شناسه خبر : 582792
تاریخ انتشار :
مشکل ادامه‌دار صنعت خودرو

مشکل ادامه‌دار صنعت خودرو

پیام الیاس کردی| نخستین خبری که منتشر شد و جذابیت داشت، عرضه‌ خودرو در بورس کالا بود و قرار شد، یکی از خودرو‌هایی که از بورس کالا خارج شده بود توسط متولی اش دوباره به این بازار برگردد.

رییس سازمان بورس نیز گفته بود که منعی برای حضور خودرو در بورس کالا وجود ندارد. پس از آن عرضه خودور در بورس کالا آگهی شد. اما این روزها دو اظهارنظر متفاوت را شاهد هستیم؛ در شرایطی که  یکی از نمایندگان مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلسمعتقد است هیچ منعی برای حضور خودرو در بورس کالا وجود ندارد و انتظار داشتند خودرو خیلی زود به بورس کالا آمده و معامله شود، شورای رقابت خودور را انحصاری تشخیص داد و اجازه ورود کالای انحصاری به بورس را نداد.

البته باید به این نکته دقت کنیم که یک‌بار خودرو از بورس کالا خارج شده و این کش و قوس‌ها ادامه‌دار خواهد بود؛ باید دید تکلیف آن چه می‌شود.

در همین حال یکی از نکات قابل توجه در این امر نهفته است که اصلا شورای رقابت متولی قیمت گذاری خودرو هست یا خیر ؟ تا در نتیجه خروجی این تعیین تکلیف مشخص شود، این شورا می تواند برای ورود یا عدم ورود خودرو به بورس مرجع باشد یا خیر ! وگرنه مادامی که تکلیف قیمت گذار خودرو مشخص نباشد  کش وقوس‌ها و اظهارنظرها در این بازار بسیار زیاد است.

می‌دانیم که تقاضای عجیب و غریبی که برای خرید خودرو داشتیم کاهش پیدا کرده، قاعدتا یک سری خودرو اضافه آمده و قرار است این خودروها را وارد بورس کالا کنند. مهم است که قیمت کارخانه برای فروش خودرو در بورس کالا چقدر است؛ چراکه ممکن است با تعیین عدد آن سود و اضافات برای سهامدار چندان جذاب نباشد.

البته به نظر می‌رسد قضایا برای مصرف‌کنندگان سهل‌تر می‌شود حالا فرقی ندارد در بورس کالا و سامانه یکپارچه باید دید که برای مصرف‌کنندگان عادی در نهایت پس از این کش‌وقوس‌ها به کجا می‌رسد.چون هم به نظر نمی‌رسد راه مشخصی باشد و صرفا اظهارنظر است و البته مشکل خودرو در ایران کمبود عرضه است و تا زمانی که این کمبود حل نشود دوباره این مشکلات (دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد) پدید می‌آید. بحث عرضه باید حل شود و با حل شدن این مشکل حباب قیمت‌ها شکسته می‌شود و حباب فرو‌‌می‌پاشد و به نفع مصرف‌کنندگان در نهایت تمام می‌شود.


نظرات

نظر شما

: : :
ایساکو

آرین پارس موتور

کرمان موتور

ایران خودرو

مدیران خودرو

ایلیا خودرو



پرشیا خودرو

تابلو نرخ
اینفوگرافی


کلیه حقوق این سایت برای خودرونگاران محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

khordonegaran
Copyright © 2021 www.‎khordonegaran.ir‎, All rights reserved.