به گزارش خودرونگاران به نقل از ایرنا، مصطفی تنها افزود: در هفتههای پایانی سال گذشته ستاد تنظیم بازار برای مقابله با سوءاستفاده برخی افراد و خرید از شرکتهای مختلف، با برخی پلتفرمهای اینترنتی به تفاهم رسید و نمایندگان تایرسازان حاضر شدند از طریق این پلتفرمها اقدام به خرده فروشی کنند تا مردم نیز بتوانند از نزدیکترین فروشگاهها به قیمتهای مصوب تایر مورد نیازشان را تامین کنند.
وی یادآور شد: این مهم با پلتفرمهای «کسبینو» و «تولید ایرانی» از پانزدهم اسفندماه گذشته نهایی شد و به سامانه جامع تجارت متصل شدند که این مهم در تامین و توزیع مناسب و شفاف تایر تاثیرگذار بود و علاوه بر آن خود شرکتهای تایرساز نیز به صورت عرضه مستقیم و فروش اینترنتی به توزیع پرداختند.
این مقام صنفی به برنامهریزی برای توزیع دستکم 1.5 میلیون حلقه تایر سواری از زمان شروع طرح تا پایان اسفندماه گذشته اشاره کرد و گفت: علاوه بر آن، تایرسازان با اجرای طرح فروش جهادی، با استقرار کامیونهایی در سطح شهر به توزیع انواع تایر سواری و فروش مستقیم به مردم پرداختند تا کاهش بیش از پیش قیمتها را شاهد باشیم.
وی تصریحکرد: این طرح در سال جاری نیز با حضور همه تایرسازانی که تولید تایر سواری دارند و احتمالا با حضور اپلیکیشنهای بیشتری (با ابلاغ ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت)، تا شکست قیمتهای کاذب بازاری ادامه خواهد یافت.
سخنگوی انجمن صنعت تایر خاطرنشانکرد: بررسیهای میدانی نشان داد با اجرای این طرح، در واپسین روزهای سال 1401 هر جفت تایر پرایدی با کاهش حدود یک میلیون تومانی در بازار مواجه شد و با توجه به تعطیلیهای عید، احتمالا بین یک هفته تا 10 روز آینده که بازار به اصطلاح راه میافتد، میتوان ارزیابی دقیقتری از میزان تاثیرگذاری اجرای این طرح بر کاهش قیمتها داشت.
بر اساس این گزارش، صنعت تایر متشکل از 12 واحد تولیدی است که در سال گذشته یک واحد جدید به این صنعت اضافه شد. مجموع تولید کارخانجات عضو این انجمن سالیانه حدود 300 هزار تن است، در حالی که نیاز کشور سالیانه بین 400 تا 450 هزار تن تخمین زده میشود.