شناسه خبر : 531194
تاریخ انتشار :
طرح تحول کیفی ایران خودرو از حرف تا عمل

طرح تحول کیفی ایران خودرو از حرف تا عمل

خودرونگاران - یک شرکت پیشرو و پیشتاز به مدیران خوبی نیاز دارد که مهارت های اساسی رهبری را تمرین و فرآیندهای لازم برای بهبود کیفیت کار و تولید را دنبال می کنند. هرچند بهبود و افزایش کیفیت می تواند یک فرآیند طولانی باشد، اما این موضوع یکی از مولفه های مهم برای اداره یک شرکت تولیدی موفق است و همین عامل نیز زمینه های تفاوت میان شرکت های رقیب با شرکت پیشرو را فراهم می سازد. از این رو کیفیت یک کارکرد پیوسته و همیشگی است و همواره در حال بهبود و گذر از شرایط موجود است. با کمی دقت به این مساله در می یابیم که شرکت های سرآمد در طراحی و اجرای پروژه های خود همواره به موضوع کیفیت به عنوان یکی از ارکان مهم و اصلی کار می نگرند و نتیجه چنین نگرشی خروج محصول بی نقص و تضمین شده و در نهایت موجب خشنودی و وفاداری مشتریان و مصرف کنندگان نهایی خواهد بود.

به گزارش خودرونگاران ، گروه صنعتی ایران خودرو همواره یکی از شرکت های پیشتاز در صنعت خودروسازی کشور بوده است. به گفته بسیاری از کارشناسان، این مجموعه صنعتی با دستاوردهای ارزشمند و کم نظیرش، پیشران بسیاری از شاخه های مهم صنعتی و تولیدی کشور بوده و نقش مهمی در رشد تولید ناخالص اقتصاد کشور دارد. گروه مدیران و کارکنان خدوم این خودروساز بزرگ نیز در طول سال ها، بویژه سال جاری با عملکرد خود نشان داده اند، بر اساس نقشه راه و مسیر درست پیش می روند و نیک می دانند که مردم و افکار عمومی نسبت به سایر بنگاه های اقتصادی دیگر، از آنان انتظار فراتری دارند. چرا که این شرکت با بهبود مداوم عملکرد خود، این خواسته را در میان آحاد جامعه به وجود آورده است و این همان پیشرو بودن را یادآوری می کند.
طرح تحول کیفی زنجیره ارزش
تدوین و اجرای طرح تحول کیفی ایران خودرو در زنجیره ارزش اعم از تامین، مهندسی و طراحی، تولید، فروش، خدمات پس از فروش و لجستیک، با هدف طراحی و عرضه خودروهای جدید، توقف تولید خودروهای قدیمی و رفع عیوب و کیفی سازی محصولات کنونی در دستور کار قرار گرفته است. به منظور اجرای اهداف و محورهای مورد نظر، هفت پروژه توسعه محصول جدید، 73 پروژه بهبودکیفی محصولات کنونی و نیز یکصد و 199 برنامه زیر ساختی ارتقای کیفیت در زنجیره ارزش این شرکت در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف و در حال اجراست. در این راستا نظارت های کیفی از فرآیند تامین، تولید و خدمات پس از فروش تقویت شده تا مشتریان به محصولات نهایی با کیفیت، دست یابند. به مرور سایر محصولات تولیدی ایران خودرو نیز وارد طرح ویژه کیفی شرکت خواهد شد.
طرح تحول کیفی در حوزه محصول
اکنون مهم ترین و اساسی ترین برنامه ها و اهداف گروه صنعتی ایران خودرو با محوریت کیفیت و توسعه پی ریزی شده است. در پی فرمایشات مقام معظم رهبری و پیام هشت ماده ای ریاست جمهوری مبنی بر افزایش کیفیت محصولات تولیدی، این شرکت در همه ماموریت های محوله، موضوع کیفیت و بهبود فرآیند تولید را در دستور کار قرار داد. به طوری که  اکنون نمود تصمیمات کلان و دقیق در این حوزه، رفته رفته به ثمر نشسته و بزودی رخ واقعی خود را نشان خواهد داد. قطعا این حرکت با صلابت و انگیزه بیشتری تداوم می یابد، تا شرایط مورد نظر محقق شود.
ارتقای محصولات و قوای محرکه، طراحی و توسعه پلتفرم و محصولات جدید، طراحی و توسعه موتور کم‌مصرف، طراحی و توسعه گیربکس اتوماتیک، همکاری با شرکت‌ها و نهادهای دارای پتانسیل مناسب، به منظور توسعه زیرساخت‌ها و توانمندی‌ها و... از جمله برنامه ها و دستاوردهایی است که حاصل تلاش های فرزندان این مرز و بوم در سال جاری بوده است.
 در همین راستا قوای محرکه از مهم‌ترین بخش‌های یک خودرو به شمار می‌آید؛ از جمله موتور، گیربکس و پلتفرم از اساسی‌ترین بخش‌های طراحی و تولید خودرو را شامل می‌شود. این شرکت به دلیل دارا بودن یکی از بهترین مراکز تحقیقات خودرو و به‌کارگیری مهندسان متخصص صنعت خودروسازی، همواره در جهت عرضه محصولات نوآورانه با تکیه بر توان داخلی، تلاش می‌کند.
همچنین سرمایه گذاری مطلوبی در زمینه نوسازی تجهیزات خطوط تولید گیربکس و موتور، طراحی و عرضه نسخه ارتقا یافته موتورهای پلاس و گیربکس های تولیدی انجام پذیرفته است. بهره گیری از تکنولوژی های بروز در آزمون های خودرویی و مجموعه های تولیدی در فرایندهای قطعه سازان و نیز هم افزایی موثر و تعریف برنامه های کیفی مشترک با سازندگان از دیگر نکاتی است که موجب احقاق حقوق مشتریان شده است.
طرح تحول کیفی در حوزه خدمات
نقشه راه ایران خودرو در تحولات کیفی خدمات، با هدف ارتقای رضایتمندی مشتریان و پیشگیری از هر گونه نارضایتی از سوی آنان تدوین شده است. در همین راستا طرح های متنوع و نوینی به اجرا در آمده که در گام نخست، با تحویل خودرو جدید تارا در دو نوع دستی و اتومات به مشتریان، از تیرماه امسال در زمینه ارائه خدمات موتور و گیربکس، جهش کیفیت از نگاه خریداران مشهود بوده است. بر این اساس عدم بروز ایراد در موتور و گیربکس تارا دستی و اتومات تا شش ماه و یا پیمایش 10 هزار کیلومتر ضمانت می شود. چنانچه خودروهای مورد اشاره در این محدوده زمانی و پیمایشی دچار نقص شوند، با مراجعه به شبکه خدمات پس از فروش از بسته های جبرانی ویژه بهره مند خواهند شد. لازم به تاکید است پذیرش خودروهای مشمول نیاز به نوبت گیری ندارند؛ از این رو شبکه خدمات پس از فروش ضمن تخصیص کارشناس پشتیبان به هر مشتری، اقدامات ویژه ای را در خدمات رسانی مانند کاهش زمان پذیرش و فرایند ترخیص انجام خواهد داد. همچنین در خصوص ارایه خدمات امدادی به خودروهای مشمول طرح نیز، سرعت عمل و تسهیل در رفع مشکلات فنی، از دیگر امتیازات طرح یاد شده خواهد بود.
طرح ویژه خدمات در حوزه موتور و گیربکس محصولات، حاصل اجرای پروژه های پرشمار کیفی در زنجیره ارزش و همچنین حصول اطمینان از رشد کیفیت محصولات تولیدی است. طرح ریزی و پیاده سازی 272 پروژه مهم کیفی، پیاده سازی و اجرای طرح های ویژه در بخش خدمات و نیز تحقق برنامه تولید عبور مستقیم محصولات، نوید بخش افزایش رضایتمندی و پاسخ مناسب به انتظارات مشتریان خواهد بود.
گفتنی است به دنبال تحولات کیفی در حوزه خدمات، از آغاز سال جاری، مدت گارانتی تمامی محصولات مدل 1401 به بعد این شرکت به 3 سال کارکرد و یا 60 هزار کیلومتر پیمایش افزایش یافته است. با توجه به مدت زمان یاد شده، به تمامی خریداران محصولات ایران خودرو خدمات رایگان ارایه خواهد شد.
سخن پایانی
اجرای طرح جهش کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو در حوزه های گوناگون نشانگر تحولات شایسته ای در زمینه کیفیت در سال جاری بوده است. این مجموعه بزرگ صنعتی عزم خود را جزم کرده تا در طول اجرای طرح های مرتبط، با دریافت بازخوردها، نقاط قابل بهبود را شناسایی کند. بی تردید این نوع شیوه عملکرد، موجبات افزایش بهره وری را فراهم ساخته و رضایتمندی پایدار، توام با افزایش رضایتمندی مشتریان را به دنبال خواهد داشت.
ایران خودرو با گذر از تحریم ها و کاستی های گوناگون، اکنون به روزهای درخشان خود بازگشته و آینده روشنی را پیش روی خود ترسیم کرده است. حجم عظیم سرمایه گذاری ها، اصلاح زیر ساخت های گسترده، سازمان‌دهی نیروی انسانی خلاق، کارآمد و نخبه، بهره گیری از دانش بنیان ها و ... از نقاط قوت این خودروساز بزرگ به شمار می آید. بی تردید با وحدت و همدلی دستاوردهای بیشتر و مهم تری حاصل خواهد شد. بر این باوریم که مردم ایران شایسته بهترین ها بوده و ما باید بکوشیم تا بهترین هامان را پیشکش آنان کنیم.


نظرات

نظر شما

: : :




آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.