به گزارش خودرونگاران به نقل از ایسنا، یوسف رشیدی درباره لزوم بازنگری ساز و کار اسقاط خودرو اظهار کرد: در حال حاضر ساز و کاری برای اسقاط خودرو وجود ندارد. در گذشته یک ساز و کاری وجود داشت که واردات و شمارهگذاری خودروهای نو منوط به ساز و کار اسقاط خودرو بود. زمانی که واردات خودرو ممنوع شد، عملا اسقاط خودروهای فرسوده انجام نشد حتی مراکز اسقاطی که برآنها کار و سرمایه گذاری شده بود، همه تعطیل شدند چراکه هیچ ساز و کاری برای اسقاط خودروهای فرسوده یا بخشهای اجرایی کشور دیده نشد.
وی افزود: بدین جهت اسقاط خودرو روی هوا مانده است و هیچ متولی ندارد. مصوبه برای این قانون بسیار است اما عملا اجرای آن به فراموشی سپرده شده است این در حالیست که اقدامی باید برای آن انجام شود و چارهاندیشی کنند.
رشیدی درباره خارج شدن خودروهای فرسوده از چرخه مصرف با ذکر مثالی گفت: فناوری خودروهای ما خیلی تغییر نمیکند. به عنوان نمونه جابهجایی خودرو 206 فرسوده با یک خودروی 206 نو از نظر تکنولوژی موتور و ... تفاوتی ندارد. تبدیل به احسن کردن خودرو به این معناست که فناوری موتور خودرو و سیستمهای کنترلی آن بهطور محسوسی ارتقا یابد اما با تمام این اوضاع و احوال باید برای اسقاط خودرو برنامهریزیهایی صورت بگیرد.
این کارشناس آلودگی هوا درباره تاثیر اسقاط خودرو بر کاهش آلودگی هوا توضیح داد: با افزایش طول عمر خودرو، تاثیر آن بر آلودگی هوا بیشتر میشود، بهویژه اگر کاتالیست خودرو را عوض نکنند ارتباط سن موتور با آلودگی هوا بیشتر میشود.
معاون اسبق سازمان حفاظت محیط زیست به اثرات اصلاح فرآیند اسقاط خودرو اشاره و اظهار کرد: میزان این اثرگذاری بر کاهش آلودگی هوا را باید محاسبه کرد. ابتدا میزان خودروهای فرسوده و میزان تولید آلودگی توسط آنها را به دست میآوریم. دوم اینکه این خودروها با چه خودروهایی جایگزین خواهند شد. در نهایت خودروی جدید نیز چه میزان آلودگی تولید میکند نیز دارای اهمیت است چراکه تفاوت آلودگی تولیدی از دو خودروی فرسوده و نو مهم است. با انجام کار تحقیقاتی درباره حذف ناوگان فرسوده و جایگزینی با آن میتوان به میزان این تاثیر پی برد.
وی عنوان کرد: بهطور کلی اقدامات کاهش آلودگی هوا زمانبر هستند اما این موضوع نباید باعث شود که مسئولان این اقدامات را به آینده موکول کنند. به نظر میرسد که وضع موجود نیز به دلیل همین به عقب انداختن کارهای لازم و اهمال کاری در این زمینه باشد.
رشیدی در پایان مهمترین راهکار برای اسقاط خودروهای فرسوده را گارانتی مادامالعمر قطعات کنترل آلودگی در خودروهای تولیدی دانست و گفت: مهمترین کار برای اسقاط خودروهای فرسوده - که میتواند تا حد زیادی آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرها را در بازه زمانی کوتاهمدت کمتر کند - تصویب گارانتی مادامالعمر قطعات کنترل آلودگی برای خودروهای تولیدی در مجلس و دولت است. با این کار کسی نگران خراب شدن کاتالیست خودرو نیست، معاینه فنی خودروها وضع بهتری خواهد داشت و خودروهای استاندارد در خیابانها تردد میکنند.