به گزارش خودرونگاران به نقل از صداوسیما، محمد مهدی ابراهیمی دبیر کارگروه اسقاط اتحادیه صنایع بازیافت و محمود مشهدی شریف رئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در رادیو ایران درباره طرح اسقاط خودروهای فرسوده به بحث و تبادل نظر پرداختند.
- اساسا موضوع اسقاط خودرو نخستین بار از کجا شروع و چرا کار به اینجا رسید که در هفتههای اخیر اصلاحیهای داشتیم ضمن اینکه در اجرای حوزه اسقاط خودرو خیلی موفق نبوده ایم و حتی در برخی از حوزههای تخصصی مثل تاکسیرانی کار به توقف هم کشید؟
محمود مشهدی شریف رئیس محترم انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور: موضوع اسقاط خودرو برای نخستین بار در سال 1385 ذیل تبصره 13 قانون بودجه مطرح شد و فراز و نشیبهای فراوانی داشت به طوری که در سال 1393 و 94 با 110 مرکز حدود 350 هزار دستگاه خودرو در یکسال به اسقاط بازیافت خودرو رسیدیم بنابراین در حال حاضر با حدود 220 مرکز رسیدن به عدد 600 یا 700 هزار دستگاه کار ساده ایی خواهد بود این در حالی است که ظرفیت مراکز اسقاط خودرو بالای یک میلیون دستگاه در سال است که میتواند اسقاط و بازیافت خودروها را انجام دهد.
- آنچه که اتفاق افتاد در زمینه گواهی که باید صادر شود بحث اسقاط خورد را میفرمائید امکانات به اندازه کافی داریم؟
اگر پروانه بهره برداری مراکز اسقاط خودرو را نگاه کنید بین 7 تا 15 هزار دستگاه در سال میتوانند اسقاط داشته باشند این تعداد را در 220 مرکز ضرب کنید بالای 2 میلیون دستگاه میشود بنابراین در مورد اسقاط خودرو فرسوده ما کمبود ظرفیت نداریم و به اندازه کافی میتوانیم گواهی اسقاط تولید کنیم، اما چرا به این ظرفیت هیچ وقت نرسیده ایم یا حتی به آن نزدیک هم نشدیم، تعداد مورد نیاز کشور بعد از قانون ساماندهی صنعت خودرو و ابلاغ آن در خرداد 1401، حدس میزنیم حدود 500 هزار دستگاه است.
- در سال؟ همه ماشینها؟
محمود مشهدی شریف رئیس محترم انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور: همه خودروها؛ بنابراین رسیدن به عدد 500 هزار دستگاه کاملا در دسترس است چیزی عجیب و غریب نیست به راحتی میتوان به آن دست یافت، مشکلاتی که وجود دارد این است که در سال 96 تنها محل مصرف گواهی اسقاط، برای شماره گذاری خودروهای خارجی استفاده میشدند که متأسفانه از سال 96 واردات ممنوع شد و عملا محلی برای مصرف گواهی اسقاط موجود نبود و به طور طبیعی گواهی دیگری هم تولید نشد و طوری که در سال 97 و 98 مراکز اسقاط خودرو 100 هزار گواهی اسقاط انباشت داشتیم که محل مصرفی نداشت تا در 27 بهمن ماه 1398 نخستین محل مصرف گواهی اسقاط موتور سیکلتها و موتور سیکلت سازان بودند و از یک فروردین ماه 1399 سازندگان کامیون هم به صورت بسیار محدود به این جمع پیوستند و محل مصرف جدیدی به وجود آمد.
- در این دو زمینه یعنی بحث موتور سیکلت و کامیونها گشایشی ایجاد شد، آیا موضوع انحصار واردات را در این دو حوزه تبدیل کردیم به بحث استفاده از صنایع داخلی؟
- بله؛ این دو مورد بود و موراد دیگری هم در قانون ساماندهی دیده شد که به ازای تولید هر 4 دستگاه خودرو هر نوع خودرویی حتی موتور سیکلت باید یک دستگاه اسقاط میشد؛ دغدغهای که خودروسازها داشتند اگر گواهی اسقاط موجود نبود چه اتفاقی میافتاد و چرا در سالهای 99 و 1400 گواهی اسقاطی کم تولید شده است. در سال 99 حدود 13 هزار گواهی، سال 1400 حدود 30 هزار گواهی اسقاط داشتیم با این ظرفیت نمیشود جوابگوی 500 هزار دستگاه را داد؛ پاسخ آن روشن است برای اینکه محل مصرفی وجود نداشت تا تولید کنند که محل مصرف به وجود میآمد و وجود داشت قطعا مراکز اقدام میکردند و گواهی اسقاط را برای مصرف کنندگان تولید میکرد در حال حاضر فضا مهیا است برای اینکه هر تعداد که نیاز دارند گواهی اسقاط تولید شود و آنها هم از این گواهی اسقاط استفاده کنند.
- این امر بخشی از قضیه است، اما در حال حاضر موضوع این است که این خودروها باید به هر شکل ممکن تأمین شوند، بعد از گواهی اسقاط یک اختلافی بین وزارت صمت و مجلس و شاید هم مثلا بین شما و همکارانتان بوجود آید، میخواهیم در این مورد صحبت کنیم؛ آقای مشهدی شریف با این موضوع موافق هستید؟ اگر صحبت تکمیلی دارید، بفرمایید؟
-مهندس ابراهیمی دبیر کارگروه اسقاط اتحادیه صنایع بازیافت: آقای شریف مواردی خوبی را مطرح کردند که بخش عمدهای از آن را دقیقا درست فرمودند، نکتهای را اضافه میکنم در سال 98 و 99 و 1400 یعنی بعد از لغو واردات خودرو و همچنین نوسانات شدید ارزی در آن سال ها، 85 هزار گواهی تولید کردیم، اما همان طور که آقای شریف گفتند متأسفانه دولت وقتی آمد محل مصرفی را که قبلا صرفا برای وارد کنندگان خودرو دیده شده بود را بست هیچ کاری برای این صنف بزرگ و تقریبا 30 هزار نفری که در این صنعت بزرگ اشتغال داشتند نکرد.
- با تعطیلی این مراکز پرسنل هم بیکار شدند؟
بله تا قبل از 1400 و گشایشهای نصف و نیمه که اقای شریف فرمودند ایجاد شود، از 220 مرکز در سال 93 رسیده بودیم به کمتر از 40 مرکز در سال 1400 و به طبع مراکز وقتی خوب تغییر کاربری میدهند و به قول معروف تعطیل میکنند به خارج از کشور رفتند خیلیها رفتند سراغ اقتصاد نامولد در حوزههای خارج از تولید که فکر میکنم دست پخت نبود برنامه ریزی دولت در این زمینهها بود.
بیشتر توضیخ میدهید؟
در حال حاضر برنامهای در واقع تولید جدید به عنوان برنامه صنعت بزرگ خودرو ایجاد کرده اند و یک سال از این برنامه گذشته کلی هم جشن گرفتند دوستان و به قول معروف با سر و صدای زیادی انجام دادند یکی از بخشهای این برنامه در واقع احیای دوباره صنعت اسقاط و بازیافت بود یعنی قرار بود در آذر ماه سال گذشته طبق برنامه آقایان منوچهر منطقی و سیدرضا فاطمی امین طرح جایگزینی 160 هزار دستگاه خودرو تجاری را انجام گیرد و امسال هم در واقع باید میوه هایش را میچیدیدند؛ حالا گزارش دهند طرح 160 هزار دستگاه برای دولت قبلی بوده و در سال 1397 مصوبه شورای اقتصاد را هم داشته است و آن موقع تصویب هم شده است، اما دوستان نتوانستند ادامه دهند طبق صحبتهای وزیر صمت و منطقی گفته شده هدف گذاری شان سالی یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو به ناوگان اضافه کنند، برنامه هایشان برای خروج چیست؟
اعم از داخلی و خارجی؟
مهندس ابراهیمی دبیر کارگروه اسقاط اتحادیه صنایع بازیافت: نزدیک به یک میلیون و صد هزار دستگاه داخلی، یکصد تا 300 هزار دستگاه هم واردات کنند؛ سوال اینجاست که واقعا نیازی به خروج نداریم؟ هم اکنون 31 میلیون دستگاه خودرو و وسیله نقلیه در داخل شهرها و کلان شهرها شماره گذاری شدند، اما اگر این تعداد بخواهد سالیانه اضافه شود برنامه برای خروج چیست؟ واقعا تهران و کلان شهرها به پارکینگ تبدیل شده اند و نکته جالب توجه اینکه دنبال این بودیم دولت طرحی دهد که حداقل 500 هزار دستگاه در سال از رده خارج شود، اما همان مقدار کمی موتور سیکلت، خودرو سواری و خودرو دیزلی هم که از چرخه خارج شدند را منوط کردند به پول یعنی همان 10 و 20 هزار دستگاه که قرار بود از رده خارج شود؛ این نوید را میدهم با احتمام ویژه ایی که به کار بسته اند همین تعداد هم در واقع نخواهیم داشت و عملا دولت هیچ برنامهای برای خروج خودروها و وسائل نقلیه فرسوده از ناوگانها ندارد.