم، سایش و استهلاک
از طرف دیگر اگر مردم متقاعد شوند که خودروهای خودران فریبندهتر از سرویسهای حملونقل عمومی هستند تراکم افزایش خواهد یافت و بیش از آنکه به طرف سرویسهای اشتراک سواری بروند ترجیح خواهند داد تا خودرویی خودران بخرند. علاوه بر این اگر خودروهای خودران همیشه به عنوان وسایل نقلیهی سواری مشترک استفاده شوند کارکرد بالایی خواهند داشت و همین امر میتواند منجر به خرابی بیشتر و استهلاک بالا شود.
- نقطه قوت: فضای زیاد برای مسکن، خردهفروشی یا مناطق عمومی
مناطق و زمینهای زیادی برای خودروها به هدر رفته است. گروه IBI تخمین میزند که برای هر خودرو در آمریکای شمالی 4 تا 8 نقطه پارک وجود دارد. علاوه بر این فضای تلف شده باید گفت خودروهای بهطور متوسط 95 درصد زمان را پارک شدهاند. تصور کنید چه تعداد پارک، گاراژ و… در شهرها وجود دارند.
هرچند بنا به عقیدهی افراد زیادی خودروهای اشتراکی تمام روز در حرکت خواهند بود و مردم را جابجا خواهند کرد بنابراین نیازی به پارک شدن ندارند.
به عنوان نتیجه خودروهای خودران نیازی به محل پارک نداشته و اگر هم پارک شوند برای مدتزمان زیادی نخواهد بود. نهایتاً فضاهای زیادی که برای پارکینگها و ساختارها صرف شده میتواند مفیدتر شود مثلاً در آنها مسکن یا فضاهای عمومی مثل فضای سبز ساخته شود. تصور کنید اگر مکانها و لاین های پارکینگ به مسیرهای دوچرخهسواری تبدیل شوند چه خواهد شد.
- نقطهضعف: پراکندگی شهری زیاد
هرچند، اگر خودروهای خودران زیادی قابلاعتماد و در دسترس باشند مردم بجای استفاده از سرویسهای اشتراک خودرویی، این خودروها را خواهند خرید که این موضوع باعث پراکندگی بیشتر شهر خواهد شد. علاوه بر این شهرها پول زیادی را از پارکینگها به دست میآورند و شاید این نوع از درآمد کاملاً ناپدید شود.
انتظار میرود خودروهای بدون راننده قابلابتیاعتر از دیگر گزینههای اشتراک سواری باشند زیرا مجبور نیستید تا پولی برای راننده بپردازید. استفاده از سرویس اشتراک سواری همچنین ارزانتر از خرید خودرو خواهد بود. علاوه بر این، اگر سرویس حملونقل عمومی با تأخیر یا افزایش حجم کاری روبرو شود خودروهای بدون راننده میتوانند وارد عمل شوند و استرس کاری را کاهش دهند.
- نقطهضعف: هزینهی زیرساختهای ارتباطی و واکنش شدید ضد ربات
یک قدم بزرگ برای عادیتر کردن خودروهای خودران جدا کردن خودروهای بدون راننده از خودروهای مرسوم است. نویسندهی خبر شرح میدهد تحقیقات نشان میدهند که عبور از میدانها برای خودروهای خودران آسانتر از تقاطعها بوده و چراغهای راهنمایی و سیگنالهای جاده باید فرستندههایی داشته باشند بنابراین خودروها میتوانند بهتر با آنها برهمکنش نشان دهند.
هرچند هزینههایی برای ساخت جادههای جدید و زیرساختهای شهری دوستدار خودروهای خودران وجود خواهد داشت.
علاوه بر این موارد باید مردم را نیز متقاعد کرد که خودروهای بدون راننده ایمن بوده و بهتر از رانندههای انسان هستند. خودروهای بدون راننده قبلاً با واکنش شدیدی مواجه شدهاند و هنوز به دست آنها نرسیدهاند.
بسیاری از افراد تخمین میزنند که خودروهای بدون راننده تا سال 2020 برای استفادهی عمومی وارد جادهها خواهند شد اما هنوز موانع زیادی در این راه وجود دارد. خود این خودروها باید آماده باشند و البته مردم نیز آمادگی پذیرش چنین خودروهایی را داشته باشند. شهرهای ما نیز باید به منظور استفاده از مزیتهای خودروهای خودران تغییر شکل دهند.
منبع: autoguid