شناسه خبر : 580603
تاریخ انتشار :
هزینه‌‌ به دلار؛ کرایه  به ریال
دود ناتوانی مسئولان در مهار نرخ ارز به چشم راننده می‌رود؛

هزینه‌‌ به دلار؛ کرایه به ریال

سیما ذوکایی نعمتی|یکی از فعالان صنف حمل‌ونقل جاده‌ای ضمن انتقاد از افزایش نامتناسب کرایه‌های حمل، اظهار کرد:«حمل‌ونقلی که به جز سوخت، همه هزینه‌هایش برمبنای نرخ ارز تعیین می‌شود، نباید تاوان ناکارآمدی مسئولان را در مهار نرخ ارز بدهد.»

به گزارش خودرونگاران، کرایه حمل جاده‌ای از معضلات صدرنشین رانندگان در لیست مشکلات این صنف طی سال‌های اخیر بوده که افزایش‌های سالانه هم رضایت این صنف را جلب نکرده چراکه معتقدند کرایه‌های حمل باتوجه به شرایط اقتصادی موجود متناسب به‌روزرسانی نشده است.

گرانی سرسام‌آور و چندباره قطعات و لوازم یدکی کامیون در سال و تعدیل 30 درصدی کرایه حمل آن هم یکبار در هر سال، منجر شده تا وضعیت معیشتی رانندگان دچار مشکل شود و این در حالی است که دولت نه فقط به لحاظ کرایه، بلکه حتی به لحاظ یارانه و اختصاص لاستیک و یا لوازم ارزان هم از این قشر هیچ‌گونه حمایت ندارد.

نوید خیرمند، از فعالان صنف حمل‌ونقل جاده‌ای ضمن انتقاد از افزایش نامتناسب کرایه‌های حمل، تصریح کرد: «تعیین کرایه حمل بدون در نظر گفتن نظرات ذی‌نفعان و حتی مغایر با نظر کارشناسان متولی این حوزه، اقدامی بی‌سابقه است که متاسفانه توسط ستاد تنظیم بازار و سازمان به ظاهر حمایت از مصرف‌کننده رخ داده است.»

او افزود: «ستاد تنظیم بازار با محوریت وزارت صمت که خود نماینده صنایع، معادن و تجار است و همچنین وزیر اقتصاد و برخی نهادهای نظارتی دیگر برگزار می‌شود که همه این ارکان با کرایه حمل تعارض منافع دارند اما جالب اینجاست که به‌جای نقش ناظر، حامی و هادی، برای این صنف تعیین تکلیف می‌کنند.»

این فعال صنفی نرخ‌گذاری بدون حضور ذینفعان را نادرست خواند و تصریح کرد: «حمل‌ونقلی که به جز سوخت، همه هزینه‌هایش برمبنای نرخ ارز تعیین می‌شود، نباید تاوان ناکارآمدی مسئولان را در مهار نرخ ارز بدهد.»

خیرمند با طرح این پرسش که مبنای تعدیل 30 درصدی کرایه‌های حمل چیست؛ با استناد به مصوبه 209، گفت: «در این مصوبه تعیین و به‌روزرسانی نرخ شاخص نسبت به پارامترهای موثر برای سازمان تکلیف شده اما آیا درصد تغییرات پارامترهای موثر نسبت به 13 ماه قبل فقط 30 درصد بوده؟؟»

به دنبال ابطال مصوبه 226 هستیم

او این افزایش نرخ‌ها را رقت‌بار خواند و ادامه داد: «هرچند این تعدیل نرخ‌ها به هیچ وجه عادلانه و مورد تایید ما نیست اما مطالبه‌گری و تظلم‌خواهی ما در چهارچوب قانون بوده و رانندگان باید مراقب باشند تجمعات اعتراضی نسبت به مصائب صنفی مورد سوءاستفاده سیاسی قرار نگیرد، از طرفی قطعا با همکاری حقوق‌دانان صنف نسبت به ابطال مصوبه 226 شورای‌عالی هماهنگی ترابری مبنی بر اعمال نظر ستاد تنظیم بازار در تعیین نرخ حمل بدون در نظرگرفتن پارامترهای موثر دخیل در کرایه حمل، از طریق دیوان عدالت اداری اقدامات لازم انجام خواهد شد.»

روی‌گردانی برخی رانندگان در اعتراض به بی‌مهری متولی

خیرمند مبنی بر اینکه اعتصاب رانندگان صحت دارد یا خیر؟ گفت: «خیر، اعتصاب درست نیست اما باتوجه به اینکه رانندگان احساس می‌کنند مورد سوءاستفاده و بهره‌کشی واقع شده‌اند، برخی از آنان در اعتراض به بی‌مهری متولی در حالت روی‌گردانی از کار هستند و توان کار ندارند.»

او خاطرنشان کرد: «در حال حاضر تا جایی که بنده اطلاع دارم، هیچ نهادی پیگیر اصلاح این نرخ‌گذاری نیست و بعید به نظر می‌رسد که این تعدیل قیمت‌ها حداقل در کوتاه‌مدت تغییری داشته باشد.»

برگرفته از سایت ترابران


نظرات

نظر شما

: : :




آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.