به گزارش خودرونگاران به نقل از ایسنا، بر اساس قانون، دولت مکلف است 80 درصد منابع مالی خرید اتوبوس را تأمین کرده و شهرداریها تنها مکلف به تامین 20 درصد منابع مالی خرید اتوبوس هستند؛ اما این تکلیف قانونی 12 سال به محاق رفت و سر شهرداریها به بهانههای مختلف بی کلاه ماند و در این مدت کلانشهرهایی که توان مالی داشتند از اعتبارات خود، اتوبوس خریدند.
اما 2 روز قبل و در قالب شنبههای امید و افتخار از 200 اتوبوس نو و 62 دستگاه مینی بوس رونمایی شد. علاوه بر اهمیت ورود اتوبوسهای صفر کیلومتر به ناوگان. مسئله مهمتر خرید اتوبوسها به شیوه مشارکتی دولت و شهرداری بود که به عبارتی دیگر بعد از سالها، دولت به تعهدات خود در مورد پرداخت80 درصدی سهمش در خرید اتوبوس عمل کرده است؛ اتفاقی مبارک برای شهر تهران و ناوگان فرسوده اتوبوسرانیش....
مطهر محمدخانی با بیان اینکه شنبه 23 مهر ماه 200 دستگاه اتوبوس، تعدادی ون و 2 هزارمین تاکسی نوسازی شده شهر تهران وارد چرخه خدمت رسانی به مردم شد، گفت: افتتاح روز شنبه از چند زاویه قابل توجه بود. چرا که در یک روز و به یکباره 200 دستگاه اتوبوس صفر کیلومتر به مجموعه شهرداری اضافه شد که حداقل در چهار پنج سال اخیر بی سابقه بوده است که در یک بسته حمل و نقلی، اتوبوس، مینی بوس و تاکسی وارد چرخه شود.
وی افزود: نکته بسیار مهم آن است که با ورود اتوبوسهای جدید به ناوگان یک طلسم 12 ساله شکسته شد؛ چرا که دولت با پیگیری وزیر کشور و معاونش آقای جمالی نژاد سهم 80 درصدی خود از خرید اتوبوسها را پرداخت کرد و به همین دلیل تعداد زیادی اتوبوس به ناوگان اضافه شد. البته تعهد دولت برای شهر تهران تحویل 900 تا 1000 دستگاه اتوبوس است که از این میان 140 دستگاه اتوبوس که از محل خرید وزارت کشور بود روز گذشته تحویل شهرداری تهران شد. همچنین 60 دستگاه اتوبوس دیگر هم از منابع شهرداری تهران خریداری شده است.
محمدخانی با بیان اینکه ورود 200 دستگاه اتوبوس شروع یک مسیر است، ادامه داد: در یک سال اخیر 1000 دستگاه اتوبوس تعمیر یا اورهال شده است که ظرفیت شهر تهران را در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی ارتقاء داده و ما از رقم 3000 دستگاه اتوبوس فعال عبور کردیم؛ چرا که زمانی که تیم جدید مدیریت شهری مستقر شد تنها 1800 دستگاه اتوبوس فعال داشتیم اما حالا با تعمیر و اورهال 1000 اتوبوس و ورود اتوبوسهای جدید، وضعیت ناوگان بهبود یافته است.
وی با بیان اینکه البته بر اساس طرح جامع ترافیک، تهران به 8000 دستگاه اتوبوس احتیاج دارد، اظهار کرد: امیدواریم با حضور همدلانه و برادرانه دولت در کنار شهرداری بتوانیم برای رسیدن به شرایط پایدار تعداد اتوبوسهای پایتخت را به 6000 دستگاه برسانیم که در حال حاضر با رقم 6000 دستگاه فاصله داریم.
سخنگوی شهرداری تهران گفت: از همه ظرفیتها برای تأمین اتوبوس استفاده میکنیم و همزمان با اورهال و تعمیرات اساسی، مشارکت بخش خصوصی، تزریق اعتبارات وزارت کشور و همچنین واردات اتوبوس را پیگیری میکنیم تا به شرایط پایداری در حوزه حمل و نقل عمومی برسیم و امید است تا پایان سال به این 3000 اتوبوس فعال پایتخت، اتوبوسهای دیگر هم اضافه شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا حضور شهردار تهران در جلسه هیات دولت موجب توجه دولت به ورود اتوبوس به تهران شده؟، افزود: اساسا دولت آقای رئیسی اهتمام ویژهای برای کمک به شهرداریها به خصوص کلانشهرها دارد و حضور فعالانه شهردار تهران نیز در جلسات هیات دولت میتواند نقش موثری در توجه دولت به مشکلات شهرداریها داشته باشد.