شناسه خبر : 434269
تاریخ انتشار :

نصف جهان، گذرگاه 15 میلیون خودرو در نوروز 96

خودرونگاران- استان فراخ اصفهان و به تعبیری نصف جهان بلحاظ قرارگیری در مرکز ایران و تردد کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب، در نوروز 96 گذرگاه 15 میلیون دستگاه خودرو بود.

به گزارش خودرونگاران به نقل از ایرنا، بر اساس آمار بدست آمده در نوروز امسال، 40 درصد از سفرهای مردم کشور از 26 اسفند سال گذشته تا 13 فروردین امسال، از استان پرجاذبه اصفهان گذشت.
جاذبه های طبیعی و تاریخی استان اصفهان در کنار مردم مهمان نواز این خطه باعث شد که 2 میلیون و 805 هزار مسافر حداقل یک شب در اماکن اقامتی استان شامل هتل ها، مهمانپذیرها و دیگر اماکن اقامت کنند.
آمار نشان می دهد که میزان گردشگران نوروزی استان اصفهان نسبت به پارسال 20 درصد افزایش داشته و نوروزی متفاوت را در دیار نصف جهان رقم زده است.
در این مدت افزون بر پنج میلیون و 300 هزار گردشگر از اماکن تاریخی و جاذبه های گردشگری استان اصفهان بازدید کردند. 
در این میان، میدان نقش جهان اصفهان با بازدید روزانه 200 هزار گردشگر، پربیننده ترین مکان تاریخی استان بود و فین کاشان با بازدید روزانه 23 هزار گردشگر و مجموعه کاخ چهلستون اصفهان با 22 هزار گردشگر در بین مجموعه های تاریخی و جاذبه های گردشگری استان در رتبه های دوم و سوم قرار داشتند.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار مورد آن از جمله میدان امام، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، یکی از مقاصد اصلی گردشگران در ایام نوروز است. 
استان اصفهان دارای 90 هتل و 65 مهمانپذیر است که از این تعداد 57 هتل و 300 مهمانپذیر در شهر اصفهان قرار دارد و در ایام نوروز اماکن اقامتی دیگر نیز برای اسکان مسافران آماده سازی می شود. 

**آماده سازی 300 مجموعه تاریخی برای خدمت رسانی به مسافران نوروزی **
به گفته دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر استان اصفهان، امسال 300 مجموعه تاریخی و گردشگری در استان برای خدمات رسانی و اجرای نوروزی متفاوت، ویژه گردشگران با عنوان 'اصفهان شهر جهانی صنایع دستی' آماده شد. 
فریدون الله یاری افزود: امسال در سه حوزه اسکان، فرهنگی و اطلاع رسانی، فعالیت های متنوعی برای نشاط و رفاه مسافران نوروزی در استان صورت گرفت.
وی تجهیز اماکن اقامتی به 20 هزار تخت با همکاری سایر نهادها و شهرداری های 107 شهر استان و پیش بینی اقامت 350 هزار مسافر در هر شب را از جمله اقدامات شاخص استان در بحث اسکان عنوان کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: در حوزه اطلاع رسانی نیز در نوروز امسال سه میلیون نسخه راهنمای گردشگری در 24 شهرستان استان بین مسافران توزیع شد.
وی استفاده از راهنمای الکترونیکی و نرم افزار 'مسافر یار' از دیگر اقدامات مهم در راستای اطلاع رسانی به مسافران نوروز 96 در استان اصفهان بود.
الله یاری، مهمترین اقدام فرهنگی نوروز امسال را برپایی رویداد فرهنگی موسوم به
'نوروزگاه' همزمان با دیگر استان های کشور و 16 شهرستان دیگر استان از 30 اسفند تا 13 فروردین عنوان کرد و گفت: این رویداد در راستای فرهنگسازی و آگاهی بخشی به مردم در باره آیین ها، سنت ها و رسوم خاص این منطقه برگزار شد. 
وی خاطرنشان کرد: این رویداد در اماکن تاریخی اصفهان از جمله مجموعه جهانی کاخ موزه چهلستون، میدان تاریخی نقش جهان و عمارت رکیب خانه(موزه هنرهای معاصر)، منارجنبان و آتشگاه این شهر برگزار شد و در این جشن نوروزی، اقوام مختلف استان اصفهان از جمله عشایر بختیاری و قشقایی به اجرای برنامه های متنوع پرداختند.
به گفته وی، برگزاری نمادین بازی چوگان در میدان نقش جهان، برپایی 4400 غرفه نمایشگاه های صنایع دستی شهرهای و روستاهای مختلف استان، بازارچه هنرهای اصیل، پخت غذاهای محلی، نمایش آداب و سنن و پوشش اقوام مختلف، نقالی، شاهنامه خوانی، سرود و نمایش محلی از دیگر بخش های این رویداد فرهنگی در استان اصفهان بود. 

** فعالیت 700 نیروی راهداری و افزون بر هزار نیروی پلیس راه **
طرح نوروزی از 25 اسفند در استان اصفهان با ظرفیت بیش از 700 نیروی راهداری و افزون بر هزار نیروی پلیس راه، بیش از دو هزار نیروی هلال احمر و 800 نیروی فوریت های پزشکی 115 در استان اصفهان اجرا شد.
همچنین 40 مجتمع بین راهی و بیش از 30 ایستگاه امنیت و سلامت نوروزی در این مدت به مسافران خدمت رسانی کردند. 

** کاهش 20 درصدی جرایم مهم رانندگی در نوروز امسال**
 بنابر اعلام معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان، با تلاش ماموران پلیس و توجه شهروندان به رعایت اصول ایمنی و مقررات رانندگی در نوروز امسال جرایم عادی 10 درصد و وقوع جرایم مهم 20 درصد کاهش یافت. 
در بخش تصادفات جاده ای نیز با توجه مردم به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی تلفات جاده ای استان اصفهان نسبت به طرح نوروزی سال قبل 25 درصد کاهش یافت.
همچنین در این مدت تصادفات منجر به فوت بطور چشمگیری کاهش یافت در حالی که حجم تردد خودروها از مسیرهای این استان نسبت به سال قبل افزایش داشته است. 

** اسکان بیش از 145 هزار خانوار در ستادهای فرهنگیان**
بر اساس اعلام اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، در نوروز امسال 145 هزار و 588 خانوار در ستادهای اسکان فرهنگیان پذیرش شدند که این آمار، افزایش 20 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد. 
یکهزار و 360 مدرسه در سراسر استان در قالب 13 هزار و 6500 کلاس درس در ایام تعطیلات نوروز پذیرای مسافران فرهنگی و غیرفرهنگی بود که از این تعداد 650 مدرسه در شهر اصفهان برای اسکان مسافران در نظر گرفته شد. 
برنامه ریزی و آماده سازی ستادهای اسکان برای پذیرایی از مسافران نوروزی، آماده سازی نرم افزار مسافریار در مجموعه های ستاد اسکان فرهنگیان، تهیه شیوه نامه مدون برای پذیرش مسافران و حضور در ستادهای هدایت آنها در تمام ستادهای اسکان از مهمترین اقداماتی است که برای رفاه حال مسافران انجام شده است. 

**راه اندازی 42 پایگاه امداد رسانی هلال احمر در استان اصفهان **
بنابر اعلام جمعیت هلال احمر استان اصفهان، این مجموعه در نوروز امسال به 722 حادثه دیده امدادرسانی کرد و در این مدتت181 تَن از حوادث نجات پیدا کردند و 132 مصدوم نیز توسط عوامل امدادی این جمعیت به مراکز درمانی انتقال یافتند. 
از 197 حادثه، 104 حادثه جاده ای، 24 حادثه شهری، سه حادثه برف و کولاک، یک حادثه صنعتی و کارگاهی، یک حادثه سیل و آبگرفتگی و سه حادثه کوهستان بوده است.
همچنین 61 نفر نیز با مراجعه به پایگاه ها، خدمات حضوری دریافت کردند. 
در این مدت بیش از 200 مسافر در پایگاه های امداد و نجات بین شهری هلال احمر استان اصفهان اسکان یافتند و 355 مورد رهاسازی مصدومان از خودرو نیز توسط نیروهای امدادی جمعیت استان انجام شد. 
طرح ملی امداد و نجات نوروزی جمعیت هلال احمر استان اصفهان از 25 اسفند 95 لغایت 15 فروردین 96 در 422 پایگاه امدادی در سطح استان اجرا شد. 

** فعالیت 133 پایگاه اورژانس در استان اصفهان**
در نوروز امسال غیر از پایگاه های اورژانسی، 16 ایستگاه سلامت نیز در سطح استان اصفهان فعال شد.
از 25 اسفند سال گذشته تا 13 فروردین امسال، 10 هزار و617 ماموریت اورژانس در استان انجام و 21 مورد فوتی ناشی از حوادث ترافیکی گزارش شد.
همچنین در این مدت 10 هزار و 617 ماموریت امدادخواهی اورژانس انجام شد که حدود سه هزار و 385 مورد مربوط به حوادث ترافیکی(32 درصد) و حدود هفت هزار و 234 مورد حوادث غیرترافیکی(68 درصد) بوده است. 
در 20 روز سفرهای نوروزی در استان اصفهان در حوزه ستاد هدایت و مرکز پایش مراقبت های پزشکی خدمات دیالیز نیز به  106 مسافر و 30 غیر مسافر در استان اصفهان انجام شده است. 
در حوزه معاونت غذا و دارو نیز 5377 مورد بازرسی از داروخانه ها، واحدهای تولیدی صنایع غذایی و بررسی آزمایشگاه ها انجام و به بیش از چهار هزار و 650 مورد سئوال های علمی، نیازمندی ها و کمبودهای دارویی در این 20 روز پاسخ داده شده است. 
 ستاد نوروزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بخش های مختلف درمان، اورژانس، نظارتی، بهداشت، مراکز درمانی، غذا و دارو تا 15 فروردین سالجاری فعال بود و به ارائه خدمات مختلف درمانی، بهداشتی و نظارتی به مردم و مسافران می پرداخت.


کلید واژگان
نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.