به گزارش خودرونگاران ، به گفته مدیران عامل شریک در تفاهم نامه ساخت پلت فرم آفرود ملی هنوز هیچ یک از این خودروسازان نمی دانند خودروی نهایی قابلیت صادرات دارد یا خیر ، یا شاید بهتر است بگوییم با وجود اینکه بازار آفرودها در ایران چندی است گرمتر از قبل شده اما در تفاهم نامه امضا شده صادرات سهمی ندارد و تولیدات آنها تنها مشتری داخلی دارد.
این در حالی است که به نظر می رسد با توجه به برنامه های صادراتی ، باید در کنار همکاری برای افزایش ساخت داخل و تحقق نوع دیگری از خود کفایی موضوع کسب بازارهای کشورهای همسایه نیز در این تفاهم نامه گنجانده میشد.
در نشست خبری که به جزئیات ساخت پلتفرم آفرود ملی مشترک بین شرکتهای مکث موتور، آمیکو، زامیاد و خودروسازی ایلیا برگزار و اعلام شد که طبق این تفاهمنامه طرفین در جهت ساخت داخل اجزا، قطعات و توسعه پلتفرم مشترک برای تولید انواع خودروهای وانت دو دیفرانسیل دو کابین و خودروهای SUV با شاسی مستقل با یکدیگر همکاری میکنند. طبق این تفاهمنامه میزان خودکفایی حداقل ۶۰ درصد برای ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال باشد. این تفاهمنامه نویدبخش همافزایی و همکاریهای بیشتر خودروسازان خصوصی و دولتی و شروع تحولی اثربخش در این حوزه است.
طبق گفته توکلی لاهیجی معاون دفتر حمل و نقل وزارت صمت؛ وقتی از پلتفرم صحبت می شود در مورد دست کم ٧٠ درصد از مجموعه ها و قطعات مشترک در محصولات مختلف صحبت می شود. طبیعتا دیگر صرفه اقتصادی در تک محصولی نیست. در نتیجه پلتفرم مشترک در حوزه خودروهای شاسی بلند و آفرود که بین شرکت های زامیاد، مکث موتور، خودروسازی ایلیا و آمیکو طی یک تفاهم نامه شکل گرفته است، هزینه های تولید را با اتکا به توانمندی های این شرکت ها در داخلی سازی به کارگیری می کند.
بابک وطن خواه مدیرعامل شرکت مکث موتور در این نشست با اشاره به هدف اصلی از این همکاری داخلی گفت: هدف اصلی ما افزایش عمق ساخت داخل و در نتیجه انتقال دانش فنی به داخل است. این نوع همکاری کمک می کند در آینده بتوانیم از یک پلتفرم چند محصول را به تولید برسانیم. ضمن این که در حوزه خدمات پس از فروش هم شرایط بهتر خواهد بود.
مدیرعامل مکث موتور افزود: این تفاهم می تواند در یکسان سازی بستر این محصولات بخصوص در زمینه موتور و گیربکس راهبردی باشد لذا تصمیمی منطقی از نظر زنجیره تامین و ایجاد بستر رشد تولید خواهد بود.
وطن خواه در خصوص موضوع خدمات پس از فروش این پلتفرم نیز تصریح کرد: تا به این لحظه خدمات پس از فروش مشترک در تفاهم نامه پیش بینی نشده است و هر یک از تولیدکنندگان خود خدمات محصول خود را ارائه می کنند. اما با توجه به مشترک بودن پلتفرم دسترسی به قطعات آسان است. او در خصوص تیراژ تولید محصول نیز گفت: سگمنت پیکاپ در سال ٢٠٢٨ در جهان ٤ برابر خواهد شد و این نتیجه مطالعات بین المللی است. تا به امروز حدود ٤ هزار پیکاپ در سال جاری در ایران تولید و پلاک شده است و کل این طرفیت در سال های قبل کمتر از ٧ هزار دستگاه بوده است. اما در سال خاری بیش از ١٠ هزار دستگاه خواهد بود.
خسروی قائم مقام مدیرعامل زامیاد هم یکی از اهداف زامیاد برای حضور در این همکاری مشترک نیاز سنجی بازار برای تولید خودروی آفرود ارزان خواند ضمن این به این ترتیب کمترین میزان سرمایه گذاری را خواهیم داشت.
در ادامه شهرام فداکار مدیرعامل شرکت آمیکو گفت: همانطور که میدانیم، ساخت داخل قطعات یک هزینه ثابت دارد و یک هزینه متغیر. با استفاده از پلتفرم مشترک هزینه ثابت که هنگفت هم هست، بسیار کاهش پیدا می کند. شرکت هایی که در این همکاری مشترک حضور دارند، در تولید محصولات خود از قطعات مشترک با دیگر همکاران استفاده می کنند. در نتیجه این همکاری کمک می کند از این قطعات مشترک بهره ببریم و هزینه های ساخت قالب و … یک بار پرداخت می شود. وی افزود: ما شاسی ها و میزان اختلافشان را بررسی کرده ایم. هدف از داخلی سازی پلتفرم دستیابی به داخلی سازی ۶۰درصدی فارغ از داخلی سازی حدود۱۴درصدی ناشی از مونتاژ و رنگ است. شرکت هایی که در این همکاری مشترک حضور دارند، در تولید محصولات خود از قطعات مشترک با دیگر همکاران استفاده می کنند. در نتیجه این همکاری کمک می کند از این قطعات مشترک بهره ببریم و هزینه های ساخت قالب و … یک بار پرداخت می شود.
در این نشست مهرداد امینی مدیرعامل شرکت صنایع خودروسازی ایلیا در خصوص کیفیت و بحث رقابت پذیری این همکاری به خصوص با کشورهای همسایه گفت: همانطور که میدانید در بسیاری از خودروسازان جهان این همکاری مشترک وجود دارد، در چین هم این موضوع وجود دارد و شریکان تجاری بسیاری وجود دارند. قطعا وقتی که بتوانیم قیمت تمام شده محصولات را با این روش کاهش دهیم، امکان صادرات نیز به وجود می آید. ضمن این که قرار است ساخت داخل تا عمق ٨٠ درصد بالا می رود و ١٠٠ هزار دستگاه پیش بینی تیراژ داریم.
امینی در خصوص روند ساخت داخل قطعات و محصول SUV که امروز در این خودروساز تولید می شود، گفت: بسیاری از قطعات ما مشترک است و قرار نیست قطعات باز طراحی شود. از این رو در صورت داخلی سازی به طور مثال در خودروی شاسی بلند دایون Y5 که محصول خودروسازی ایلیا است، افزایش عمق داخلی سازی با توجه به گسترش بازار فروش به ویژه در روش سازمانی و خدماتی، تیراژ ترلید منطقی و اقتصادی است.