به گزارش خودرونگاران به نقل از ایرنا، مصطفی طاهری در توضیح نشست روز یکشنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگاران گفت: در این جلسه آییننامه واردات خودرو با حضور منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان بانک مرکزی بررسی شد.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: هدف از تدوین آییننامه واردات خودرو دو موضوع است؛ نخست آنکه از آییننامه به عنوان ابزار سیاستگذاری استفاده شود و دوم آنکه خودروهای وارداتی نیاز تمامی دهکها را پوشش دهند.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با بیان اینکه خودروهایی مانند تیبا، سمند و پژو 405 از رده خارج شدهاند، اظهار داشت: اما تاکنون معادل داخلی برای آنها تعیین و تولید نشده است و یکی از اهداف آییننامه مذکور، واردات خودروهایی است که نیاز تمامی اقشار درآمدی را پوشش دهند.
وی موضوع نرخ تعرفه را از دیگر مباحث بررسی شده در نشست امروز برشمرد و اضافه کرد: نرخ تعرفه در آییننامه مذکور، طبق آیین نامههای قبلی همچنان پلکانی است اما برای خودروهای اقتصادی(خودروهای کمتر از 10 هزار دلار و حدود 6 تا 8 هزار دلار) این تعرفه کاهش یافته و بین 10 الی 20 درصد است.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به واردات خودروی برقی برای مناطق آزاد درباره محل تامین منابع آن خاطرنشان کرد: منابع حاصل از صادرات بخشی از این منابع لازم برای واردات خواهد بود البته این موضوع به صادرات خودرو محدود نمیشود و شامل کالاهایی مانند فرش که برای سازمان توسعه تجارت اولویت دارند نیز میشود. بخشی دیگر هم از محل ارز منشا خارجی تامین میشود و بخش دیگر مربوط به ارز دولتی است.